درجا زدن خودروسازان داخلی در جاده کیفیت هنوز هم گلایه اصلی مشتریان و دغدغه ذهنی مدیران خودروساز است. آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مورد میزان رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی طی 6ماهه نخست امسال نسبت به 6ماهه دوم سال گذشته نیز حاکی از رشد 3درصدی است و در بخش رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش نیز در 3 ماهه سوم 93بهبود یکدرصدی نسبت به 6 ماهه اول 93حاصل شده است.
با وجود این، نارضایتی بیش از 48درصدی مشتریان خودروهای داخلی از زمان تحویل خودرو و فاصله این آمارها با نگرش مشتریان به کیفیت خودروهای داخلی موجب شد تا مدیران خودروساز کندی میزان رشد در برخی شاخصها را با افزایش انتظارات مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی توجیه کنند.
وضعیت نامناسب کیفیت خودرو و نارضایتی مشتریان از محصولات داخلی، محور اصلی پرسشهای خبرنگار ما از معاون کیفیت ایران خودرو در نشست خبری روز گذشته بود که مجتبی استاد رحیمی را ناگزیر به تأیید نارضایتی مردم از سطح کیفی محصولات این شرکت کرد، هر چند وی به محصولات ایرانخودرو نمره 70 از 100 داد. مجتبی استاد رحیمی تأکید کرد که وقتی از کیفیت محصولاتمان راضی میشویم که رضایت مشتریان خودرو افزایش یافته باشد و فاصله این آمارها با رضایتمندی واقعی مشتریان کمتر شود، اما این امر نیازمند زمان است.
معاون کیفیت ایران خودرو رشد شاخصهای فروش و تحویل خودرو به مشتریان را بسیار کند دانسته و اذعان کرد که اگر ما 15تا 20درصد بهبود در 18شاخص رضایتمندی مشتریان را شاهد باشیم، رشد این شاخص، شاید حدود یکدرصد باشد و در مورد محصولات فعلی ایران خودرو، این رشد بسیار کند ادامه خواهد یافت و برای همه خودروسازان داخلی همین گونه است.
با وجود این وی وعده بازگشت محصولات این شرکت به جاده ارتقای کیفی در سال 93و تدوین برنامه ۷ ساله بهبود کیفیت محصولات را مطرح کرد.
استاد رحیمی در مورد علت بیاعتمادی مشتریان به آمارهای ارتقای کیفی و رضایت از خدمات پس از فروش اعلام کرد که آمارهای ارزشیابی کیفی خودروهای داخلی واقعی است. اما در اواخر سال 91بهدلیل قطع شدن ارسال قطعات خودرو توسط پژو، تعهدات زیاد به مشتریان و نبود فرصت لازم برای تأمین قطعات و منابع مالی افت 7پلهای کیفیت محصولات این شرکت را شاهد بودیم بهنحوی که میانگین نمره منفی این محصولات از 22به 29افزایش یافت.
- 7درصد قطعات چینی است
معاون کیفیت ایران خودرو سهم قطعات چینی در خطوط تولید این شرکت را کمتر از 7درصد دانست و با رد استفاده از قطعات بیکیفیت چینی در خطوط تولید ایران خودرو و هزینه سربار ناشی از تعویض این قطعات به هنگام ارائه خدمات پس از فروش تأکید کرد که واردات قطعات چینی با معیارهای مشخص صورت میگیرد و رشد آمار واردات قطعات چینی به کشور الزاما بهمعنای استفاده آن در خطوط تولید خودروسازان نیست و این قطعات در بازار عرضه میشود.
5961271