گوناگون 15:53 - 05 آذر 1394
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب:
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، گفت: لحظه به لحظه حوزه‌های علمیه باید وقف جهان اسلام شود و فرصت‌های ارزشمند آن نباید صرف موضوعات بی‌اعتبار و کم اهمیت گردد.

فرصت‌های حوزه نباید صرف موضوعات بی‌اعتبار و کم‌اهمیت شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی در در یادواره علمی مهاجر الی‌الله در بزرگداشت و یادبود دکتر ناصر قربان‌نیا از شهدای منا با محوریت فقه، حقوق و اخلاق در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، افزود: دین دارای ابعاد مختلفی است، مطالعه آن باید برخوردار از توجه به ابعاد مختلف دین باشد تا بتواند جامعیت دین را منظور بدارد.

وی تصریح کرد: مطالعه دین باید در ابعاد تمدن‌اندیشی، جهان‌اندیشی، امت‌اندیشی و اخلاق‌اندیشی باشد، اما گاهی مطالعه دین تک‌بعدی صورت می‌گیرد و نتیجه آن همه جامعیت دین نیست. یکی از این ابعاد دینی اخلاق‌اندیشی است که به محورهای متعددی تقسیم می‌شود که در تحلیل اخلاقی به عنوان فلسفه حکمی شناخته می‌شود که گاهی مجزا و یا انفرادی به آن نگریسته می‌شود و گاه جدی گرفته نمی‌شود.

وی گفت: در این منظر فقه نمی‌تواند از اخلاق جدا باشد ما می‌بینیم که سلفی‌ها فقهی را دنبال می‌کنند که اخلاق را نابود می‌سازد در حالی که اخلاق به مثابه افقی است که فقه به سمت آن در حرکت است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار کرد: تحلیل اخلاقی از دین به این معناست که درون نهفته احکام و نگاه‌های رو به جلو و کارکرد احکام از نظر تحلیل دقیق تنظیم می‌شود تا مولفه‌های اخلاقی به زبان علمی و اخلاقی را ارائه نمایند. همین موضوع حقوق بشردوستانه در حوزه مطرح شده و یکی از بخش‌ها از جنس اخلاق فلسفی است که طبق احکام مربوط به جنگ به گونه‌ای تحلیل می‌شود که نگاه به سمت اخلاقی برود که از خشونت دور شود.

وی تصریح کرد: اخلاق معیاری استنباطی از شاخه‌های اخلاق اندیشی به شمار می‌رود و باید اخلاق به مثابه عنصر در فقه ادراک شود، بی‌شک راه حفظ نسل از اخلاق می‌گذرد و اخلاقی‌اندیشی به مفهوم اخلاقی‌سازی در جهت اندیشه صحیح شکل می‌گیرد. نمی‌توان وقت مغتنم حوزه را به موضوعات بی اعتبار صرف کرد، بلکه لحظه به لحظه‌های حوزه‌ها برای جهان اسلام اهمیت دارد و باید موضوعات اساسی و مهم بررسی شود تا دردهای جامعه را درمان کرد.

وی در مورد شخصیت دکتر قربان‌نیا از شهدای منا نیز اظهار کرد: این استاد از نظر روشنفکری علمی و هم از منظر اخلاقی در سطح بالایی قرار داشت و زندگی خود را وقف موضوعات دینی کرد و از منش و اخلاق خاصی برخوردار بود.

استاد ناصر قربان نیا از اساتید دانشگاه و حوزه در حادثه منا به خیل عظیم شهیدان پیوست.

در این مراسم با حضور خانواده دکتر قربان نیا بخشی از وصیت‌نامه وی قرائت شد که در آن خانواده، دوستان و دانشجویان را در انتخاب یک مسیر درست در رسیدن به معبود در زندگی و بهره گیری از زندگی ائمه اطهار توصیه کرده بود.

انتهای پیام


7432044
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است