گوناگون 12:36 - 30 دی 1397

مهمترین مشکل در تعلیم و تربیت جدی نگرفتن آن است

به گزارش خبرنگار مهر، ششمین نشست از سلسله نشست‌های مطالعات اسلامی علوم انسانی، از سوی مرکز تخصصی طوبی با مشارکت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، دانشگاه فردوسی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم و مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد، با حضور اساتید خواهر و فرهیختگان حوزه و دانشگاه در مرکز تخصصی طوبی برگزار شد.

در این نشست ها موضوع مناسبات اسلام و علوم تربیتی با رویکرد مسأله شناسی توسط ابوالفضل غفاری، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

غفاری، تطور معنای فلسفه تعلیم و تربیت را از نگاه فلسفی در سه دوره هستی شناسی، معرفت شناسی و زبان شناسی تبیین کرد و گفت: بسته به رویکردها و علائق نظریه پرداز و با تلفیق این سه دوره دیدگاه های جدید و متعددی شکل می گیرد.

وی همچنین به رویکردهای مختلف در عامل تعیین کننده در فرایند تربیت، یعنی محیط (رفتارگرایی)،  سرشت (طبیعت گرایی) و فرد(دینی) اشاره کرد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی در ادامه توضیح مسأله بودن تعلیم و تربیت را امری سهل و ممتنع قلمداد کرد و بیان داشت: تعلیم و تربیت رایج و فراگیر است، اما فرایند و مکانیسم آن برای اکثریت ناشناخته است. مهمترین مشکل بر سر راه تعلیم و تربیت جدی نگرفتن تعلیم و تربیت است.

وی سپس به تبیین پیشنهادات خود در حوزه مسأله شناسی تعلیم و تربیت پرداخت و یادآور شد: از جمله مسائل حوزه تعلیم تربیت، این سؤال جدی است که موثر انسان است یا خدا که چهار رویکرد اساسی در پاسخ به این مسأله وجود دارد: نظریه ساعت ساز لاهوتی، رها شدگی وجود گرایانه، خداباوری توحیدی و نظریه اسنادها.

تشویق، گرفتار بودن تعلیم و تربیت میان سنت و مدرنیته، متناقض نما بودن تعلیم تربیت، عزت نفس معنوی،  روش شناسی پژوهش در تعلیم و تربیت اسلامی.... مسائل دیگری بود که غفاری در ادامه به تشریح آنان پرداخت.


10032975
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است