اقتصادی 15:05 - 08 فروردین 1394
گزارش/
باشگاه خبرنگاران دانش فنی تولید سوخت مایع بدون آلایندگی بومی سازی شد/ کاهش انتشار گازهای گلخانهای با استفاه از سوخت GTL
از آنجا که جهان به سمت اقتصاد گازی جدیدی سوق پیدا میکند، برای تکنولوژی تبدیل گاز طبیعی به مایع(GTL) جهت تولید سوختهای مورد استفاده در حمل و نقل چشم انداز بسیار خوبی پیش بینی میشود بنابراین با استفاده از این سوخت انتشار گازهای گلخانهای را کاهش مییابد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ با افزایش نیاز جهانی به محصولات نفتی، حساسیتهای محیط زیستی و حرکت پویا به سمت ایجاد استانداردهای کیفیتی بالاتر برای سوختهای مورد استفاده در حمل و نقل، منابع سوختی غیرنفتی روزبه روز جذابتر میشوند.
استفاده از فناوری تبدیل گاز به فرآوردههای مایع به عنوان جایگزین فروش گاز به صورت خام، برای ایران که دومین کشور صاحب ذخایر گاز است، اهمیت دارد و میتواند ارزش افزوده و درآمد سرشاری نصیب این کشور کند.
براساس این گزارش در گذشته گاز طبیعی به عنوان یک سوخت جانبی در بعضی نواحی پراکنده مورد استفاده قرار میگرفت. ولی در حال حاضر گاز طبیعی از سایت های دور افتاده مسافتهای طولانی را میپیماید تا به نقاط مختلف دنیا منتقل شود. بخصوص گاز طبیعی به دلیل اثرات نسبتا محدودی که روی محیط زیست دارد روز به روز بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. افزایش روز افزون اهمیت واردات گاز طبیعی از نواحی دوردست به اقتصادهای مدرن دنیا منجر به ارائه ایدههای جدید درباره تامین و امنیت انرژی خواهد شد.
این ایدهها پشتوانه هایی از جمله پیشرفتهای تکنولوژیکی، کاهش هزینهها و همکاری بیناللمی جهت تامین طولانی مدت نیاز جهانی به این ماده نیاز خواهد داشت.
در 5 سال اخیر فرایند تبدیل گاز به مایعات سوختی (GTL) توجه بسیاری را به خود معطوف داشته است. عواملی چند از جمله قیمت نفت خام، قوانین و مقررات زیست محیطی، پیشرفتهای تکنولوژیکی و همچنین صرفه اقتصادی استفاده از منابع گاز طبیعی موجب اهمیت این فرایند در سالهای اخیر شده است. قابل توجه اینکه سوختهای بدست آمده در فرایند GTL مانند بنزین، سوخت دیزل و سوخت جت تقریبا عاری از سولفور هستند و لذا از نظر مسایل زیست محیطی بسیار مورد توجه بوده و از این بابت به سوختهای سنتی ارجحیت دارند. از آنجا که جهان به سمت اقتصاد گازی جدیدی سوق پیدا میکند، برای تکنولوژی تبدیل گاز طبیعی به مایع(GTL) جهت تولید سوختهای مورد استفاده در حمل و نقل چشم انداز بسیار خوبی پیش بینی میشود. GTL قادر است موقعیت خوبی در بخش بازار سوختهای حمل و نقل با کیفیت بالا داشته باشد.
سوختهایی که بیشتر مورد توجه قرار دارند سوختهایی هستند که انتشار گازهای گلخانهای را کاهش میدهند و از منابع غیر نفتی بدست می آیند اگر چه سایر سوختهای قابل استفاده برای مصارف حمل و نقل از جمله متاونل، اتانول و هیدروژن نیز تحت بررسی جهت توسعه تجاری قرار دارند، ولی به نظر میرسد که مایعات فیشر-تروپش که از گاز طبیعی به دست میآیند بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و قسمت عمده بازار را به خود اختصاص دهند. واحدهای F-T GTLمی توانند سوخت با کیفیت بالا در محدوده نقطه جوش دیزل تولید کنند که بازار جهانی آن روبه رشد است.
