فرهنگیهنری 19:55 - 12 مهر 1394
جهان نیوز نامه انتقادی حدادعادل به سرافراز
رئیس فرهنگستان زبان و ادب در نامهای خطاب به رئیس صداوسیما گفت: در سالهای اخیر که بر حجم تبلیغات رادیویی و تلویزیونی برای کالاهای ایرانی و غیر ایرانی افزوده شده، هجوم اسامی بیگانه بر چشم و گوش مخاطب از طریق رسانهی ملی عرصه را بر کلمات فارسی تنگ کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، طی نامهای خطاب به دکتر سرفراز، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با تأکید بر پاسداری از زبان فارسی و تلاشهای فرهنگستان در این حوزه، نکاتی را در باب سیاستها و روش سازمان صدا و سیما در حوزهی تبلیغات و آگهیهای بازرگانی عنوان کرده است.
متن نامهی مذکور بدین شرح است:
بسمهتعالی
جناب آقای دکتر سرافراز
رئیس محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
با سلام،
بهخوبی اطلاع دارید که پاسداری از زبان فارسی و «حفظ قوت و اصالت{آن} بهعنوان یکی از ارکان هویت ملّی ایران» وظیفهای است که بر عهدهی تمام دستگاههای قانونگذاری اجرایی و قضایی کشور گذاشته شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز توجه ویژهای به زبان و خط دارند و بارها، چه در سخنرانیهای عمومی و چه در دیدار با مسئولان، بر اهمیت نگهبانی از این «کلمهی طیبه» تأکید و حتی ابراز نگرانی کردهاند که «ما در کانون زبان فارسی داریم زبان فارسی را فراموش میکنیم». این سخن گوشزد و هشداری است تا همگان، بهویژه دستگاههای مسئول، با اهتمام بیشتری در حفظ زبان فارسی بکوشند.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی نهادی پژوهشی است، اما در بیستوپنج سالی که از فعالیت آن میگذرد، به دلیل وضعیت زبانی نابسامان آگهیهای تبلیغاتی، برای هماهنگسازی کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادارهی ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی و سازمان صدا و سیما در زمینهی ثبت و تبلیغ نام شرکتها و مؤسسات و نام کالاها پیشقدم بوده است. انجام ساعتها کار کارشناسی و برگزاری دهها جلسه با این نهادها و تهیهی اسناد و پاسخگویی به بیش از چهارهزار استعلام این سازمانها جزو این فعالیتها بوده است.
اما در طول سالهای اخیر که بر حجم تبلیغات رادیویی و تلویزیونی برای کالاهای ایرانی و غیر ایرانی افزوده شده، هجوم اسامی بیگانه بر چشم و گوش مخاطب از طریق رسانهی ملی عرصه را بر کلمات فارسی تنگ کرده است. هومکِر و بارْلی و بایودِنت و پریل و اکتیو و اویلا و ویستابست و نوترینو و پرسیل و فامیلا و فارنهایت و چاکلز و آلومکس و جیبیپوز و مولتیویتامین و پلاس پروتئین تنها نمونههایی از چند ده نام بیگانهای هستند که پیوسته از طریق رسانهی ملی در گوش فارسیزبانان طنینافکن میشوند و ذهن پیر و جوان ایرانی را چنان مخدوش میکند که تصور میکنند فقط کالایی ارزش تبلیغ و خریداری دارد که نامی غیر فارسی بر پیشانی داشته باشد.
با توجه به آنچه گفته شد انتظار میرود رسانهی ملی که به فرمودهی رهبر معظم انقلاب باید «آموزندهی زبان شیرین و رسا و پرتوان فارسی باشد» با اتخاذ تصمیمی جدّی برای رفع این مشکل و بازیابی نقش تأثیرگذار خود در حراست از زبان و ادبیات فارسی بکوشد.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز همچون همیشه همراه و همگام با سازمانهایی خواهد بود که برای نگهبانی از مرزهای زبان فارسی تلاش میکنند و مجدداً آمادگی خود را برای همکاری با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام میکند.
