به گزارش ایسنا، احسان مهدوی، گرافیست و امین وحیدیان، طراح صنعتی دراولین نشست «طراحی و زندگی انسان»، در تالار فردوسی جهاد دانشگاهی مشهد به بحث درباره طراحی پرداختند و مهدوی طراحی را یک باید برای داشتن زندگی انسانی دانست و از طرفی وحیدیان آن را نتیجه پیشرفت اقتصادی معرفی کرد.
مهدوی در خصوص اهمیت طراحی در زندگی عنوان کرد: بدون هنر نمیشود زندگی کرد و آن چیزی است که ما را از این زندگی که به آن تبعید شدهایم نجات میدهد.
وی ادامه داد: یک روستایی در محل زندگی خود اسب میبیند که به خودیخود زیباست، ما همان انسانیم با همان نیاز که به شهر تبعید شدهایم، اما نیاز داریم زیبایی ببینیم، در صورتی که به جای آن ماشینهایی میبینیم که زیبا نیستند.
وی افزود: مشکل اجتماعی ما به خاطر فضای اجتماعی است که هرچه ببیند و لمس کند دوست دارد، اما ما امروز نمیخواهیم فقط زندگی کنیم، بلکه میخواهیم بهتر زندگی کنیم.
این گرافیست با انتقاد از کارکردگرایی در ایران عنوان کرد: مثلا در طراحی لباس در خارج از کشور، در فشن شوها مدلهایی عجیب میبینیم که گویی مجسمهای به آنها وصل است. اینجاست که طراحی آنها با ما تفاوت پیدا میکند. این اتفاق برای طراحی لباس لازم است و پس از آن است که اتفاقهایی نو در طراحی لباس میافتد.
وی با انتقاد از رویکرد ماتریالیستی در طراحی تصریح کرد: طراح باید انسان محور عمل کند و به بعد زیباییشناسی وی توجه کند، اما متاسفانه دید ماتریالیستی غلبه کردهاست.
وی ادامه داد: مثلا نمایشگاه کالای ایرانی میزنیم که محصولات آن تماما یا کپی کارهای خارجی است یا اصلا طراحی برای آن نشدهاست و صرفا به جنبه رفع نیاز آن توجه شدهاست.
وحیدیان درباره علت این مشکل عنوان کرد: زمانی که در جهان فرهنگ جهانی شدن و فرهنگ دیزاین در حال شکل گرفتن بود، ما درگیر بحرانهای دیگری بودیم و ناگهانی وارد زندگی مدرن شدیم و عقبهای نداریم.
وی افزود: ارزشهای جهانی شدن وارد شدند که ما چیزی از آنها نمیدانستیم و در عین حال حتی ارزشهای خود را نیز از دست دادیم.
مهدوی عامل تخریب دیزاین را مد دانست و گفت: مد حاصل جهانی شدن است و تنها وقتی میتوانیم آن را بشکنیم که بتوانیم خالق آن باشیم.
وی افزود: این وقتی اتفاق میافتد که بتوانیم برای تکتک آدمها طراحی کنیم. این چیزی است که به آن نیاز داریم. گذشته ما مدرنتر بوده چون این اتفاق بیشتر میافتاده است.
مهدوی طراحی را معادل کلمه دیزاین دانست و عنوان کرد: از طرفی گاهی معادل drawing به کار برده میشود که اشکالی هم ندارد؛ چراکه این دو تنه به تنه هم میزنند. طراحی با دست، جدا از دیزاین که اندیشه و ایده است، نیست. در حقیقت فکر کردن با دست است.
وی افزود: در تعریف رسمی، طراحی راهحلی خوب برای یک زندگی بهتر است؛ چراکه زندگی انسان باید متفاوت از سایر موجودات باشد. طراحی هنر را به زندگی میآورد.
مهدوی در تعریف روزمره طراحی اظهار کرد: طراحی لحظهایست که فرد در جلوی آینه خود را برای رفتن به بیرون از خانه آماده میکند. برفی است که این روزها در خیابان نشسته و به موجب آن حرکات آرامترشده که لازمه این طراحی است.
وحیدیان زندگی را سراسر طراحی معرفی کرد و گفت: از وقتی انسان اولیه به غار رفت و ابزار درست کرد طراحی شروع شد. این یعنی ما به آن وابستهایم و راه فراری از آن نیست. اکنون طراحی بر ما مسلط است.
وی خاطرنشان کرد: رابطه طراحی با زندگی انسان داد و ستدی و کارکردگرایانه است. اگر فقط حسی باشد هنر است. طراحی برای تولید انبوه است.
این طراح صنعتی درباره تاثیر اقتصاد در این بین عنوان کرد: در اواخر دهه 60 و اوایل 70 که هنوز تاثیرات جنگ بر اقتصاد پاک نشدهبود، چیزی به نام طراحی پوستر جانیفتاده بود. طراحی صنعتی هم همینطور بود و همه چیز به فنی مهندسی بودن نزدیکتر بود.
وحیدیان درباره چشماندازهای پیش روی طراحی گفت: آینده طراحی، طراحی راهبردی است که همه چیز در آن درگیر است و در اصل یک استراتژی برای موفقیت است. مثلا خرید محصول شرکت دیگر و ارائه آن به همراه محصولات شرکت خود طراحی به حساب میآید.
انتهای پیام