فرهنگی‌هنری 14:50 - 16 اردیبهشت 1395
این روزها برخی از مداحان با مداحی‌های سخیف و مبتذل خود آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مداحی و مرثیه‌سرایی از هنرهای نمایشی ملی و مذهبی ایرانیان است که ریشه در تاریخ  وسیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) دارد. تشویق شاعران به سرودن شعر درباره خداوند و اهل بیت(ع) نشان از جایگاه ویژه مداحی در دین اسلام دارد تا آنجا که امام صادق(ع) می‌فرمایند: «مَن قالَ فِینا بَیْتَ شِعْرٍ بَنَی اللهُ تَعالَی لَهُ بَیْتاً فی الجَنَّة.» یعنی هر که درباره ما یک بیت شعر بگوید، خدای تعالی در بهشت خانه ای برایش خواهد ساخت.


جلسات روضه‌خوانی و مداحی به طور معمول در ایام جشن و سرور یا عزاداری‌های مذهبی مانند سالروز ولادت یا شهادت ائمه اطهار(ع) برگزار می‌شود که پیشینه‌ای چندصد ساله دارد. در گذشته مداحان با سرودن اشعار و مقتل‌خوانی به مدح و ثنای امامان معصوم(ع) می‌پرداختند، اما اکنون سبک سنتی مداحی جای خود را به ملودی‌هایی بعضاً با ضرب آهنگ تند و شورخوانی داده است. 


اگرچه هنوز محافل بسیاری به همان سبک گذشته به مدح یا رثای اهل بیت(ع) می‌پردازند اما شواهد و اسنادی از یک فاجعه بزرگ در مداحی حکایت می‌کنند. این روزها برخی از به اصطلاح مداحان هنر ارزشمند مداحی اهل بیت(ع) را با آوازه‌خوانی اشتباه گرفته اند و اشعار آئینی را بر روی ملودی‌های آهنگ های پرفروش غربی پیاده می‌کنند. استفاده از ابزار آلات موسیقی و انتخاب اشعار سخیف و گاهاً مبتذل برای مرثیه‌سرایی نیز از دیگر آسیب‌ها و انحرافات این قشر است.
در ادامه این گزارش توجه شما را به شنیدن بخشی از این مداحی‌های سخیف و خارج از شأن اهل بیت(ع) جلب می‌کنیم:




گویا برخی از مداحان فراموش کرده‌اند که وظیفه اصلی آنها بیان و انتقال مفاهیم ارزشمند دینی و مذهبی در قالب شعر و هنر است و مداحی اهل بیت(ع) را وسیله‌ای برای جذب مخاطب قرار داده‌اند، غافل از آنکه با سرودن چنین اشعار بی‌ارزش و مبتذلی نه تنها مستمعان خود را به ورطه گمراهی می‌کشند بلکه دستمایه ای برای دشمنان اسلام ایجاد می‌کنند تا جلسات عزاداری ائمه اطهار(ع) و مذهب تشیع را به سخره بگیرند. 


رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه به مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) مکرر توصیه کرده‌اند چنانکه در یک مورد تأکید می‌کنند: «مثلاً مداح یا خواننده‌ ما بیاید در رادیو و تلویزیون به تقلید - آن هم غلط - آهنگ غربی یا آهنگ مجالس لهو را در مجلس ایمان و در مجلس معنویت تکرار کند، این درست نیست؛ این غلط است. نوآوری، درست؛ اما نه این‌جور. این مربوط به آهنگ است. البته صدای خوب را میتوان با آهنگ بد خراب کرد؛ صدای متوسط را میتوان با آهنگ خوب آرایش داد. خود آهنگ یک مسئله است. برویم سراغ شعر، کلام. داستان مفصلی اینجاست. اولاً لفظ شعر، لفظِ خوب باشد؛ همه شعر خوب را نمیشناسند. هر شعری که یک آدم ناوارد تصور کرد این خوب است، دلیل بر این نیست که آن خوب است. شعر را بایستی آدم شعرشناس تصدیق کند که خوب است. فایده‌ی شعر خوب چیست؟ فایده‌اش این است که بدون اینکه من و شما ملتفت شویم، تأثیرگذاری‌اش در مخاطب بیشتر است؛ هنر، این است دیگر. یک هنر عالی، ولو مخاطب آن هنر تشخیص ندهد که این عالی است، اما تأثیر او در نفس آن مخاطب، تأثیر عمیقتری خواهد بود از یک هنر سطحیِ مبتذل بازاری؛ فایده‌اش این است. لفظ، باید لفظ قوی، خوب، زیبا؛ مضامین، مضامین جذاب، جالب، تازه، غیرتکراری و مطلب - که عمده این است - آموزنده باشد.»


در زمانی که دشمنان آشکارا درصدد تخریب چهره اسلام و  مسلمانان و ایجاد اسلام هراسی در جهان هستند، شبکه های ماهواره‌ای بیگانه با نشان دادن تصاویر مجالس روضه‌خوانی همراه با آهنگ‌های غنا، قمه زنی و غیره چهره ای غیرواقعی و اغراق شده از شیعیان را به دنیا مخابره می‌کنند و به لطف ناآگاهی برخی از افراد و کم‌کاری علمای دینی و رسانه‌ها تاکنون در این زمینه موفقیت‌هایی نیز کسب کرده‌اند.


امید است جامعه مداحان با توجه بیشتر به رهنمودهای ولی امر مسلمین جهان و دیگر بزرگان جهان اسلام و همچنین استفاده از اشعار و منابع معتبر برای مداحی ترویج دهنده اسلام ناب نبوی و مرام و مسلک اهل بیت(ع) باشند و شور اسلامی را همراه با شعور به مستمعان خود عرضه کنند.




گزارش از سپیده خورشاهیان






انتهای پیام/

7870662
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارگردان گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه میزبان ۵۸۹ هزار مخاطب شد و «تمساح خونی» و «مست عشق» به رقابت پرداختند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی فوتبال ساحلی گفت: زمانی که پنج میلیون نفر برای انتخاب «قهرمان ایران» رای می‌دهند قطعا کار رسانه ملی و عواملی است که برای این مراسم تلاش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما گفت: بعد از اینکه حضرت آقا برای عملیات وعده صادق شعر سرودند، شاعران پنج کشور نیز در این زمینه شعر سرودند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است