استانی 15:17 - 04 اردیبهشت 1397
معاون میراث فرهنگی استان یزد، با اشاره به این‌که یکی از وظایف مهم میراث فرهنگی بررسی آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی به منظور ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی است، گفت: سنگ کتیبه قبر مسجد جامع خرانق شهرستان اردکان ثبت ملی گردید .

نگهداری کتیبه قبر مسجد جامع خرانق در انبار میراث فرهنگی یزد

به گزارش ایسنا، ساشا ریاحی‌مقدم با بیان این‌که یکی از وظایف مهم میراث فرهنگی مطالعه و بررسی پیرامون آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی به منظور ثبت آنها در فهرست آثار ملی است، اظهار کرد: شناسایی و بررسی ارزش این آثار، تهیه شناسنامه‌های فنی، ثبت آثار منقول و غیرمنقول تاریخی- فرهنگی، بافت های تاریخی، میراث طبیعی و معنوی نیز از دیگر شرایط ثبت آثار تاریخی است .

وی با اشاره به این‌که کتیبه قبر مسجد جامع خرانق شهرستان اردکان به عنوان یکی از آثار ارزشمند منقول استان یزد به ثبت ملی رسید، افزود: اموال منقول فرهنگی، تاریخی به اشیائی گفته می‌شود که قابلیت حمل و جابه‌جایی داشته باشد .

معاون میراث فرهنگی استان یزد، گفت: این اشیاء اعم از مذهبی یا غیر مذهبی باید به لحاظ باستانشناسی یا ادبی، هنری یا علمی اهمیت داشته باشند.

ریاحی مقدم با بیان این‌که مسجد جامع خرانق و حسینیه متصل به آن در مرکز قلعهٔ قدیمی خرانق قرار دارند و بدلیل شیب طبیعی زمین در این قسمت، حسینیهٔ در سطحی پایین‌تر از مسجد قرار گرفته است، تصریح‌ کرد: مسجد خرانق دارای یک گرمخانه با پوشش طاق و تویزه، نیم‌طبقه در طرفین محراب و یک فضای باز جهت استفاده در تابستان است.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که مصالح مورد استفاده در این ساختمان خشت و گل است و در بعضی از قسمت‌های نمای حسینیه و منارهٔ آن، از آجر استفاده شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به سبک ساختمان گرمخانه، می‌توان قدمت بنا را بین قرن هشتم تا دهم هـ.ق تخمین زد.

این مقام مسئول در پایان گفت: این کتیبه درحال حاضر در مخزن انبار میراث فرهنگی یزد نگهداری می‌شود.



انتهای پیام


9756759
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است