استانی 08:41 - 12 شهریور 1393
در گفتگو با مهر تشریح شد:
مشهد - خبرگزاری مهر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آستانه سفر هیئت دولت به خراسان رضوی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این حوزه، کمبود نیروی انسانی متخصص را پاشنه آشیل بهداشت استان عنوان کرد.

جدی‌ترین معضلات بهداشتی خراسان رضوی/ سلامت پایتخت معنوی نیازمند اعتبارات ملی است

حمیدرضا بهرامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پاشنه آشیل حوزه بهداشت در نظام سلامت در خراسان رضوی کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه بهداشت است.

وی در خصوص آنچه بیش از همه بهداشت استان را فرسوده کرده است، گفت: منابع انسانی و نیروی متخصص به اندازه نیاز نداریم که البته در سنوات گذشته جذب نیرو خوب بوده اما نیروهای غیر متخصص جذب شده اند.

40 درصد واحدهای فعال بهداشت استان، ساختمان دولتی ندارند

بهرامی بزرگترین معضل بهداشتی استان را مشکلات در حاشیه شهر مشهد دانست و افزود: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه حاشیه شهر مشهد ورود خوبی داشته و طرح سرشماری در این مناطق به خوبی برگزار شده است.

وی افزود: البته ارائه خدمات در حاشیه شهر مانند تیغ دو لبه است زیرا با فراهم آمدن امکانات بهداشتی در این مناطق شاهد گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهر هستیم که حل این معضل نیازمند برنامه ریزی و فرهنگ سازی به منظور جلوگیری از افزایش حاشیه نشین شدن مردم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به وضعیت بهداشت در روستاها اشاره کرد و گفت: در منابع ساخت و ساز و توسعه در روستاها وضعیت مناسبی داریم اما اتفاقا در شهرها 40 درصد واحدهای فعال بهداشت استان ساختمان دولتی ندارند و ساختمان آنها استیجاری است و تاکنون ساختمان مناسب برای اجاره پیدا نکرده ایم و ساختمان های موجود نیز وضعیت مناسب ندارند.

وی در ادامه در توضیح وضعیت نیروی انسانی شاغل در بهداشت استان گفت: در سال های گذشته استخدام از طریق آگهی انجام شده و رعایت استانداردهای لازم در خصوص جذب نیرو نشده که این نیز خود بر مشکلات اضافه می‌کند.

بهرامی در ادامه گفت: در 4 سال گذشته تنها 97 نفر استخدامی داشته‌ایم که آن هم در مناطق روستایی بوده که با توجه به اینکه نیروهای بهداشتی اجباری برای ماندن در منطقه بعد از طرح ندارند اغلب آنها ترجیح می دهند تا در روستا نمانند و ما در این خصوص نیز با محدودیت شدید در منابع انسانی مواجهیم.

وضعیت اسفناک کشف‌رود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: کشف‌رود و معضلات آن نیز از دیگر اولویت‌های بهداشتی در استان است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: وضعیت اسفناک کشف رود که در بازدیدهای مکرر برای مسئولان و خبرنگاران محرز شده‌است و انواع آلودگی‌ا و معضلات بهداشتی از جمله سبزی کاری های در حاشیه این رود نباید مورد غفلت واقع شود.

وی به مشکل مهاجران غیر ایرانی به عنوان یک معضلی دیگر در بهداشت استان اشاره کرد و گفت: 200 هزار مهاجر غیرایرانی در این شهر از انواع خدمات درمان و بهداشت استفاده می‌کنند.

مرکز بهداشت ثامن استیجاری است

بهرامی افزود: همچنین ارائه خدمات به میلیون‌ها زائر با توجه کمبود امکانات و نیروی انسانی در این شهر از جمله نکات مهمی است که سالهاست مسئولان استان از آن یاد می‌کنند و جذب اعتبارات ملی را برای آن ضروری می‌دانند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه توضیح داد: حضور زائران بارگاه رضوی بویژه در منطقه ثامن مشهد می‌طلبد که امکانات بهداشتی ویژه‌ای به این منطقه اختصاص یابد این درحالی است که مرکز بهداشت ثامن استیجاری است و منایع انسانی نیز در این مرکز محدود است.

وی با توضیح اینکه در منطقه ثامن ضرورت دارد که نیروهای بهداشت محیط حرفه‌ای در بازرسی‌ها از اماکن و رستوران‌ها و غذاخوری‌ها سلامت زائران و مجاوران را تضمین کنند افزود: در منطقه ثامن تنها 20 درصد از نیروی مورد نیاز وجود دارد.

