گوناگون 00:32 - 14 شهریور 1394
همشهری‌آنلاین:روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی راهبرد اصلی برنامه‌ریزی‌های خود را بر اساس همان سیاستی قرار داده است که سازمان متبوعش در سطوحی کلان‌تر به آن توجه دارد و آن راهبرد تلفیق و ادغام شیوه‌های سنتی و نوین در امر تبلیغ است.

وب‌سایت رسمی و مرکز اسناد سازمان که مدیریت آن‌ها در این روابط عمومی انجام می‌شود، در کنار فعالیت‌های مطبوعاتی، تبلیغاتی، سمعی‌-بصری و...، از جمله فعالیت‌های متنوع و مستمر روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی به شمار می‌آیند.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفتگوی اختصاصی همشهری‌آنلاین با عباس لهراسبی رئیس کل اداره روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی است که در راستای معرفی روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی پاسخ داده است.

  • مدیر کل روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی

برای اینکه از کلی‌گویی پرهیز شده باشد، تعریف خودم از روابط عمومی را محدود به روابط عمومی سازمان‌های فرهنگی می‌کنم.

سنگ بنای تحولات و نوآوری‌های روابط عمومی یک سازمان فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی عموماً بر این باور پی‌ریزی می‌شود که محصولات تولیدی دستگاه متبوعش نه محصولاتی مصرفی بلکه کالای فرهنگی می‌باشد. مقوله فرهنگ با تمام پیچیدگی‌ها و ظرائف خود، به هنگام عرضه شدن به عنوان کالای فرهنگی حائز حساسیت‌ها و مخاطرات عدیده‌ای می‌شود که آن را از کالاهای مصرفی جدا می‌سازد.

عرضه فرهنگ سالم در جامعه‌ای که غالب امکانات رسانه‌ای و ارتباطاتی آن، مخاطب را به سمت کالاهای مصرفی فرامی‌خواند حقیقتاً امری خطیر و راهی پرپیچ‌وخم است، خصوصاً که فرهنگ مصرف، الگوهای خود را از جغرافیای فرهنگی بیگانه‌ای می‌گیرد که غالباً در تباین با هویت ملی و دینی جامعه ما قرار دارد. در این میان روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یک نمونه، و به ویژه در قریب یک‌دهه و نیم اخیر با درک چنین حساسیت‌ها و اقتضائاتی بود که وارد صحنه عمل شد و با تحولاتی که صورت داد سرفصل تازه‌ای را در امر اطلاع‌رسانی توسعة فرهنگ دینی کشور گشود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهم کرد.

  • روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی در ارتباط با مراجعه کنندگان و یا مخاطبان به سازمان چه نقشی را ایفا می‌کند؟

سازمان تبلیغات اسلامی در چهارده سال اخیر، رویکرد به شیوه‌های مدرن تبلیغی را ضمن لحاظ و رعایت شیوه‌های سنتی مورد تأکید قرار داده است. در این میان روابط‌عمومی نیز همین سیاست را وجهه همت خود قرار داد و سعی کرد ضمن حفظ شیوه‌های اطلاع‌رسانی سنتی که عموماً بر فضاسازی محیطی استوار بود، از ظرفیت‌های رسانه‌ای و فناوری‌های نوین ارتباطاتی نیز سود بجوید. در رویکرد و استراتژی نوین روابط‌عمومی سازمان چند اصل اساسی انتقال صحیح و دقیق اطلاعات، اطلاع‌رسانی به‌هنگام، رعایت ضوابط و امنیت اسلامی، اخلاقی و اجتماعی در انتقال محتوا و انتخاب تکنیک در کنار بهره‌گیری از شیوه‌ها و ابزار ارتباطات سنتی و مدرن مورد توجه جدی قرار گرفته و پیش و بیش از هر چیز این حقیقت که روابط‌عمومیِ یک نهاد می‌تواند در تبیین و انتقال دوسویه و منصفانه پیام و اطلاعات که در یک سوی آن افکار عمومی و در سوی دیگر مدیران و بدنه سازمان قرار دارند پیشرو و تعیین‌کننده باشد مورد وثوق واقع شد. به این طریق همواره سه رکن اساسی روابط‌عمومی یعنی اطلاع‌رسانی درون‌سازمانی، برون‌سازمانی و سازمان به سازمان به عنوان اصول سه‌گانه ارتباطات مورد توجه و تمرکز قرار گرفته است.

