همچنین با افتتاح ایستگاه متروی میدان ولیعصر یکی از مهمترین میادین تهران نیز به خط مترو متصل شد. همزمانی این اتفاق بهویژه در روزهای پایانی سال و ایام خرید شب عید باعث شد تا شهروندان از نقاط مختلف شهر با استفاده از خط مترو دسترسی سریع و ارزان به قلب پایتخت داشته باشند. قالیباف دراین مراسم طی سخنانی خطاب به شهروندان تهرانی قول داد تا درسال آینده هرماه یک ایستگاه مترو آماده بهرهبرداری شده و ظرف 4 سال آینده نیز با همراهی شورای شهر تهران 50درصد از حجم آلایندگی هوا در شهر تهران کاهش یابد. این در حالی است که به گفته شهردار تهران درصورت همراهی و همکاری سایر دستگاههای ذیربط از حجم آلایندههای هوای شهر تهران بهمراتب بیشتر کاسته خواهد شد.
وی به مردم تهران اطمینان داد باهمه وجود و توان نسبت به تعهدات خود نسبت به شهر تهران عمل خواهد کرد و بهرغم مشکلات و کمبود اعتبارات لب به اعتراض نخواهد گشود و با رویکرد اقتصاد مقاومتی، مدیریت جهادی و همراهی شورای شهر کارها را با سرعت وطبق برنامه بدون هیچ تأخیر پیش خواهد برد. قالیباف از مردم نیز خواست تا هرگز نگران فراز و نشیب، فشارها و بحرانهای اقتصادی که به ناحق بر این کشور و مردم مظلوم آن تحمیل شده، نباشند.
شهردار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود به مشکلات وچالشهایی که دولت با آن دست به گریبان است اشاره کرد و گفت: ما هیچوقت توقع بیجا از عزیزان دولت نداریم اما بههرحال طبق قانون 50درصد کار ساخت مترو را دولت باید تقبل کند اما سهم ناچیزی میپردازد. به گفته قالیباف یک بخش ازمشکلات تحقق نیافتن اعتبارات و مشکلات ارزی است. مشکل دیگر این است که با عدالت رفتار نمیشود. وی تأکید کرد: با این همه ما سختیها را به جان میخریم و کارها را پیش میبریم. زخمزبانهایی که درقالب یادداشتهایی که البته کذب محض است و در رسانهها چاپ میشوند را میبینیم اما وقت نداریم به آنها پاسخ دهیم زیرا وقت ما وقف کارمان میشود و معتقدیم که یک مدیر باید کار انجام دهد.
به گفته قالیباف، مردم آگاهند و درک بالای آنها بهعنوان وجدان جامعه و افکار عمومی منصفانهترین قضاوتها را شکل میدهد.
شهردار تهران از عدماجرای قانون انتقاد کرد و گفت: قانون صریحی داریم که در مجلس به تصویب رسیده و اعتبار آن هم ریالی است و از مردم دریافت میشود و به خزانه دولت واریز میشود و به جهت قانونی نیز محل هزینهاش شهرداری تعیین شده اما آن را نیز واگذار نمیکنند، هر بار هم به دولت منعکس کردیم گفتند حق با شماست و پیگیری میکنیم. البته بخشی پیش رفت و بخشی دیگر به زمین مانده است اما ما تربیت شده فرهنگ دفاعمقدسیم و معتقدیم کاری که با اخلاق و برای خدا میشود به زمین نخواهد ماند و نمانده است. وی از تحقق 100درصدی بودجه شهرداری خبر داد و گفت: تحقق کامل بودجه دراین شرایط سخت اقتصادی جز لطف خدا و همدلی و مجموعه مدیریت شهری چیزی نیست.
- جابهجایی 45هزار مسافر با خط 3مترو
دیروز هابیل درویش، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه نیز در مراسم بهرهبرداری رسمی از 2 ایستگاه خط3متروی تهران با بیان اینکه اکنون 20کیلومترتونل مترو با 90درصد پیشرفت ساخته شده و رکورد ساخت هفتهای 500متر تونل را در سالجاری داشتهایم، گفت: با بودجهای که در سال94دولت به مترو اختصاص داده تنها یک کیلومتر مترو میتوان ساخت! این درحالی است که امسال 20کیلومتر مترو ساختیم که برای ساخت آن 3هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است. از طرفی پیشبینی میکنیم دولت برای سال آینده نیز تنها اعتبار ساخت یک کیلومتر مترو را تقبل کند و باز همه اعتبارات آن را به ناچار شهرداری تهران تقبل خواهد کرد.
درویش تأکید کرد: تا اواسط سال95 درنظر داریم همه خطوط طراحی شده برای متروی تهران را تکمیل کنیم. تا آن زمان تنها 18ماه فرصت داریم و اعتبار مورد نیاز هم 10هزار میلیارد تومان است. این به معنی آن است که شهرداری ظرف تنها یک سال باید 7هزار میلیارد تومان پول به مترو بدهد که برابر است با ماهی 200میلیارد تومان که از توان شهرداری تهران خارج است. مدیرعامل شرکت مترو از عملکرد دولت قبلی و فعلی انتقاد کرد و گفت: اهمیت پروژه مترو از کدام پروژه کمتر است که در اولویت فاینانس قرار نگرفت؟ وقتی قرار است تا اواسط سال95 با تکمیل خطوط مترو 10میلیون مسافر جابهجا شوند چرا نباید پروژه اولویتداری محسوب شود؟ وی از دولتمردان خواست تا با انصاف عمل کنند و اگر نمیتوانند پول بدهند حداقل فاینانس درنظر بگیرند.
مدیرعامل شرکت مترو به مردم تهران مژده داد که تونل مترو تا شمالیترین نقطه تهران یعنی شهرک قائم آماده شده است و در نزدیکترین زمان یعنی اوایل سال94 بخش شمالی خط 3به خطوط مترو وصل خواهد شد. این در حالی است که اکنون ایستگاه فاطمی نیز آماده شده و پله برقی آن در حال نصب و راهاندازی است.
درویش در ادامه تصریح کرد: خط انشعابی مترو به فرودگاه مهرآباد از خط4 نیز آماده شده که بهزودی بهرهبرداری خواهد شد. وی افزود: طبق آمار جهانی به ازای هر مسافر مترو 65صدم لیتر صرفه جویی درمصرف سوخت صورت میگیرد و این توجیه کافی است که همه امکانات خود را برای توسعه خطوط و تأمین تجهیزات مترو صرف کنیم.
- چرا خط 3مهم است؟
خط 3با هدف کاهش ترافیک کریدور شمال و جنوب طراحی شده و با عبور نقاط ترافیکی بسیار مهم مانند میدان راهآهن و میدان ولیعصر، سهراه فاطمی، عباس آباد، شهید صیاد شیرازی و ازگل نقش بسیار عمدهای در جابه جایی مسافر و تبادل مسافر با خطوط دیگر مترو بر عهده دارد.
همچنین درخط 3مترو تعداد 28ایستگاه از منتهیالیه شمال شرقی تا منتهیالیه جنوب غربی تهران درنظر گرفته شده که با بهرهبرداری از ظرفیت کامل آن تعداد 45هزار مسافر در ساعت درهر جهت با سر فاصله 2دقیقه در سطح شهر جابه جا میشوند.
5961300