سیاسی 23:15 - 07 فروردین 1394
در گذرگاه سیاست خارجی ایران؛
ایران و ترکیه با توجه به نفوذ منطقه‌ای در برخی حوزه‌ها دارای رقابت و در برخی حوزه‌ها با هم همکاری دارند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ تنش میان امپراطوری‌های عثمانی و صفویه و حملات پیاپی آنان به مرزهای غربی ایران در ۵ قرن گذشته روابط میان دو کشو راعمدتا سرد و خصومت آمیز کرده بود. گرچه صفویه در قرن هفدهم به عمر خود پایان داد، اما امپراطوری عثمانی تا واپسین روزهای حیات خود در قرن بیستم و در جریان جنگ‌های جهانی همواره متعرض به خاک ایران بود.  



شکست عثمانی‌ها در جنگ جهانی اول و از دست دادن بخش عمده‌ای از متصرفات و ایجاد دولت غیر‌مذهبی مبتنی بر پان ترکیسم بنام "ترکیه" از یک سو و ایجاد دولت لائیک پهلوی در ایران از سوی دیگر آغازگر فصل تازه‌ای از روابط میان دوکشور بود. در این دوره ایران و ترکیه هر دو با خطر حمله شوروی مواجه بودند. راه اندازی پیمان نظامی سنتو توسط دو کشور در کنار پاکستان از تحولات عمده روابط ایران و ترکیه بود.







روابط ایران و ترکیه قبل از انقلاب

 

در دوره‌ی 1320تا 1357 اگرچه روابط دو کشور ایران و ترکیه برپایه یک سیاست مشترک یعنی برمبنای هم‌پیمانی با غرب و امریکا بنا نهاده شده بود؛ اما فراز و فرود‌هایی هم در این روابط  به چشم می‌خورد.



در این دوران حدود 30 توافق نامه و قرارداد پروتکل و صورت جلسه میان دو کشور به امضاء رسید که در موضوعات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را پوشش می‌دهد که به تبع کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه  در سال 1354ه.ش به منظور تقویت همکاری‌های نزدیک در زمینه‌های فنی و اقتصادی بود، در واقع روابط ایران با ترکیه در این دوره بیشتر تحت شعاع پیمان‌های منطقه‌ای فوق بود و امریکا به عنوان ابرقدرت جهانی بیشترین نقش را در شکل‌دهی این روابط و مناسبات دو کشور ایفا کرد.  







پس از پیروزی انقلاب اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه مبادلات فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در سالهای 1366 - 1364 تدوین گردید. این برنامه بر اساس برنامه مبادلات فرهنگی ایران و ترکیه در سالهای 1977 - 1976 تدوین گردید. در این برنامه همکاری بین دانشگاههای دو کشور و مبادله هیئتهای علمی و کتاب، مبادله استاد و محقق و تبادل اسناد و اطلاعات، مبادله کارشناس، استاد کار ، کتابدار و تهیه میکروفیلم توسط مراکز فرهنگی دو کشور، اعطای بورس تحصیلی، همکاری در خصوص ایجاد نمایشگاه و همکاری بین مراکز فرهنگی و هنری و برپایی جشنواره‌های سینمایی و تاسیس مراکز فرهنگی در دو کشور در نظر گرفته شده بود.



در حال حاضر روابط دو کشور به سوی همکاری و همگرایی بیشتر حرکت نموده است که دلیل این همگرایی و همکاری نگاه ترکیه به شرق و نو عثمانی‌گرایی و منطقه‌گرایی و همچنین سرخوردگی ترکیه از عضویت در اتحادیه اروپا بوده است که موجب گردیده واقعگرایی در سیاست خارجی ترکیه بروز نماید.  







ایران و ترکیه دو کشور تاریخی و دموکراتیک، دارای اشتراکات فرهنگی و اجتماعی و دو قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه هستند که داشتن مرزهای طولانی و باثبات و وجود زمینه‌های همکاری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور و فقدان اختلافات ارضی و مرزی در یک فضای آزاد سیاسی می تواند موجب تشکیل اتحادی قدرتمند، از خلیج فارس تا مدیترانه شود.



ایران و ترکیه در سازمان همکاری اقتصادی اکو و گروه 8، عضو هستند. ایران و ترکیه با توجه به نفوذ منطقه‌ای در برخی حوزه‌ها دارای رقابت و در برخی حوزه‌ها با هم همکاری دارند.



انتهای پیام/

6104025
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی در حاشیه اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با وزیر دفاع قزاقستان دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیه‌ای خواستار حمایت جهانی دانشجویان، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و علمی جهان از جنبش دانشجویان آمریکایی شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع ایران و روسیه آخرین وضعیت تحولات منطقه و روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع ایران و روسیه آخرین وضعیت تحولات منطقه و روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خضریان گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که پس از تصویب در مجلس، برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: مقامات آمریکایی شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با وزیر دفاع چین دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور شرکت در اجلاس ایران و آفریقا و بازدید از نمایشگاه اسکپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی بیشتر مسئولان آفریقا با ظرفیت‌های ایران دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور گفت: توسعه روابط با قاره آفریقا از اولویت‌های ایران است و در تعامل با کشور‌های آفریقایی منافع متقابل را دنبال می‌کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع کشور‌های عضو شانگهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است