  • اصلی‌ترین دغدغه روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی در ارتباط با رسانه‌ها چیست؟ (چه توقعی از رسانه‌ها دارید؟)

تبلیغات اسلامی در یک‌دهه و نیم اخیر، بهره‌گیری از امکانات و تکنولوژی ارتباطی روز را در امر اطلاع‌رسانی و تبلیغات در صدر اولویت‌های خود قرار داد که راه‌اندازی مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان و خبرگزاری مهر نشانه‌ای از این رویکرد جدید سازمان محسوب می‌شد. این سازمان بر مبنای همین نگرش بر ضرورت راه‌اندازی وب‌سایت اطلاع‌رسانی رسمی سازمان که بتواند با سرعت، دقت و به شکلی گسترده و صحیح برنامه و فعالیت‌ها و اخبار سازمان را تحت پوشش کامل قرار دهد تأکید داشت و مسئولیت انجام این امر را نیز به اداره روابط‌عمومی واگذار شد. اکنون ده سال از عمر این سایت می‌گذرد که به تولید و انعکاس اخبار اختصاصی فرهنگ دینی از سراسر کشور با میزان میانگین پانصد خبر در روز می‌پردازد.

در کنار سایت، روابط عمومی سازمان، نشریات کاغذی نیز با عنوان کلی مجموعه‌نشریات «بُشری و رخداد» منتشر می‌کند که رویکرد خبری، فرهنگی، تربیتی دارند. اما روابط عمومی سازمان هرچند خبررسانی امر فرهنگ دینی را در قلمرو رسانه‌های سازمانی خود با رویکرد اطلاع‌رسانی فرهنگ دینی گسترش داده است، ولی هنوز تا استیفای حق و جایگاه «اطلاع‌رسانی فرهنگ دینی» در شبکه رسانه‌های کشور و تسخیر ستون‌ها و صفحات پربیننده مطبوعات و آنتن‌های پرمخاطب تلویزیونی فاصله قابل توجهی دارد.

اصلی‌ترین دغدغه روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی در ارتباط با رسانه‌ها همین موضوع است که به امر اطلاع‌رسانی فرهنگ دینی بهای اندکی می‌دهند و به نوعی این حوزة خبری بسیار مهم در رسانه‌ها مغفول واقع شده است. توقعی که از رسانه‌ها می‌رود توجه بیشتر به شأن و حق و جایگاه «اطلاع‌رسانی دینی» در عصر ارتباطات و عصر انفجار اطلاعات است و روابط عمومی سازمان به سهم خود آماده هرگونه همکاری و تعامل در این‌خصوص است.

  • برنامه آینده روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی چیست؟

چشم‌انداز آینده روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی چیزی نیست جز ظریف‌تر کردن و صیقل دادن به برنامه‌ها و فعالیت‌های همیشگی آن. با این‌همه، اگر اقتضای جدیدی پیش‌آمد کند طبعاً روابط عمومی هم آماده خواهد بود تا طرحی نو دراندازد. این اداره خواهد کوشید تا در آینده بهترین شیوه‌های انتقال و انطباق محتوا با قالب مناسب را برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی دینی در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه به دستاوردهای ویژه‌ای در تولید محصولات هنری و فرهنگی دست یابد تا بتواند همچون همیشه الگوی مناسبی برای روابط‌عمومی یک نهاد فرهنگی و دینی باشد.


7006049
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است