استانی 08:12 - 08 آذر 1393
یک مدرس مرمت و معماری اسلامی:
‌یک مدرس مرمت و معماری اسلامی گفت: هیچ کشور اسلامی نتوانسته تنوع رنگی کاشی‌های معماری را مانند ایران داشته باشد.

‌فقط در ایران از کاشی‌کاری در معماری استفاده شده است

سیدمهدی میردانش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه لرستان، با اشاره به این‌که پس از ورود اسلام، سال‌ها طول کشید که ما به طرف اسلام برویم، بیان کرد: اولین مساجد ما از روی مسجد مدینه شناخته شدند.

وی با اشاره به اینکه اوایل که اسلام را پذیرفتیم مساجد دارای رواق و بدون گنبد بودند، اضافه کرد: مقدمات ساخت مساجد از قرن اول هجری و آرام آرام شروع شد.

میردانش با بیان این‌که ایرانیان درون‌گرا هستند، اضافه کرد: این درحالی‌است که مردم دنیای غرب برون‌گرا هستند و دلیل آن‌را می‌توان طرز ساخت ساختمان‌ها دانست که ساختمان‌های ما دارای چاردیواری و حصار است که این سنت از زمان هخامنشی در ایران رواج داشته است.

این مدرس معماری اسلامی با اشاره به این‌که برای درست کردن آجر به سوخت زیادی نیاز بوده است، ادامه داد: با توجه به این‌که در ایران خشت و گل زیاد بوده است، در اکثر بناهای بر جای مانده می‌بینیم که از خشت استفاده شده است، همچنین در ایران آفتاب و هوای گرم را داریم که در آن زمان خانه‌ها را طوری می‌ساختند که جلوی آفتاب را بگیرد، همچنین با استفاده از پنجره، ایوان و رواق از ورود گرما جلوگیری کردیم و نیز دیوارها را ضخیم می‌ساختند که آفتاب و حرارت از آن‌ها عبور نکند و البته به‌دلیل گرما و نفوذ آن به خانه، پنجره‌ها را کوچک می‌ساختند.

وی با بیان این‌که همه بناهای قدیمی میان‌سرا دارند، اضافه کرد: در معماری ایرانی اسلامی یک‌راست وارد ساختمان نمی‌شویم بلکه اول یک فضای خالی بین در ورودی و بنا داریم و بعد از آن بخش‌ها توزیع می‌شوند، به‌طور مثال در مساجد بلافاصله وارد بنا نمی‌شویم، بلکه ابتدا پیش‌ایوان را داریم، و این درحالی‌است که زمان ورود به کلیسا، بلافاصله وارد صحن کلیسا می‌شویم.

میردانش با بیان این‌که فقط در ایران از کاشی‌کاری در معماری استفاده شده است، افزود: ما صنعت هنری به نام کاشی‌کاری را داریم که به مسجد جلوه داده، همچنین گنبد و گل‌دسته و شبستان را داریم که هرکدام کارآیی خود را دارد، همچنین در معماری خانه‌هایمان، خانه زمستان‌نشین و تابستان‌نشین داریم که هرکدام معماری مخصوص به خود را دارد.

این مدرس معماری اسلامی با اشاره به این‌که هیچ کشور اسلامی نتوانسته تنوع رنگی کاشی‌های معماری را مانند ایران داشته باشد، ادامه داد: ما به‌دلیل این‌که کشوری کویری هستیم، بیشتر از رنگ‌های آبی فیروزه‌ای، کرم، سیر روشن تا سفید استفاده می‌کنیم که این تنوع رنگ و انتخاب صحنه بسیار جالب است و در حال حاضر هیچ کشوری نمی‌تواند رنگ‌ها را طوری کنار هم قرار دهد که با هم هارمونی داشته باشد.

وی با بیان این‌که معماران ما سعی کرده‌اند، بنایی بسازند که خشن نباشد و در عین‌حال آرامش‌بخش باشد، افزود: با کنار هم قرار دادن بناها و طرح‌های دوره‌های گذشته، می‌یابیم که طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای بوده است که آرامش‌بخش است، به‌طور مثال، اگر وارد یک کاروانسرا که متعلق به دوره‌هایی باشد که معماری اسلامی در ایران رواج داشت شویم به وضوح آرامش را احساس می‌کنیم.

میردانش با اشاره به این‌که معماران اسلامی همه ابعاد یک بنا را در نظر می‌گرفتند، گفت: به‌طور مثال میدان نقش جهان اصفهان را در نظر بگیرید، ابن بنا زیربنای 500 در 155 دارد و به‌صورت دوطبقه است که طبقه دوم آن کارآیی ندارد، اما از لحاظ معماری زیباتر است و این سؤال پیش می‌آید چرا دو طبقه ساخته شده است؟ جواب این است که اگر یک طبقه‌ یا سه طبقه ساخته می‌شد، این زیبایی و آرامش را نداشت.

این مدرس معماری با بیان این‌که ایوان‌های مساجد به‌صورت صددرصد آزاد نیستند، ادامه داد: دوسوم ایوان مساجد ساخته شده و یک‌سوم آن آزاد است و با این معماری است که به بنا آرامش و نشاط می‌دهد، همچنین یکی دیگر از جاذبه‌های بناهایی که معماری ایرانی اسلامی دارند، این است که از رنگ و ترکیب رنگی مناسب استفاده می‌کنند و همه بناها را کنار یکدیگر طراحی و می‌ساختند، همان‌طور که در شهر اصفهان می‌بینیم، بناها در کنار یکدیگر ساخته شده‌اند که در این صورت مردم از مسجد رفتن لذت می‌برند.

انتهای پیام


5291659
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است