متن نامهی مذکور بدین شرح است:
بسمهتعالی
جناب آقای دکتر سرافراز
رئیس محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
با سلام،
بهخوبی اطلاع دارید که پاسداری از زبان فارسی و «حفظ قوت و اصالت{آن} بهعنوان یکی از ارکان هویت ملّی ایران» وظیفهای است که بر عهدهی تمام دستگاههای قانونگذاری اجرایی و قضایی کشور گذاشته شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز توجه ویژهای به زبان و خط دارند و بارها، چه در سخنرانیهای عمومی و چه در دیدار با مسئولان، بر اهمیت نگهبانی از این «کلمهی طیبه» تأکید و حتی ابراز نگرانی کردهاند که «ما در کانون زبان فارسی داریم زبان فارسی را فراموش میکنیم». این سخن گوشزد و هشداری است تا همگان، بهویژه دستگاههای مسئول، با اهتمام بیشتری در حفظ زبان فارسی بکوشند.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی نهادی پژوهشی است، اما در بیستوپنج سالی که از فعالیت آن میگذرد، به دلیل وضعیت زبانی نابسامان آگهیهای تبلیغاتی، برای هماهنگسازی کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادارهی ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی و سازمان صدا و سیما در زمینهی ثبت و تبلیغ نام شرکتها و مؤسسات و نام کالاها پیشقدم بوده است. انجام ساعتها کار کارشناسی و برگزاری دهها جلسه با این نهادها و تهیهی اسناد و پاسخگویی به بیش از چهارهزار استعلام این سازمانها جزو این فعالیتها بوده است.
اما در طول سالهای اخیر که بر حجم تبلیغات رادیویی و تلویزیونی برای کالاهای ایرانی و غیر ایرانی افزوده شده، هجوم اسامی بیگانه بر چشم و گوش مخاطب از طریق رسانهی ملی عرصه را بر کلمات فارسی تنگ کرده است. هومکِر و بارْلی و بایودِنت و پریل و اکتیو و اویلا و ویستابست و نوترینو و پرسیل و فامیلا و فارنهایت و چاکلز و آلومکس و جیبیپوز و مولتیویتامین و پلاس پروتئین تنها نمونههایی از چند ده نام بیگانهای هستند که پیوسته از طریق رسانهی ملی در گوش فارسیزبانان طنینافکن میشوند و ذهن پیر و جوان ایرانی را چنان مخدوش میکند که تصور میکنند فقط کالایی ارزش تبلیغ و خریداری دارد که نامی غیر فارسی بر پیشانی داشته باشد.
با توجه به آنچه گفته شد انتظار میرود رسانهی ملی که به فرمودهی رهبر معظم انقلاب باید «آموزندهی زبان شیرین و رسا و پرتوان فارسی باشد» با اتخاذ تصمیمی جدّی برای رفع این مشکل و بازیابی نقش تأثیرگذار خود در حراست از زبان و ادبیات فارسی بکوشد.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز همچون همیشه همراه و همگام با سازمانهایی خواهد بود که برای نگهبانی از مرزهای زبان فارسی تلاش میکنند و مجدداً آمادگی خود را برای همکاری با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام میکند.
جدادعادل به سرافراز نامه نوشت: هجوم اسامی بیگانه در رسانه ملی عرصه را بر کلمات فارسی تنگ کرده است خبرآنلاین
7162983
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار فرهنگیهنری
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» توجه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط فرهنگی و طرح مساله غزه از محورهای مهم نخستین روز از ششمین مجمع جهانی گفتگوهای فرهنگی در باکو بود.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» «زاده شده برای پرواز»، «مصلحت»، «محموله نهایی»، «نامیرا»، «رادیکال» و «گریز از مرگ» فیلمهایی هستند که این هفته از قاب شبکههای سیما تماشایی میشوند.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: امسال یک سال سرنوشت ساز است؛ لذا وظیفه ما در سازمان صداوسیماست که از همه ظرفیتها استفاده کنیم تا ساخت «سلمان فارسی» طبق برنامه پیش برود.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» اسماعیلی گفت: اشتراکات زیاد فرهنگی، تاریخی و تمدنی با جمهوری آذربایجان داریم و تمایل داریم تفاهمنامه جامع فرهنگی بین دو کشور مجدد امضا شود.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» یارانه اعتباری خرید کتاب از سه روز قبل از آغاز نمایشگاه (۱۶ اردیبهشتماه ۱۴۰۳) به اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور تخصیص داده میشود.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» یارانه اعتباری خرید کتاب از سه روز قبل از آغاز نمایشگاه (۱۶ اردیبهشتماه ۱۴۰۳) به اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور تخصیص داده میشود.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» یارانه اعتباری خرید کتاب از سه روز قبل از آغاز نمایشگاه (۱۶ اردیبهشتماه ۱۴۰۳) به اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور تخصیص داده میشود.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» اسماعیلی گفت: معتقدیم نقش سازمانهای بینالمللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیریها و سوء تفاهمات بین دولتها، بسیار تاثیرگذار است.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» در پی درگذشت مسعود اسکویی، گوینده پیشکسوت رادیو و تلویزیون، رئیس سازمان صداوسیما در پیامی درگذشت وی را تسلیت گفت.
فرهنگیهنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: ساترا مسئولیت دارد جلو هر آنچه را که محتوای تحریفشده است و به فهم و درک اجتماعی لطمه میزند و افکار عمومی را منحرف میکند، بگیرد.