فرهنگی‌هنری 12:04 - 27 مهر 1397

تغییر قصه‌گویی در سینما با ورود دیجیتال/ اینجا پایان سینما نیست

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل بنی اردلان نویسنده، پژوهشگر و مدرس سینما برگزاری همایش با موضوع «سینما در عصر دیجیتال» توسط مدرسه ملی سینما را مثبت ارزیابی و عنوان کرد: برگزاری همایشی با عنوان «سینما در عصر دیجیتال» هشدار برای اهالی سینما به ویژه تهیه کنندگان است که بدانند اگر با تحولات تکنولوژی و دیجیتال شدن سینما همراه نشوند و یا آن را پس بزنند، سینمای آنها محدود می شود و در رقابت های جهانی نمی توانند حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: دیجیتال بر همه جوانب زندگی بشر تاثیر گذاشته است و اساسا انسان با پیشرفت تکنولوژی پوست انداخته و طبیعی است که سینما هم به عنوان یکی از مظاهر زندگی بشر باید با ورود دیجیتال پوست اندازی کند واز حالت سنتی و محدود گذشته بیرون آید و پای در دنیای جدید بگذارد.

بنی اردلان عنوان کرد: نمی توان منکر این مطلب شد که ورود به دنیای دیجیتال هزینه بردار است اما این اطمینان وجود دارد که هر اندازه که در سینما با پیشرفته ترین امکانات حرکت کنیم به نسبت بیشتری صاحب مخاطب و همچنین توسعه یافتگی در هنر و صنعت می شویم.

این مدرس سینما در پاسخ به این پرسش که روش های نوین قصه گویی و روایت در سینما در عصر دیجیتال چگونه پیش می رود؟ گفت: روایت امری است که نه تنها در سینما بلکه در قصه گویی و دیگر هنرها نیز مطرح است و اساسا یکی از مهمترین مسایل زندگی بشر همین روایت است و می توان گفت انسان با زندگی کردن در حال روایت کردن دنیا است. از همین رو همچنان که پیشرفت تکنولوژی در زندگی اجتماعی، روابط و زندگی روزمره انسان تغییر ایجاد می کند، نوع روایت در سینما هم متفاوت می شود. کمااینکه در حال حاضر روایت ها از نوع داستان پردازی های کلاسیک جدا شده است و داستان های پست مدرن در آثار سینمایی روایت می شود.

وی تاکید کرد: من بر این گمانم که وقتی روایت از زندگی در قصه، شعر، سینما و هنرهای دیگر تغییر کند به تبع تلقی و نوع جهان بینی، روایت از زیستن هم متفاوت می شود. به عقیده من روایت امری سطحی نیست که همزمان با پیشرفت تکنولوژی و تغییر در زندگی بشر درجا بزند و پیش نیاید. به همین دلیل برای اینکه مولف اثر بگوید تلقی و نوع جهان بینی اش از زیستن چیست باید به نوع روایت در فیلم ها و سایر آثار هنری توجه ویژه کند، حال اینکه اگر مولف تلقی ای از زیستن نداشته باشد روایت های سطحی از اثر هنری را به مخاطب تحویل می دهد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: همانطور که مفاهیم تغییر می کند نوع روایت ها هم متفاوت خواهد شد بنابراین باید هوشیار باشیم و بدانیم با ورود دیجیتال و پیشرفت تکنولوژی نوع روایت نه تنها در سینما بلکه در زندگی روزمره انسان هم تغییر می کند و طبیعی است که روش های قصه گویی در سینما نیز دستخوش تحول می شود و به عرصه تازه ای از روایت قصه در سینما پا می گذارد.

نویسنده کتاب «معرفت شناسی آثار صناعی» با بیان این نکته که دیجیتال پایان سینما نیست، ادامه داد: تجربه نشان داده است وقتی بشر با پیشرفت تکنولوژی و تحول در زندگی مواجه می شود معمولا دچار سوء تفاهم می شود و نسبت به تغییر مقاومت نشان می دهد اما قرار نیست با ورود دیجیتال، هنر و داشته های گذشته از بین برود چون ذات سینما ریشه در تاریخ و نوع روایت در گذشته دارد و داستان خودش را از دور تا امروز تعریف می کند.

وی ادامه داد: روایت در سینما در ابتدا به دلیل اینکه از امکانات پیشرفته ای برخوردار نبود، بر ادبیات و بازی های اغراق شده استوار بود اما با پیشرفت تکنولوژی تحول در قصه گویی هم ایجاد شد و اجازه داد تخیل نیز به سینما ورود پیدا کند که این تخیل در فیلم های سینمایی که برای کودکان ساخته می شود یا فیلم های علمی بیش از سایر ژانرهای سینمایی نمود پیدا کرده است.

بنی اردلان درباره تغییر در زیبایی شناسی سینما در عصر دیجیتال بیان کرد: همواره گفته ایم که سینما از هفت هنر بهره می برد اما در حال حاضر باید عنوان کنیم که سینما همه حواس پنجگانه انسان را به کار می گیرد و این مهم فقط با پیشرفت تکنولوژی محقق شده است. در گذشته تنها حس دیداری و شنیداری درگیر بود اما در حال حاضر در فضای فیلم های سه بعدی حواس دیگر ما نیز مطرح است بنابراین مفهوم زیبایی شناسی در دنیای دیجیتال به خوبی دیده شده است.

وی در پایان صحبت های خود با اشاره به ورود مباحث میان رشته ای در عصر دیجیتال گفت: علاوه بر توجه به زیبایی شناسی در سینما باید این نکته را نیز بیان کرد که با پیشرفت این مهم سایر علوم دیگر نیز از جمله روانشناسی و مباحث میان رشته ای به دنیای دیجیتال ورود پیدا کرده اند.


9947304
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارگردان گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است