محتوی گوگرد و آمارتیکها در سوختFT-GTL حدود صفر و عدد ستان حدود 75 است.
به طور کلی فرایند تبدیل گاز طبیعی به سوخت های مایع تحت عنوان GTLشناخته شده است.
این سوختهای مایع به عنوان سوخت سیستمهای حمل و نقل کاربرد وسیعی دارند و به تازگی توسط کمپانیهای تولیدکننده زیادی در سراسر جهان مورد توجه ویژهای قرار گرفتهاند. روشی که کمپانی های سراسر دنیا برای تولید این گونه سوختها به کار میبرند در نگاه کلی یکسان است.
در همه فرآیندهای تولید محصولات GTL، ابتدا گاز طبیعی تبدیل به مخلوطی از گاز هیدروژن و مونوکسید کربن شده که تحت عنوان سنتز نامیده می شود. سپس گاز سنتز در حضور کاتالیزورهای بخصوص تبدیل به هیدروکربنهایی با وزنهای مولکولی مختلف می شود که این مرحله تحت عنوان سنتزفیشر-تروپش(FISCHER-TROPSCH) نامیده میشود. در نهایت با توجه به نوع محصول مورد نظر، هیدروکربنهای گوناگون با جداسازیها و یا واحدهای کراکر مختلف تبدیل به محصول مورد نظر می شود.
بومی سازی دانش فنی کاتالیست بازیافت گوگرد در کشور
اعظم مینابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ اظهار داشت: کاتالیستهای مربوط به واحد بازیافت گوگرد و اکثر مخازن گازی ترش هستند تاکنون این فرایند از لایسنس های خارجی تامین می شد.
وی تصریح کرد: این کار با همکاری شرکت گاز و پژوهشگاه صنعت نفت در سه مرحله اجرا می شود. بومی سازی دانش فنی این واحد صورت گرفته در گام نخست تامین دانش فنی کاتالیست و در گام دوم طراحی یک واحد گازی در پالایشگاه با ظرفیت 60 تن گوگرد در روز شروع شده همچنین در گام سوم برای تکمیل دانش فنی از طریق احداث پایلوت به کمک یکی از سازندگان داخلی ساخت تجهیزات تحت لیسانس و کلیه فرایند بومی سازی شده که درپایان این طرح به دانش فنی فرایند بازیافت گوگرد دست پیدا کنیم.
مدیر پژوهش و فناری شرکت گاز افزود: هم اکنون فازنخست این طرح به اتمام رسیده و مرحله دوم و سوم در مراحل پایانی قرار دارد.
وی تصریح کرد: کاتالیست های مورد نیاز صنعت نفت و گاز و پتروشیمی برای ارزیابی این کاتالیست ها تجهیزتی داریم این مکان بخش ارزیابی راکتوری کاتالیست ها است که در آنجا تست می شود و بعد از اینکه جواب صحیح گرفته شده در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد اما مهمترین بخش تولید دانش فنی این کاتالیست است که بتوانیم دانش فنی را توسعه داده تا در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.
مینابی اضافه کرد: اولین کاتالیست تیتانیوم و کالیست های کلاوس و GTL است که در فرایند ریکاوری پلنت مورد استفاده قرار می گیرد. این کار توسط پژوهشگاه صنعت نفت و صنایع شیمیایی توسعه یافته است.
انتهای پیام/
6106735
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار اقتصادی
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، سالانه برای واردات ذرت و کنجاله سویا ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که مسئولان با جایگزینی نهاده دامی و کشت گیاهان کم آب بدنبال کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت گفت: در بخشهایی که امکان همکاری ما با آفریقا بیشتر است، ۲۰۰ تاجر در حوزههای مختلف شناسایی شدهاند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به مباحث مطرح شده اخیر، مدیریت رشد نقدینگی در اقتصاد کشور در دوره اخیر را در وضعیتی کاملا با ثبات دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت: تجارت ایران با کشورهای آفریقایی هم در حوزه صادرات و هم واردات دوبرابر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یکماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوقهای با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشتماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودروهای سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارشهای اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.