اقتصادی 09:01 - 23 تیر 1393
دبیر انجمن صنایع همگن‌سازی قطعات خودرو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
محبی‌نژاد با بیان اینکه خودروسازان خواستار افزایش 20 درصدی قیمت خودرو بودند در حالی که شورای رقابت افزایش 5 درصدی را در دستور کار خود قرار داد،‌ گفت: صنعت خودرو نه مسبب شرایط فعلی و نه حتی دخیل بوده است، بلکه قربانی این شرایط محسوب می‌شود.

آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن سازی قطعات خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه اظهارات دولت مبنی بر نارضایتی از قیمت‌های شورای رقابت به دلیل اطلاعات نادرست است اظهار داشت: با توجه به نرخ تورم و گرانی روزافزون کالاها، چگونه می توان توقع داشت کالایی به صورت دستوری ارزان بماند.

 

وی با اشاره به اینکه اگر دولت در پی کاهش قیمت خودرو است دو راه در پیش دارد افزود: راه اول اینکه  قیمت نهاده های تولید از جمله نرخ ارز،  مواد اولیه و انرژی را پایین آورده و یارانه بخش صنعت را پرداخت کند و راه دوم اینکه مابه التفاوت قیمت عادله روز با نرخ دستوری مورد نظر خود را مطابق ماده 101 قانون برنامه پنج ساله پنجم به خودرو ساز بپردازد.  


به گفته وی مواد اولیه همچون فلزات، محصولات پلیمری، محصولات پتروشیمی، پالایشگاهی و ... در انحصار دولت بوده و قیمت‌گذاری آن به ارز وابسته نیست.

 

وی ادامه داد: بنابراین افزایش 4 تا 7 برابری نرخ این محصولات طی 2 سال منطقی نیست.

 

محبی‌نژاد یادآور شد: دولت می‌تواند با کاهش قیمت مواد اولیه و پرداخت یارانه بخش تولید و صنعت کمک بزرگی به حوزه‌ی خودرو کند.

 

وی همچنین با بیان اینکه 40 درصد از قیمت فروش نهایی خودرو اختصاص به پرداختی‌های دولت و بهره های بانکی دارد گفت: دولت می تواند از این 40 درصد، تسهیلاتی با بهره‌ای پایین در اختیار صنعت خودرو قرار دهد تا این حوزه از بخش پرداختی‌های دولت معاف شود بدون‌ آنکه ضرر هنگفتی به تولیدکننده وارد شود.

 

به گفته‌ وی از این 40 درصد، 20 درصد مربوط به بهره‌های بانکی است.

 

* صنعت خودرو مسبب شرایط فعلی نیست   

 

دبیر انجمن صنایع همگن سازی قطعات خودرو در ادامه به زیان 6 هزار میلیارد تومانی خودروسازان طی 2 سال اخیر اشاره کرد و گفت: با فشار و تعیین دستوری قیمت این ضرر هیچگاه جبران نخواهد شد.

 

وی افزود: طبق برنامه پنجم توسعه اگر دولت اقدام به قیمت‌گذاری دستوری کالایی کند که با قیمت عادله روز تطابق نداشته باشد موظف است مابه‌التفاوت را در قالب کمک‌زیان پرداخت کند.

 

وی ادامه داد:  صنعت خودرو نه مسبب شرایط فعلی و نه حتی دخیل بوده است بلکه قربانی این شرایط محسوب می‌شود.

 

* افزایش 75 درصدی واردات خودرو در سال 92 / حمایتی در این خصوص از صنعت خودرو نشده‌ است

 

محبی‌نژاد با اشاره به سخن دولت مبنی بر آزاد شدن واردات خودرو برای توسعه این صنعت اظهار داشت: سال 92 محدودیتی برای واردات نبود و تنها محدودیت برای خودروهای بالای 2500 سی‌سی آن هم به دلیل بالا بودن مصرف سوخت این خودروها وجود داشت.

 

وی افزود: بنابراین حمایتی از صنعت خودرو از لحاظ  محدودیت واردات صورت نگرفته چه‌بسا تعرفه نیز کاهش یافته است.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته شاهد افزایش 75 درصدی تعداد خودروهای وارداتی بودیم گفت: سال 92، 78 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد که 12.6 درصد کل تولید داخل بود در حالی که سال 91 این رقم 5.7 درصد و سال 90، 2.8 درصد بود که به صورت نسبی ظرف 2 سال نسبت به تولید داخل 500 درصد افزایش داشته است.

 

دبیر انجمن صنایع همگن سازی قطعات خودرو تصریح کرد: همچنین مردم 9 هزار و 300 میلیارد تومان برای خرید این خودروها پرداخت کرده‌اند که نصف ارزش کل تولیدات داخل محسوب می‌شود.

به گفته وی 60 درصد واردات خودرو از کشور کره‌جنوبی که جزء  اولین کشورهای خودروی کشور بود صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: بنابراین دولت تحلیل غیر منصفانه در این خصوص نکند.

 

* درآمد دولت در سال 92، 2 هزار و 750 میلیارد تومان از محل واردات خودرو بود

 

محبی‌نژاد با اشاره به اینکه صنعت خودرو چند سال است منتظر دریافت تسهیلات 2 هزار میلیارد تومانی از طرف دولت است گفت: با این حجم واردات در سال گذشته عایدی دولت از این محل 2 هزار و 750 میلیارد تومان بوده است.

 

وی افزود: یعنی دولت در مقایسه با سال 91 مازاد عایدی واردات داشته است.

 

وی تصریح کرد: اگر دولت این رقم را به عنوان وام قرض‌الحسنه در اختیار صنعت خودرو قرار دهد کمک بزرگی به این حوزه کرده است.

 

* خودروسازان خواستار افزایش 20 درصدی قیمت خودرو بودند

 

محبی‌نژاد در ادامه اظهار داشتک دولت باید از صاحب‌نظران صنعت خودرو دعوت به عمل آورد تا اطلاعات کاملی از حوزه خودرو به‌دست آورد.

 

وی با بیان اینکه شورای رقابت سازوکار مشخصی دارد گفت: شورای رقابت نرخ‌های جدید را از قیمت پیشنهادی خودروسازان نیز پایین‌تر ارائه داد.

 

وی تصریح کرد: خودروسازان خواستار افزایش 20 درصدی قیمت خودرو بودند در حالی که این شورا افزایش 5 درصدی را در دستور کار خود قرار داد.

 

انتهای پیام/

4231969
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید برگ سبز چای به ۱۴۵ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل گمرک ایران گفت: میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به نبود تقاضا در بازار داخل، صادرات دام راهکار ایجاد رونق و تحرک در صنعت دامپروری است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، از افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است