اقتصادی 03:30 - 19 بهمن 1394
استفاده از خودروهای گران و بی‌کیفیت پژو طی دوران تحریم در حالی زیان‌های جانی و مالی زیادی به مشتریان این خودروها وارد کرده که در قرارداد جدید پژو با ایران هیچ سازوکاری برای پرداخت غرامت تولید و عرضه این محصولات بی‌کیفیت به مشتریان ایرانی درنظر گرفته نشده است.

انتشار برخی جزئیات قرارداد اخیر پژو با ایران‌خودرو واکنش برخی کارشناسان، نمایندگان مجلس و مصرف‌کنندگان را به‌دنبال داشته است. انتقادها از محرمانه خواندن مفاد این قرارداد توسط وزیر صنعت موجب شده تا برخی نمایندگان از تدوین طرح تحریم پژو توسط مجلس خبر داده و مرکز مطالعات سیاستگذاری صنعتی دانشگاه امیرکبیر طی نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت خواستار انتشار متن قرارداد مذکور شده است. همچنین درصورت پرداخت غرامت عهدشکنی پژو به ایران‌خودرو نیز مصرف‌کنندگان خودروهای بی‌کیفیت این خودروساز فرانسوی بازنده اصلی عهدشکنی پژو خواهند بود.

مطابق مفاد قرارداد جدید پژو مقرر شده تا ایران‌خودرو427.6میلیون یورو بابت قرارداد قبلی غرامت دریافت کند اما دود اصلی عهدشکنی این خودروساز فرانسوی به چشم میلیون‌ها مصرف‌کننده‌ای رفته که به‌دلیل استفاده از خودروهای بی‌کیفیت یا قطعات گران و غیراستاندارد انواع خودروهای پژو یا نقص فنی و آتش‌سوزی پژو405، خسارات جانی و مالی زیادی را متحمل شده‌اند. مطابق این قرارداد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، تنها پرداخت غرامت به ایران‌خودرو اجرایی خواهد شد و هیچ سازوکاری برای جبران خسارت‌های جانی، مادی و معنوی مشتریان خودروهای پژو در ایران پیش‌بینی نشده است.

عرضه خودروها و قطعات بی‌کیفیت به مصرف‌کنندگان ایرانی در شرایطی صورت گرفته که براساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تأمین خسارات ناشی از تولید و عرضه خودروهای بی‌کیفیت برعهده عرضه‌کنندگان این خودروهاست. اما آخرین نظرسنجی‌های رسمی حاکی از آن است که کمبود یا نبود قطعات یدکی، کیفیت پایین خدمات و تعمیرات و دریافت هزینه بالا برای خدمات و قطعات در صدر فهرست عوامل نارضایتی مشتریان ایرانی از کیفیت خودروهای داخلی در سال گذشته قرار داشته است.

این در حالی است که براساس ماده3 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، عرضه‌کننده خودرو ملزم به پرداخت همه خسارات وارده به مصرف‌کننده و اشخاص ثالث، اعم از خسارات مالی و جانی و هزینه‌های درمان ناشی از نقص یا عیب است. این موضوع در ماده47 اصلاحیه جدید آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو نیز تأکید و اعلام شده است، چنانچه به‌علت استفاده از قطعات غیراستاندارد توسط عرضه‌کننده، واسطه خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز و یا ناشی از عدم‌کیفیت تعمیرات خسارتی متوجه مصرف‌کننده شود، عرضه‌کننده خودرو موظف به جبران خسارات است.

با وجود این دیروز مدیرعامل ایران‌خودرو با انتشار برخی مفاد قرارداد جدید با پژوی فرانسه از پرداخت غرامت 427میلیون‌و600 هزار یورویی مربوط به رفتار پژو در چارچوب قرارداد قبلی به ایران‌خودرو خبر داد و اعلام کرد، پرداخت غرامت از سوی پژو به ایران‌خودرو به‌صورت تضمین شده و در قالب تفاهمنامه جداگانه‌ای صورت خواهد گرفت و 116میلیون یورو از این خسارت مربوط به مسائل جاری و گذشته است.

به گفته هاشم یکه‌زارع، پس از ترک ایران توسط این خودروساز فرانسوی در زمان آغاز تحریم‌ها، خطوط تولید ایران‌خودرو با کاهش تولید و ضرر و زیان مواجه شد و در مذاکرات اخیر مقرر شد تا بخشی از این مبلغ به‌صورت نقدی به ایران‌خودرو پرداخت شود و بخشی دیگر در بسته متفاوتی از تربیت نیروی انسانی تا بهینه‌سازی خطوط تولید خودروهای فعلی پژو و مطالبات قبلی دیده شده است.

  • دود عهدشکنی پژو در چشم مردم

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از محرمانه خواندن قرارداد جدید پژو و نحوه پرداخت غرامت به خبرنگار ما اعلام کرد، هنوز هیچ نسخه‌ای از این قرارداد به مجلس داده نشده و نمی‌دانیم مبنای این غرامت چیست. این قرارداد از اساس با مشکل مواجه بوده و امکان جبران خسارت پژو به مردم وجود ندارد.

علی علیلو با بیان اینکه عهدشکنی پژو موجب وارد شدن خسارات مادی و معنوی به مردم ایران شده است، افزود: می‌توان سازوکاری برای جبران خسارات مردم در استفاده از خودروهای بی‌کیفیت پژو اندیشید به شرط آنکه قرارداد جدید ایران‌خودرو با پژو در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی شود. به گفته وی محرمانه خواندن این قرارداد جبران خسارات مردم را با مشکل مواجه کرده و با فسخ یک‌طرفه قرارداد پژو و تولید و عرضه خودروهای بی‌کیفیت، دود این عهدشکنی به چشم مردم رفته است. با این روند متأسفانه مسئولان به نحوه جبران غرامت مشتریان خودروهای بی‌کیفیت پژو توجهی نکرده و هیچ‌کس راجع به این موضوع صحبت نمی‌کند که خسارات مردم به‌دلیل سابقه بد پژو در ایران چگونه جبران خواهد شد.


7663005
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید برگ سبز چای به ۱۴۵ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل گمرک ایران گفت: میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به نبود تقاضا در بازار داخل، صادرات دام راهکار ایجاد رونق و تحرک در صنعت دامپروری است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، از افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: با هدف عبور موفق از اوج بار تابستان امسال، ۲۶ طرح فوق توزیع و انتقال برق تا پایان اردیبهشت ماه وارد مدار می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان توسعه تجارت از رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی وزارت جهاد گفت: با توجه به تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ثابت ماندن ارزش افزوده کالا‌های اساسی، هرگونه افزایش قیمت شکر، حبوبات و دیگر کالا‌ها گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه بارفروشان از توزیع روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن پیاز در میدان مرکزی خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است