اقتصادی 21:49 - 06 اردیبهشت 1396
بانک مرکزی نرخ تورم فروردین‌ماه را ۹.۵ درصد اعلام کرد که بالاترین نرخ تورم از تیرماه سال گذشته است.

پیش از این مرکز آمار ایران هم از افزایش نرخ تورم در فروردین‌ماه خبر داده بود. پیش از این همشهری در گزارشی از احتمال دورقمی‌شدن نرخ تورم در بهار امسال خبر داده بود. کارشناسان اقتصادی با اشاره به روند افزایشی نقدینگی نسبت به تأثیر آن بر نرخ تورم هشدار داده بودند اما بانک مرکزی می‌گوید: تلاش می‌کند تا نرخ تورم را همچنان تک‌رقمی نگه دارد.

به گزارش همشهری، بانک مرکزی ایران با انتشار گزارشی، رقم نقدینگی در اقتصاد ایران تا پایان بهمن‌ماه پارسال را بیش از یک میلیون و ۲۱۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. این بانک دیروز اعلام کرد: نرخ تورم در 12‌ماه منتهی به فروردین‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به 12‌ماه منتهی به فروردین‌ماه ۱۳۹۵ معادل ۹.۵ درصد است. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در فروردین‌ماه ۱۳۹۶ به عدد ۲۶۵.۶ رسید که نسبت به‌ماه قبل ۱.۱‌درصد افزایش یافت. همچنین شاخص تورم در فروردین‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به‌ ماه مشابه سال قبل معادل ۱۲.۶ درصد افزایش داشته است.

  • آهنگ تند رشد تورم

خطر جدی که بزرگ‌ترین دستاورد دولت یازدهم در مهار تورم را تهدید می‌کند، این است که آهنگ رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی مناطق شهری ایران تندتر شده و آهنگ رشد تورم به 1.1درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز به 12.6درصد رسیده که نشانه‌هایی از احتمال دورقمی‌شدن نرخ تورم در کمتر از یک سال است؛ درحالی‌که دولت تأکید دارد موفق شده نرخ تورم را پس از26سال تک‌رقمی کند و به 9درصد در پایان سال95 برساند.

براساس آمارهای رسمی بانک مرکزی میانگین قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در فروردین‌ماه امسال نسبت به فروردین سال گذشته 19.9درصد رشد داشته که مهر تأییدی است بر گران‌ترشدن قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های مصرفی مردم دست‌کم دوبرابر شاخص تورم. افزون بر این، نرخ تورم ماهانه گروه بهداشت و درمان با وجود اجرای طرح سلامت در دولت یازدهم همچنان دورقمی باقی مانده و در فروردین‌ماه امسال به 16.9درصد رسیده است.

پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در نشریه روند وابسته به بانک مرکزی هشدار داده است افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه در اسفند‌ماه به 11.9درصد نگرانی‌هایی را درخصوص افزایش مجدد نرخ تورم ایجاد کرده که برای اجتناب از آن باید تقویت انضباط پولی و کنترل رشد نقدینگی در صدر اولویت‌های مجموعه سیاستگذاری کشور قرار گیرد. وی همچنین یادآور شده است که با توجه به اینکه در سال96 رشد بالای بخش نفت تکرار نخواهد شد، بنابراین لازم است از ظرفیت‌های موجود برای تقویت رشد اقتصادی غیرنفتی به شیوه غیرتورمی بهترین استفاده به عمل‌آید.

  • خطر در کمین رشد اقتصادی

همشهری پیش از این گزارش داده بود که نرخ رشد اقتصادی به‌عنوان شاخص عملکرد اقتصاد در سال‌جاری به یک چالش بزرگ تبدیل شده و درحالی‌که دولت و بانک مرکزی اعلام کرده‌اند نرخ رشد اقتصاد در سال‌96 دست‌کم 5درصد خواهد بود، صندوق بین‌المللی پول اما می‌گوید: آهنگ رشد اقتصادی ایران کندتر می‌شود و نرخ رشد در سال‌2017 اندکی بیش از 3درصد خواهد بود. مسعود نیلی، مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور اواخر سال گذشته گفته بود: رشد اقتصادی در سال95 تحت‌تأثیر «سیاستگذاری در سیاست خارجی» بوده اما رشد اقتصادی سال‌96 باید تحت‌تأثیر «سیاستگذاری در سیاست‌های اقتصادی» باشد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی هم تأیید کرده است که هرچند رشد اقتصادی کشور در 9ماه نخست پارسال بهبود قابل‌توجهی را تجربه کرده، ولی بخش عمده‌ای از این رشد به گشایش‌های ناشی از اجرای برجام و افزایش تولید و صادرات نفت مربوط بوده و در نتیجه پس از استفاده از ظرفیت‌های جاری تولید نفت در سال96 اثر فزاینده این بخش بر رشد اقتصادی محدود خواهد بود.

به گفته قربانی، در چنین شرایطی تداوم رشد اقتصادی به‌طور عمده با اتکا بر بهبود عملکرد بخش غیرنفتی ممکن خواهد بود و به این منظور باید موانع موجود در این حوزه شناسایی و برطرف شوند و بی‌شک رفع مشکلات موجود در زمینه تأمین مالی فعالیت‌های تولیدی، اصلاح نظام تأمین مالی و یک ضرورت است و به این منظور باید فضای کسب و کار نیز برای فراهم‌سازی‌ شرایط بهتر برای تولیدکنندگان بهبود یابد.نمودار


9044346
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، سالانه برای واردات ذرت و کنجاله سویا ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که مسئولان با جایگزینی نهاده دامی و کشت گیاهان کم آب بدنبال کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت گفت: در بخش‌هایی که امکان همکاری ما با آفریقا بیشتر است، ۲۰۰ تاجر در حوزه‌های مختلف شناسایی شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به مباحث مطرح شده اخیر، مدیریت رشد نقدینگی در اقتصاد کشور در دوره اخیر را در وضعیتی کاملا با ثبات دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت: تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی هم در حوزه صادرات و هم واردات دوبرابر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است