لزوم تجهیز معاونت بهداشت استان به تجهیزات پایش آلاینده‌های هوا

بهرامی پرداختن به تجهیزات و ابزار پایش آلاینده‌ها را ضروری دانست و گفت: بهداشت استان همسو با محیط زیست باید به این تجهیزات مجهز شود همان طور که در تهران این تجهیزات به پالایش آلاینده ها و کاهش آلودگی هوا کمک کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استفاده از بنزین‌های یورو 4 نیز از عواملی است که باید  مورد توجه قرار بگیرد اما هنوز در این کلان شهر توزیع نشده است.

بهرامی از دستاوردهای بهداشت استان با حضور وزیر بهداشت، قاضی‌زاده هاشمی تقدیر کرد و گفت: برنامه تحول سلامت در مشهد، مشکلات بهداشتی را بطور ویژه در حاشیه شهر پیگیری می‌کند.

افزایش سرانه پزشک خانواده روستایی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در بهداشت خراسان رضوی 11 طرح مطرح شده که در حال اجراست و از آن جمله افزایش اعتبارات پزشک خانواده روستایی است.

وی بیان کرد: از محل اعتبارات مالیات یک درصد ارزش افزوده، سرانه پزشک خانواده روستایی از 21 هزار و 300 تومان به 96 هزار و 500 تومان افزایش یافته است.

بهرامی با اشاره به اینکه از زمان اختصاص اعتبارات زمان زیادی نمی‌گذرد اما در همین مدت کمبود پزشک در مناطق روستایی 40 درصد کاهش یافته؛ بیان کرد: ‌بهبود استانداردها، تامین دارو، تامین مکمل های ویژه مادران باردار و کودکان و واکسن‌های پنتاوالان از دیگر مزایای افزایش سرانه پزشک خانواده روستایی است.

وی با اشاره به اینکه 44 خانه بهداشت روستایی در شهرهای زیر پوشش دانشگاه، فاقد واحد ملکی و 21 خانه بهداشت نیز دارای قدمت بیش از 25 سال است؛ بیان کرد:‌ با تامین اعتبارات مورد نیاز از سوی وزارت بهداشت، کمیته امداد امام خمینی و مناطق محروم استانداری کار تملک، بهسازی و مقاوم سازی این واحدها در حال اجراست.

بهرامی با اشاره به اینکه این طرح ها در راستای ارتقاء خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق روستایی اجرا می‌شود، اعلام کرد: کار اجرایی این طرح‌ها تا یک ماه آینده به پایان می رسد.

سرشماری مناطق حاشیه‌شهر مشهد

وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت کار سرشماری مناطق حاشیه در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: بیش از یک میلیون و 160 هزار جمعیت ساکن در مناطق حاشیه شهر مشهد سرشماری شدند.

بهرامی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیشترین تعداد جمعیت حاشیه‌نشین را نسبت به دانشگاههای علوم پزشکی کشور دارد و امید داریم تا پایان سال ساکنان این مناطق تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار بگیرند.

وی یادآور شد:‌ در راستای اجرای مرحله نخست این برنامه، 90 میلیارد ریال به دانشگاه علوم پزشکی مشهد اختصاص یافته است.

بهرامی گفت:‌ همچنین کار بازبینی و اصلاح طرح گسترش در شهرهای مشهد، کاشمر، تایباد و قوچان اجرا و ایجاد واحدهای بهداشتی و درمانی جدید با توجه به جمعیت این مناطق پیش بینی و برنامه ریزی شد.

وی با اشاره به اینکه این دانشگاه، نخستین مرکز در سطح کشور در اجرای بازبینی و اصلاح طرح گسترش شبکه است و نتایج آن نیز به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارائه شد تصریح کرد:‌ پس از بازبینی طرح گسترش در تمامی مراکز دانشگاهی کشور، برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت به اجرا در می‌آید.

فقط تشکر می‌کنم...

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر که در صورت دیدار با رئیس جمهور اولین جمله‌ای که به او خواهید گفت چه خواهد بود، گفت: فقط از او تشکر می‌کنم زیرا بنده که در بخش سلامت، مدیریت آموزش، بودجه و شهرستان ها را به عهده داشته‌ام واقعا پیشرفت‌های این دوره را در بهداشت و درمان کشور بی‌نظیر دیده‌ام.

.................................

گفتگو: زهره رنگ آمیز


4633299
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است