استانی 11:05 - 07 مرداد 1394
همه‌ی ما در مراجعه به بازار تفاوت قیمت یک کالا را در فروشگاه‌های مختلف را تجربه کرده‌ایم، رویه‌ای که به عقیده‌ی کارشناسان و مشاهدات مردم تنها مختص به یک استان نیست و در سراسر کشور با آن مواجه هستیم.

یک بام و دو هوای قیمت‌ها در ایلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی ایلام، عرضه یک کالا با چند قیمت متفاوت در بازار دردی است که در ایام مختلف به‌ویژه ایام پایانی سال به اوج خود می‌رسد، در حالی که عرضه کالا و خدمات استاندارد با قیمت مناسب از نیازهای اصلی مردم بشمار می‌رود.

یک کالا با مشخصات کاملاً یکسان در هر مغازه‌ای با قیمتی متفاوت به فروش می‌رسد که این امر علاوه‌بر اجحاف در حق خریداران نوعی بی‌نظمی در بازار را نیز به وجود آورده است.

برپایی نمایشگاه‌ها عرضه کالا با تخفیف‌های چند درصدی در سطح استان هر چند تا حدودی بازار گرانفروشان را از رونق می‌اندازد اما نتوانسته است مشکل قیمت‌های رنگین کمانی کالاها را یکسان کند.

شهروندی در زمینه چند نرخی بودن اجناس در شهر ایلام به خبرنگار ایسنا گفت: قیمت برخی کالاها در این شهر نسبت به سایر استان‌های کشور افزایش چند برابری داشته که این تفاوت فاحش جای سئوال دارد.

وی قیمت چندگانه کالاها در ایلام را ناشی از ضعف مسئولان مربوطه و بازرسی‌های بی‌اثر آنان دانست و افزود: تاکنون مسئولان نظارت و بازرسی بر بازار نتوانسته‌اند چاره‌ای برای ثبات و یکسان سازی قیمت کالاها بیندیشند.

«علی آخی‌زاده» کارشناس اقتصاد و مدرس دانشگاه به ایسنا گفت: بخش عمده اجناس و کالاهای موجود در بازار استان از سایر شهرها و استان‌های کشور تهیه می‌شود که با توجه به عدم تولید در استان، هزینه حمل و نقل به بهای تمام شده کالا افزوده شده و به اصطلاح ماشین بار بازار ما، استان را خالی ترک کرده و می‌توان گفت که هزینه‌ای دو برابر برای خریدار ایلامی از آب در‌ می‌آید.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این‌که نظارت بر بازار باید دقیق‌تر انجام شود، خاطرنشان کرد: ناظران باید از قیمت‌ها اطلاع کافی داشته باشند، چون هم‌اکنون، ناظران و بازرسان با مراجعه به واحدهای صنفی و پرسیدن قیمت اجناس از فروشندگان نسبت به گرانی یا ارزانی قیمت‌ها قضاوت می‌کنند.

«مهدی شریفی»، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در این‌باره اظهار کرد: بخشی از موضوع اختلاف قیمت و یا چندگانگی قیمت یک کالا در ایلام به‌علت گرانفروشی و یا بعضاً ایجاد رقابت در بازار است.

وی با بیان این‌که قانون نظام صنفی میزان سود فروش کالا در بازار را مشخص کرده است، افزود: برخی صاحبان صنوف برای ایجاد رقابت و یا به عبارتی برای جذب مشتری قیمتی مابین نرخ سود خرده و عمده را عرضه می‌کنند.

معاون بازرسی و نظارت صنعت، معدن و تجارت استان خاطرنشان کرد: بخشی از وجود چندگانگی قیمت یک کالا در ایلام به این دلیل است که چون ما در استان تولیدکننده نداریم و کالاهای مورد نیاز خود را از طریق سایر استان‌های کشور تهیه می‌کنیم تخلف فاکتوری ایجاد می‌شود.

شریفی در این‌باره خاطرنشان کرد: فروشنده کالا در شهر دیگر ممکن است فاکتور سفید به خریدار ما ارائه کند که در این حالت دست خریدار برای عرضه کالا با قیمتی خارج از عرف، باز می‌شود و در حالت دیگر ممکن است فرد، کالایی را به قیمت 10 هزار تومان خریداری کرده و از فروشنده بخواهد با مبلغ بیشتری فاکتور مورد نظر را برای وی آماده کند.

وی با اشاره به این‌که سالانه 100 هزار مورد بازرسی از اصناف استان انجام می‌شود، تصریح کرد: 20 هزار صنف فعال در سطح استان مشغول فعالیت هستند که از طریق گشت‌های ویژه و مشترک همواره مورد بازرسی و نظارت ناظران قرار می‌گیرند.

معاون بازرسی و نظارت صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به انجام 20 هزار بازرسی در 4 ماهه نخست سال تصریح کرد: از این تعداد بازرسی بیش از 2000 پرونده تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

شریفی یادآور شد: کنترل بازار نیازمند همراهی و مشارکت مردم است.

«بهروز بلوچیان» رئیس اتاق اصناف ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بعضاض دیده شده که صاحبان برخی صنوف به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم همخوانی دخل و خرجشان در برخی موارد مجبور می‌شوند که کالا را به قیمتی پائین‌تر از قیمت بازار و عرف به مشتری عرضه کنند.

رئیس اتاق اصناف ایلام با اشاره به این‌که ارزان فروشی و یا پائین‌تر از عرف بازار، کالا را فروختن نیز مشکلات خاص خود را به همراه دارد، خاطر نشان کرد: صاحبان اصناف باید بر اساس نرخ سودی که قانون نظام صنفی برای آنها مشخص کرده کالا را به مشتری عرضه کنند.

بلوچیان ادامه داد: اتاق اصناف ایلام با وجود 10 بازرس همواره بر بازار نظارت کرده و بر ارزان و یا گرانفروشی نظارت دارند.

وی با بیان این‌که برخی صاحبان اصناف علی‌رغم جریمه شدن به‌علت گرانفروشی و پرداخت خسارت باز هم نسبت به این کار اقدام کرده و کالا را به قیمتی گران به مشتری ارائه می‌کنند، خاطرنشان کرد: بخش عمده و قابل توجه کالاهای موجود در بازار ما، از سایر استان‌ها به ویژه تهران تهیه می‌شود که نوسانات قیمت ارز بر روی قیمت کالا در استان ما تأثیر دارد.

انتهای پیام


6828859
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است