وبگردی 20:57 - 04 دی 1393
باشگاه خبرنگاران هر شب با قرآن/ ملاک انسانیّت چیست؟
بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.
مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
و همانا بسیاری از جنّ و انس را برای دوزخ آفریدیم، (که سرانجامشان به آنجا میکشد، چرا که) آنان دلهایی دارند که با آن حقّ را درک نمیکنند و چشمانی دارند که با آن نمیبینند و گوشهایی دارند که با آن نمیشنوند، آنان همچون چهارپایان، بلکه گمراهترند، آنان همان غافلانند.
* «ذَرَأ» از «ذَرْء»، در اصل به معنای پراکنده ساختن و انتشار است و در اینجا به معنای خلق، آفرینش و اظهار نمودن است.
* سؤال: قرآن، در این آیه، آفرینش بسیاری از جنّ و انس را برای دوزخ میداند و در آیهای دیگر خلقت جنّ و انس را برای عبادت میشمارد، «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون»، [ذاریات، 56] کدام یک صحیح است؟
* پاسخ: هدف اصلی آفرینش، خداپرستی و عبودیّت است، ولی نتیجهی کار بسیاری از انسانها در اثر عصیان، طغیان و پایداری در کفر و لجاجت، دوزخ است، گویا که در اصل برای جهنّم خلق شدهاند. حرف «لام» در «لجهنّم»، برای بیان عاقبت است، نه هدف. مانند نجّار که هدف اصلیاش در فراهم نمودن چوب، ساختن در وپنجرههای زیبا از آن چوبها میباشد، ولی کار به سوزاندن چوبهای بیفایده در بخاری میانجامد که آن هدف تبعی است.
* این مطلب، شبیه این جملهی حضرت علی علیه السلام است که میفرماید: خداوند فرشتهای دارد که هر روز با صدای بلند میگوید: «لِدوا للموت و اجمعوا للفناء و ابنوا للخراب» [نهج البلاغه، قصار 132] بزایید برای مرگ و بسازید برای خرابی، یعنی پایان تولّد، مرگ، پایان ثروتاندوزی، فنا و پایان ساختمان، خرابی است.
* آری، انسانهایی که هویّت انسانی خود را از دست دادهاند، جایگاهی جز آتش برای آنان نمیباشد، «ان تحسب انّ اکثرهم یسمعون او یعقلون ان هم الاّ کالانعام بل اضلّ سبیلاً» [فرقان، 44] چنانکه خود آنان نیز اعتراف میکنند که اگر دستورات الهی را شنیده بودند و تعقّل میکردند، دیگر در جهنّم جای نداشتند. «قالوا لو کنّا نسمع او نعقل ما کنّا فی اصحاب السعیر» [مُلک، 10]
* انسان در داشتن چشم، گوش و زبان، شبیه حیوان است، ولی کیفیّت و هدف بهرهبرداری انسان از نعمتها باید بهتر و بیشتر باشد، وگرنه همچون حیوان بلکه پستتر از آن است. انسان باید علاوه بر ظاهر، ملکوت را ببیند و علاوه بر سر و صداهای ظاهری، زمزمههای باطنی و معنوی را بشنود.
آدمیزاده طرفه معجونی است از فرشته سرشته، و زحیوان
گر رود سوی این، شود به از این ور رود سوی آن، شود پس از آن
* فرجام بسیاری از انسانها و جنّیان، دوزخ است. «ذرأنا...»
* جنّ هم مثل انسان، تکلیف و اختیار، کیفر و پاداش دارد. «من الجنّ و الانس»
* ملاک انسانیّت، فهم پذیرش معارف و تکالیف دینی است، وگرنه انسان مانند حیوانات است. «اولئک کالانعام»
* کسی که با وجود توانایی از نعمتهای الهی بهرهی صحیح نبرد، بدتر از موجودی است که اساساً فاقد آنهاست. «بل هم اضلّ»
* انسانهای غافل و بیبصیرت، (در بیتفاوتی، شکمپرستی، شهوتپرستی، استثمار شدن و محرومیّت از لذّت معرفت) مانند چهارپایان میباشند. «اولئک کالانعام»
* غافلان، از حیوانات هم بدترند. «بل هم أضلّ اولئک هم الغافلون»
* انسانهای بیبصیرت، از هدف، خدا، خود، امکانات، آخرت، ذریّه، آیات الهی، قانون خدا، الطاف گذشته و گناهان خویش غافلند. «اولئک هم الغافلون»
* دوزخی شدن بسیاری از انسانها، به خاطر بهرهنبردن از نعمتهای الهی در مسیر هدایت و کمال است. زیرا با داشتن چشم، گوش و دل، خود را به غفلت زدهاند. «اولئک هم الغافلون»
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
آیه 179 سوره اعراف
وَلَقَدْ
ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیراً مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ لَهُمْ
قُلُوبٌ لَّا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَّا یُبْصِرُونَ بِهَا
وَلَهُمْ ءَاذَانٌ لَّا یَسْمَعُونَ بِهَآ أُوْلَئِکَ کَالْأَنْعَمِ بَلْ
هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِکَ هُمُ الْغَفِلُونَ و همانا بسیاری از جنّ و انس را برای دوزخ آفریدیم، (که سرانجامشان به آنجا میکشد، چرا که) آنان دلهایی دارند که با آن حقّ را درک نمیکنند و چشمانی دارند که با آن نمیبینند و گوشهایی دارند که با آن نمیشنوند، آنان همچون چهارپایان، بلکه گمراهترند، آنان همان غافلانند.
* «ذَرَأ» از «ذَرْء»، در اصل به معنای پراکنده ساختن و انتشار است و در اینجا به معنای خلق، آفرینش و اظهار نمودن است.
