سیاسی 09:46 - 07 مرداد 1394

تهران/ خبرگزاری صدا و سیما/ سیاسی 1394/05/07

آسوشیتدپرس در گزارشی از وین نوشت:

دو مقام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه به آسوشیتدپرس اعلام کردند ایران خواهان آن است مقامات این کشور خود از محلی که ادعا می شود برای آزمایش مربوط به تسلیحات هسته ای مورد استفاده قرار گرفته است نمونه برداری خاک کنند و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در صورت فراهم شدن روند نظارت آژانس بر این فرایند ممکن است با چنین مسئله ای موافقت کند.

تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی بخشی از توافق هسته ای جامعی است که اوایل این ماه میان ایران و شش قدرت جهان حاصل شد.

ایران آزمایش تسلیحات هسته ای را رد می کند و در عین حال موافقت کرده است آژانس به مجتمع نظامی پارچین دسترسی داشته باشد.

چند سناتور آمریکایی هفته گذشته به نقل از مقامات دولت اوباما اعلام کردند ایران می تواند خود نمونه برداری خاک در پارچین را انجام دهد. این مقامات به آسوشیتدپرس گفتند با این همه هنوز توافق نهایی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی حاصل نشده است.

این مقامات که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند بازرسی سختگیرانه بر نمونه برداری خاک می تواند نظارت و کنترل ویدئویی را نیز شامل شود. آنها بر دلایل ایران برای مطرح کردن این درخواست که خود نمونه برداری از خاک را انجام دهد اشاره نکردند. آژانس نمونه های تهیه شده را برای پی بردن به نشانه هایی از هرگونه آزمایش هسته ای مورد بررسی قرار خواهد داد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در این زمینه اظهار نظری نکرده است.

دیوید آلبرایت که دولت آمریکا اغلب با موسسه وی تحت عنوان علوم و امنیت بین الملل در زمینه مسائل مربوط به گسترش تسلیحات هسته ای مشورت می کند می گوید آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند ایران را درباره مکان و چگونه نمونه برداری راهنمایی کند . آنها می توانند بر اینکه ایران چگونه از دستورالعمل ها پیروی می کند از نزدیک نظارت داشته باشند. در عین حال آژانس نمی تواند به هر نحوی ایران را از این چنین فرایندی مستثنی کند.

ایران نزدیک به یک دهه با دسترسی کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به افراد ، اسناد و تاسیساتی که ادعا می شود با فعالیت تسلیحاتی مشکوک این کشور مرتبط است مخالفت کرده است.

ایران همچنین در تلاش برای پایان دادن به تحریم های هسته ای این کشور اوایل این ماه با همکاری با آژانس موافقت کرد و یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد انتظار دارد بتواند تا ماه دسامبر گزارشی را ارائه دهد.

فعالیت تسلیحاتی ادعایی ایران و تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی بخش اصلی توافق هسته ای محسوب نمی شوند که در آن از آمریکا و دیگر قدرت های جهان خواسته شده است تحریم های نظامی و اقتصادی علیه ایران را در ازای دریافت امتیازاتی از ایران در زمینه برنامه هسته ای این کشور پایان دهند.

قانونگذاران آمریکایی که همچنان به توافق هسته ای مشکوک هستند ، این مسئله را که آیا آژانس با همکاری کامل ایران مواجه خواهد شد حائز اهمیت می دانند.

کنگره آمریکا بررسی شصت روزه توافق هسته ای ایران را هفته گذشته آغاز کرد.

آزمایش های انفجاری مشکوک در پارچین واقع در جنوب تهران تنها یکی از یازده مورد ادعایی فعالیت مرتبط با تسلیحات هسته ای ایران است که آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس اطلاعات آمریکا ، اسرائیل و دیگر اطلاعات و نیز تحقیقات خود فهرست بندی کرده است.

تهران تاکید دارد پارچین منطقه نظامی متعارف است که هیچ ارتباطی با آزمایش های هسته ای ندارد. این کشور در سال های اخیر ساخت و سازهای گسترده در این تاسیسات انجام داده است و در عین حال با دهها درخواست آژانس برای بازدید از این تاسیسات مخالفت کرده است.



125/150


6828068
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمایندگان مجلس امروز به ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ می‌پردازند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معراجی گفت: نباید این تظاهرات و ضدیت با اقدامات اسرائیل را صرفا مربوط به داشجوبان بدانیم، آنچه واضح است اینکه تشکل یافتگی این دانشجویان یک ویژگی خاص است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ الهامی گفت: امروز با تکیه بر سلاح‌ها و تجهیزات کاملا ایرانی، دانش بومی و اراده پولادین فرزندان شجاع ایران، با توکل بر خداوند متعال برای حفظ امنیت کشور ذره‌ای تردید نداریم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس سیاسی گفت: اندیشکده‌های مهم در اروپا و آمریکا در برابر این سوال قرار گرفته‌اند که چرا باید در برابر جنایات صهیونیست‌ها سکوت کنیم؟
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیأت‌عالی شورای وحدت نیرو‌های انقلاب گفت: احزاب و تشکل‌های سیاسی نسبت به تشویق مردم نسبت به شرکت مردم در انتخابات دور دوم مجلس نقش کلیدی دارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش به روند انزوای رژیم جعلی صهیونیستی خواهیم پرداخت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به موضوعاتی نظیر گسترش اعتراض‌های دانشجویی علیه صهیونیست‌ها به سرتاسر جهان و اصلاح قانون کار و بیمه بیکاری پرداخته‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نقطه قوت سپاه این است که کشور‌های غربی آن را تحریم می‌کنند و این امر سلامت کار سپاه را می‌رساند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» علیزاده گفت: معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد و رقابت و نوآوری را تقویت می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور بر برگزاری مطلوب مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است