به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) این مرجع تقلید در این کتاب آورده است:
«رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به شخص ثروتمندی که موفق به حضور در مراسم حج نشده بود فرمود: به کوه ابوقبیس بنگر اگر به اندازه این کوه طلای سرخ داشته باشی و آن را در راه خدا انفاق کنی هرگز به پاداش حج گزاران، دست نخواهی یافت.
سپس فرمود: حج گزار چون مقدمات سفر خود را آماده کند چیزی بر نمیدارد و چیزی نمینهد مگر آنکه خداوند ده حسنه برای او ثبت و ده سیّئه از او محو میکند و ده درجه او را بالا میبرد. پس چون بر مرکب خود سوار شود، مرکبش گامی برنمیدارد و گامی نمینهد مگر آنکه خداوند باز برای او چنان میکند. پس چون به گرد کعبه طواف کند از گناهان خود بیرون میآید و چون بین صفا و مروه سعی کند از گناهانش به درمیآید و چون در عرفات توقّف کند از گناهانش خارج میشود و چون در مشعرالحرام توقّف کند از گناهانش برون میآید و چون رمی جمره کند از گناهانش خارج میشود و این چنین رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) یکا یک مواقف را برشمرد و فرمود: اگر حج گزار در هر یک از این مواقف درنگ کند از گناهانش بیرون میآید. آنگاه فرمود: تو کجا میتوانی به پاداش حج گزار دست یابی؟!؛«أنّی لکَ أنْتَبلغَ ما یَبْلُغُ الحاجُّ».
شاید مراد پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) از تأکید بر خروج حج گزار از گناهان خویش پس از هر یک از مناسک، بیان این نکته باشد که هر یک از این اعمال در آمرزش گناهی خاص مؤثر است و برای آمرزش آن گناه واجب شده است یا آنکه گناهان چون انباشته شود و زنگار و پردهای بر گنهکار شود، هر یک از این مناسک موجب کاستن از ضخامت این پردهها و کنار رفتن این پوششها از دلها میگردد.»
انتهای پیام
6972948