به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین ˈمرتضی آقاتهرانیˈ سه شنبه شب در سلسله نشست های تخصصی ˈبر آستان کرامتˈ که در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تشریح علت گرایش ایرانیان به تشیع و آثار فرهنگی و اجتماعی حضور امام رضا (ع) در ایران پرداخت.
وی گفت: نامزدهای رئیس جمهوری نیز طی 11 دوره دولت پس از انقلاب اسلامی همواره در شعارهای انتخاباتی خود مساله برقراری عدالت اجتماعی مطرح می کردند که این مساله از همان میل ایرانیان به برقراری عدالت در جامعه نشات می گیرد.
وی اظهار کرد: زمانی که دین اسلام در ایران گسترش یافت ایرانیان شیرینی عدالت محوری از سوی ائمه معصومین بویژه حضرت علی (ع) را چشیده و شیوه حکومت ائمه را پسندیدند لذا به تشیع گرایش پیدا کردند.
وی افزود: ذائقه عدالت خواهی مردم ایران به حدی بود که گمان می کردند مامون عباسی شیعه واقعی است زیرا در تمام مجالس سخنرانی خود رسما از عدالت حضرت علی (ع) دفاع می کرد.
دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی با بیان اینکه دوره امام هشتم (ع) دوران خفقان بود، افزود: در این زمان شیعیان جمعیت بزرگی را تشکیل می دادند که در حالت تقیه بسر می بردند و همدل و یک زبان نبودند.
آقاتهرانی افزود: اختلافات قومی و طبقاتی، خرافات و موهومات، ریاکاری و ظاهرگرایی، مقدس مابی جمعیت شیعیان را دربرگفته بود که جرو بحث های فراوانی با یکدیگر داشتند و به هیچ وجه اتحادی بین آنان وجود نداشت و امام رضا (ع) در چنین شرایطی امامت شیعیان را برعهده گرفتند.
وی بیان کرد: در آن زمان گروه های مختلف که خود را شیعه می دانستند علنا به مخالفت با امام برخاستند که یکی از این گروه ها ˈمهدویتˈ نام داشت و معتقد بود که امام کاظم (ع) فوت نکرده و در غیبت بسر می برد و امام رضا (ع) حق امامت شیعه را ندارند.
وی اظهار کرد: امام رضا (ع) بارها به این گروه فرمودند که پدرشان به شهادت رسیده است و امام حاضر هستند؛ حتی خود امام کاظم (ع) نیز به کرات اعلام کردند که امام غایب که نوه اشان می باشد از نظرها غایب شده و بعدها ظهور و قیام خواهد کرد.
عضو هیات علمی موسسه آموزشی – پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: گروه دیگری به نام ˈواقفیهˈ در زمان امام هشتم (ع) در بین شیعیان سربرآورد که همگی آنها از محدثین و علمای شیعه بودند و حرص وصف ناپذیری نسبت به اموال بجا مانده از امام کاظم (ع) داشتند و حاضر نبودند این اموال را به حضرت رضا (ع) بازگردانند.
آقاتهرانی افزود: گروه دیگری در زمان حضرت رضا (ع) بودند که در محبت نسبت به اهل بیت غلو می کردند، گروه دیگری به نام اهل حدیث بودند که ذهنیت مردم را نسبت به ائمه معصومین (ع) تغییر می دادند و شیعیان نسبت به آنان می شوراندند.
وی بیان کرد: گروه دیگری به نام ˈخرافیهˈ نیز در زمان حضرت رضا (ع) در بین شیعیان بودند که به خرافه گویی درباره وقایع تاریخ اسلام و روایات و احادیث می پرداختند.
وی اظهار کرد: امام رضا (ع) در زمانی به امامت رسیدند که انحرافات زیادی در بین شیعیان وجود داشت و این امام به مقابله با این انحرافات در کرسی های آزاداندیشی و مناظرات سیاسی و فرهنگی با علما و منحرفین پرداختند و همواره با سخنان روشن و با ادله محکم مخالفین را سرکوب می کردند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مامون عباسی جلسات متعددی با امام رضا (ع) برگزار کرد که در آنها ثابت کند امام رضا (ع) شایستگی عهده داری امامت شیعیان را ندارند اما آن حضرت با بیان سخنان کوبنده حقانیت خود را به اثبات رساندند.
آقاتهرانی افزود: امام رضا (ع) در مقابل حرکات سرکوب گرایانه مامون عباسی و انحرافاتی که جامعه تشیع را دربرگرفته بود، بدون تقیه عمل کردند و با ادله محکم از حقوق خود و اهل بیت (ع) دفاع نمودند.
وی بیان کرد: هدف امام رضا (ع) پیشبرد تفکر شیعی در جامعه بود زیرا به اتکای اهل بیت (ع) صحبت می کردند و درصدد احیای جایگاه امامان (ع) در بین مسلمانان بودند که قرائت حدیث سلسله الذهب در نیشابور با این هدف انجام گرفت.
وی افزود: انجام مناظرات سیاسی و نامه های فراوان به اشخاص تاثیرگذار، تربیت شخصیت های شیعی فراوان توسط امام رضا (ع) در ایران در راستای تثبیت و احیای جایگاه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و حقانیت ولایت آنان بر شیعیان بود.
7489/522
انتهای پیام /*
4631700