علمی فناوری 12:59 - 07 مرداد 1394
تازه‌ترین خبر ایسنا از عاقبت یک طرح کلان ملی دیگر
معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به وضعیت طرح‌های کلان اجرا شده در این دانشگاه گفت: طرح کلان «حمل و نقل ریلی پرسرعت» به دلیل آن که شرکت راه‌آهن به عنوان دستگاه بهره‌بردار، اعتبارات 50 درصدی این طرح را تقبل نکرده،‌ پیشرفت مناسبی نداشته است.

«حمل و نقل ریلی پرسرعت» هم از حرکت بازایستاد

دکتر امیرحسین دوایی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا با اشاره به طرح‌های کلان مصوب شورای عالی عتف که به این دانشگاه محول شده است افزود: دانشگاه علم و صنعت، در طرح‌های کلان «حمل و نقل ریلی پرسرعت»، «پلت‌فرم ملی خودرو» و «موتور توربین گازی 200 کیلو واتی با سیستم تولید همزمان برق و حرارت (CHP) » دانشگاه محور است اما اجرای هر کدام از این طرح‌ها با چالش هایی جدی مواجه شده است.

وی ادامه داد: شرکت راه‌آهن به عنوان دستگاه بهره‌بردار طرح کلان حمل و نقل ریلی پرسرعت، معرفی شده است ولی این شرکت تامین 50 درصد اعتبارات اجرای این طرح را تقبل نکرده و اعلام کرده است که در حال حاضر درصدد افزایش سرعت قطارها تا 200 کیلومتر در ساعت است.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به ضرورت توسعه خطوط ریلی در بخش حمل و نقل خاطرنشان کرد: کشورهایی چون کره جنوبی که فاصله میان ایستگاه‌های قطار آنها کم است و قطارها به ندرت به سرعت حداکثری می‌رسند و دائما در حال سرعت گرفتن و یا کاهش سرعت هستند، به سمت فناوری‌های مربوط به قطارهای پرسرعت حرکت کرده‌اند.

وی به وضعیت کشور ژاپن اشاره کرد و یادآور شد: کشور ژاپن دارای ناهمواری‌های زیادی است از این رو توسعه خطوط پرسرعت برای آنها هزینه‌های زیادی را در پی دارد ولی این کشور نیز اقدام به توسعه خطوط پرسرعت ریلی کرده است.

دوایی با اشاره به هموار بودن مسیرهای اصلی ریلی در ایران، توسعه خطوط پرسرعت را مزیتی برای کشور دانست.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت در خصوص توقف طرح حمل و نقل ریلی پرسرعت به دلیل عدم حمایت نهاد بهره‌بردار، توضیح داد: آینده حمل و نقل کشور مبتنی بر قطار است و با توجه به فواصل زیاد بین شهرهای کشور، توسعه خطوط ریلی یکی از ضروریات خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر اولویت راه آهن رسیدن به سرعت 200 کیلومتر در ساعت است و اختلاف نظر در این زمینه در خصوص میزان هزینه‌ها برای رسیدن به سرعت‌های 200 تا 300 کیلومتر در ساعت است ولی تحلیل‌های ما نشان می‌دهد با توجه به حجم مسافران، میزان مصرف سوخت و کاهش مصرف انرژی، هزینه‌های زیادی متقبل نخواهیم شد از این رو اجرای آن در کشور توجیه اقتصادی دارد.

دوایی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود اعتباراتی به طرح‌ها اختصاص یابد تا پروژه تا حد قابل قبولی پیشرفت کند و دستگاه‌های بهره بردار نیز تمایل بیشتری به سرمایه گذاری بر روی طرح‌ها داشته باشند.

وی با تاکید بر این که محدودیت اعتبارات موجب کاهش جدیت مجموعه‌های اجرایی این طرح‌ها شده است، یادآور شد: حتی در صورت پایان یافتن طرح قطار پرسرعت دستاوردهای آن کاربردی نخواهد شد ولی در دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اقداماتی را در این زمینه در دستور کار قرار داده‌اند.

به گزارش ایسنا بر اساس اهداف این طرح قرار است تا سال 2025 در ایران 475 کیلومتر راه آهن سریع السیر ایجاد شود و این در حالی است که این طرح به دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده است.

جدول ذیل وضعیت کشورهای آسیایی در زمینه ایجاد خطوط راه آهن سریع السیر را نشان می‌دهد:

ردیف نام کشور خطوط در حال بهره برداری بر حسب کیلومتر برنامه ساخت تا 2025
1 چین 1194 2901
2 تایوان 345 -
3 هند - 495
4 ایران - 475
5 ژاپن 2452 583
6 عربستان - 550
7 کره جنوبی 330 -
8 ترکیه 235 1679

طرح پلت فرم ملی

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با بیان این که این دانشگاه در طرح کلان «پلت‌فرم ملی خودرو» به عنوان دانشگاه محوری معرفی شده است، خاطر نشان کرد: از سوی شرکت سایپا حمایت‌هایی از اجرای این طرح صورت گرفت ولی در حال جاضر به دلیل تغییر مدیریت این حمایت‌ها کاهش یافته است.

انتهای پیام


6830087
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل قصد دارد به‌زودی جزئیات کامل اندروید ۱۵، اندروید TV و ور او اس ۵ را اعلام کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدتی پس از گوشی گلکسی A54، حالا یک به‌روزرسانی غیرمنتظره برای A35 نیز منتشر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رقابت بیش از یک میلیون نفر از داوطلبان ۵ گروه آزمایشی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ امروز پایان یافت، کنکوری‌ها نیمه اول مردادماه منتظر نتیجه اولیه آزمون خود باشند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو»‌ ژاپن می‌گویند بنابر نتایج یک مطالعه گسترده، باکتری‌های مقاوم به دارو ممکن است از جامعه انسانی به محیط‌های آبی و حیات وحش منتقل شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوعی نانوحباب مغناطیسی موسوم به اسکایرمیون، به عنوان گزینه آتی برای تولید بیت‌های کامپیوتر‌ها است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سندرم ناخن زرد یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست و پا را درگیر می‌کند و معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این عارضه دچار می‌شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دفترچه سوالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد و کلید اولیه سوالات نیز از سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در دسترس خواهد بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ تابستان امسال دستگاه‌های پوشیدنی جدیدی را معرفی خواهد کرد که احتمالاً هوش مصنوعی نقش مهمی در آنها ایفا می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است