بین‌الملل 01:30 - 30 شهریور 1396
دولت مرکزی در اسپانیا تهدیدهای خود را بالاخره عملی کرد و ۱۰ روز مانده به همه‌پرسی جدایی منطقه کاتالونیا، تعدادی از مقام‌های محلی را در شهر بارسلون دستگیر کرد.

صبح 29 شهریور ماه نیروهای پلیس با یورش به ساختمان‌های دولت خودگردان کاتالونیا 14نفر از مقام‌ها و کارکنان دولت محلی را دستگیر کردند. این افراد در ساختمان‌های وزارتخانه‌های اقتصاد، امور داخلی، امور خارجی، رفاه اجتماعی، ارتباطات و مالیات کاتالونیا و طی عملیات هماهنگ پلیس بازداشت شده‌اند. وزیر اقتصاد منطقه کاتالونیا جزو بازداشت‌شدگان است.

با نزدیک شدن به روز برگزاری همه‌پرسی، تنش میان دولت مرکزی اسپانیا و دولت محلی جدی‌تر شده است. فرماندهی پلیس اسپانیا ضمن لغو تمامی مرخصی‌های نیروها از امروز به مدت 2هفته اعلام آماده‌باش کرده است. روز شنبه دولت اسپانیا اعلام کرده بود که در صورت عدم‌توقف روند برگزاری همه‌پرسی، اقدام به دستگیری مقام‌های مرتبط با آن خواهد کرد. دولت حتی اعلام کرده که در مرحله بعد ممکن است نیروهای پلیس و ارتش در خیابان‌های بارسلون و مناطق اطراف مستقر شوند. طی 2روز گذشته نیروهای پلیس بیش از 1.5میلیون برگ اطلاعیه و پوستر ستاد انتخابات کاتالونیا را ضبط کرده‌اند. همچنین نیروهای امنیتی در دفاتر روزنامه‌های کاتالونیا و چاپخانه‌های آنها مستقر شده‌اند تا روند انتشار اخبار را کنترل کنند.

کاتالان‌های خواهان جدایی معتقدند که این حق سیاسی، تاریخی، اقتصادی و فرهنگی آنها‌ست که در مورد سرنوشت خود تصمیم‌گیری کنند. آنها همچنین معتقدند منطقه کاتالونیا بیش از آنکه از خدمات دولت مرکزی اسپانیا بهره‌مند شود، به دولت خدمات داده است. کاتالونیا 8میلیون جمعیت دارد و از نظر مالی، بانکی و امور بندری پررونق‌ترین منطقه اسپانیا به شمار می‌رود. مقام‌های این منطقه همیشه نسبت به پرداخت مالیات و درآمدهای خود به دولت مرکزی معترض بوده‌اند. دولت اسپانیا در مقابل، برگزاری همه‌پرسی را غیرقانونی می‌داند.

دیوان عالی اسپانیا هم که وظیفه تفسیر قانون اساسی را برعهده دارد، همه‌پرسی را خلاف قانون اساسی اعلام کرده است. بر همین اساس، بیش از 700شهردار که هفته گذشته اعلام کردند قصد دارند رای‌گیری را برگزار کنند از دیروز گروه‌گروه به دادگاه احضار شده‌اند. قانون اساسی اسپانیا برگزاری همه‌پرسی را در حیطه اختیارات دولت مرکزی و نه حکومت‌های خودمختار محلی می‌داند.

  • اختلاف بر سر همه‌پرسی در کاتالونیا

دستگیری مقام‌های محلی کاتالونیا با سکوت مردم همراه نبود. معترضان، رفتار دولت اسپانیا را شبیه به رفتار دولت ترکیه دانسته و اقدامات اخیر را «اردوغانیزه» کردن سیاست در اسپانیا نامیده‌اند. طبق گزارش رسانه‌های محلی دیروز همزمان با بازداشت وزیر اقتصادی کاتالونیا، صدها نفر در خیابان‌های اطراف این وزارتخانه تجمع کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند. طی 2 هفته گذشته هزاران نفر از طرفداران جدایی کاتالونیا بسیاری از شب‌ها را در حمایت از تلاش‌های دولت محلی در تجمع‌های خیابانی گذرانده‌اند.

آلکالد دوروی، یکی از نمایندگان مجلس کاتالونیا در پستی توییتری اقدامات اخیر پلیس اسپانیا را «کودتا» خواند و از مردم خواست برای مقابله با دولت مرکزی در همه‌پرسی اول اکتبر (9مهرماه) شرکت کنند. گرچه خیابان‌های بارسلون طی هفته‌های اخیر بارها از سوی طرفداران برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا با پرچم رنگارنگ این منطقه پوشیده شده اما گزارش‌هایی هم از این منطقه منتشر شده که نشان می‌دهد جدایی خواسته همه مردم این منطقه نیست. روزنامه گاردین در گزارشی از اختلاف نظر عمیق میان مردم کاتالونیا بر سر ماندن یا نماندن زیر پرچم اسپانیا حکایت دارد. نتایج یک نظرسنجی جدید هم نشان می‌دهد 49درصد از مردم کاتالونیا با جدایی از اسپانیا موافق نیستند؛

جمعیتی که کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌اند. آنها معتقدند که دولت محلی کاتالونیا به‌دنبال پیشبرد برنامه‌های سیاسی خود است و از بحران اقتصادی که سراسر اسپانیا را در بر گرفته برای این منظور سوءاستفاده می‌کند. 3سال پیش، 80درصد رأی‌دهندگان در یک همه‌پرسی نمادین خواستار جدایی کاتالونیا شدند اما از 5.5میلیون واجد شرایط رأی‌دهی، تنها 2میلیون نفر پای صندوق‌ها حاضر شدند. کفه ترازوی همه‌پرسی جدایی کاتالونیا، همچنان به‌نفع مخالفان سنگینی می‌کند.


9427915
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع امنیتی در تشریح حمله به میدان گازی شمال عراق گفتند: بمباران میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه با موشک کاتیوشا، تلفات انسانی برجای گذاشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک پهپاد ام کیو ۹ریپر به ارزش تقریبی ۳۰ میلیون دلار این هفته در سواحل یمن سقوط کرد که احتمالاً توسط انصارالله سرنگون شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه المسیره یمن جمعه شب گزارش داد که عربستان، روستا‌های مرزی در شمال یمن را هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری جمعه شب اعلام کردند که ۲ تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه پاکستان سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به آن کشور را حائز اهمیت دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بر اثر حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به خودرویی در شرق لبنان، ۲ تن به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان انگلیسی همزمان با گسترش جنبش‌های دانشجویی در آمریکا، امروز جمعه در حمایت از فلسطینی‌ها و قطع ارتباط با دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آمریکا درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو در اعتراض‌های اخیر در دانشگاه‌های این کشور به دلیل جنگ اسرائیل در غزه سکوت کرد، اما مدعی شد که این اعتراض‌ها نشانه دموکراسی آمریکایی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است