* سؤال: قرآن، در این آیه، آفرینش بسیاری از جنّ و انس را برای دوزخ میداند و در آیهای دیگر خلقت جنّ و انس را برای عبادت میشمارد، «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون»، [ذاریات، 56] کدام یک صحیح است؟
* پاسخ: هدف اصلی آفرینش، خداپرستی و عبودیّت است، ولی نتیجهی کار بسیاری از انسانها در اثر عصیان، طغیان و پایداری در کفر و لجاجت، دوزخ است، گویا که در اصل برای جهنّم خلق شدهاند. حرف «لام» در «لجهنّم»، برای بیان عاقبت است، نه هدف. مانند نجّار که هدف اصلیاش در فراهم نمودن چوب، ساختن در وپنجرههای زیبا از آن چوبها میباشد، ولی کار به سوزاندن چوبهای بیفایده در بخاری میانجامد که آن هدف تبعی است.
* این مطلب، شبیه این جملهی حضرت علی علیه السلام است که میفرماید: خداوند فرشتهای دارد که هر روز با صدای بلند میگوید: «لِدوا للموت و اجمعوا للفناء و ابنوا للخراب» [نهج البلاغه، قصار 132] بزایید برای مرگ و بسازید برای خرابی، یعنی پایان تولّد، مرگ، پایان ثروتاندوزی، فنا و پایان ساختمان، خرابی است.
* آری، انسانهایی که هویّت انسانی خود را از دست دادهاند، جایگاهی جز آتش برای آنان نمیباشد، «ان تحسب انّ اکثرهم یسمعون او یعقلون ان هم الاّ کالانعام بل اضلّ سبیلاً» [فرقان، 44] چنانکه خود آنان نیز اعتراف میکنند که اگر دستورات الهی را شنیده بودند و تعقّل میکردند، دیگر در جهنّم جای نداشتند. «قالوا لو کنّا نسمع او نعقل ما کنّا فی اصحاب السعیر» [مُلک، 10]
* انسان در داشتن چشم، گوش و زبان، شبیه حیوان است، ولی کیفیّت و هدف بهرهبرداری انسان از نعمتها باید بهتر و بیشتر باشد، وگرنه همچون حیوان بلکه پستتر از آن است. انسان باید علاوه بر ظاهر، ملکوت را ببیند و علاوه بر سر و صداهای ظاهری، زمزمههای باطنی و معنوی را بشنود.
آدمیزاده طرفه معجونی است از فرشته سرشته، و زحیوان
گر رود سوی این، شود به از این ور رود سوی آن، شود پس از آن
* جنّ هم مثل انسان، تکلیف و اختیار، کیفر و پاداش دارد. «من الجنّ و الانس»
* ملاک انسانیّت، فهم پذیرش معارف و تکالیف دینی است، وگرنه انسان مانند حیوانات است. «اولئک کالانعام»
* کسی که با وجود توانایی از نعمتهای الهی بهرهی صحیح نبرد، بدتر از موجودی است که اساساً فاقد آنهاست. «بل هم اضلّ»
* انسانهای غافل و بیبصیرت، (در بیتفاوتی، شکمپرستی، شهوتپرستی، استثمار شدن و محرومیّت از لذّت معرفت) مانند چهارپایان میباشند. «اولئک کالانعام»
* غافلان، از حیوانات هم بدترند. «بل هم أضلّ اولئک هم الغافلون»
* انسانهای بیبصیرت، از هدف، خدا، خود، امکانات، آخرت، ذریّه، آیات الهی، قانون خدا، الطاف گذشته و گناهان خویش غافلند. «اولئک هم الغافلون»
* دوزخی شدن بسیاری از انسانها، به خاطر بهرهنبردن از نعمتهای الهی در مسیر هدایت و کمال است. زیرا با داشتن چشم، گوش و دل، خود را به غفلت زدهاند. «اولئک هم الغافلون»
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
5484174
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار وبگردی
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اردیبهشت ۱۴۰۱ جایگاه «برترین پهلوان قرن» ایران به «سیدحسن رزاز» رسید که جهانپهلوان «غلامرضا تختی» گفته بود که من هرچه دارم از او دارم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» هر ساله میلیونها نفر از افراد بیخبر قربانی کلاهبرداریهای آنلاین میشوند. کلاهبرداران میتوانند صدمات جبران ناپذیری به موجودی بانکی، شهرت و زندگی شما وارد کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر به معماهای تصویری علاقه دارید مطلب زیر را از دست ندهید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اعتماد به نفس وابسته به سن نیست، بلکه به رفتار بستگی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خاطرات جبهه و جنگ تحمیلی ایران با رژیم بعث عراق تنها به چهار دهه قبل ختم نمی شود و حالا هم نقل این محفل و آن مجلس است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اولین نمونه بومی سازی شده ۶سیلندر بنزینی خورجینی ۴لیتری که چند روز پیش رونمایی شد، ویژگیهایی دارد که آن را نسبت به نمونههای دیگر منحصربهفرد میکند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» موسیقی متن و تیتراژ سریال تلویزیونی دلیران تنگستان از جمله ملودیهای ماندگار و با کیفیت مربوط به مجموعههای تلویزیونی سیما است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» موضوع خطاهای افراد در مأموریتهای اجرایی مسئلهای اجتناب ناپذیر است و در همه مشاغل و اقدامات اجرایی محتمل است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ در ۵ گروه صبح دیروز آغاز شد و امروز ۷ اردیبهشت به پایان رسید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش به روشهای کاهش دمای تلفن همراه و خطرات استفاده از آن در دماهای بالا پرداخته شده است.