اقتصادی 10:47 - 23 بهمن 1394
پس از مذاکرات امید بخش چند روز پیش رییس جمهوری با طرفهای اروپایی در جریان سفر به ایتالیا و فرانسه، این کشورها نخستین گروه از فعالان اقتصادی خود را به ایران فرستادند تا آنچه در مذاکرات ابتدایی بریده شد، در تهران دوخته شود.
به گزارش ایسنا، چند روز قبل یک هیات بزرگ اقتصادی با حضور نمایندگان بیش از ۱۹۰ شرکت ایتالیایی به ایران آمدند تا در جریان مذاکرات خود، راه را برای افزایش همکاریها با ایران هموار کنند، همکاریهایی که شاید به دلیل نیاز جدی ایران به تحول در عرصههای زیرساختی، به شکلی قابل توجه به سمت حمل و نقل گسیل شود.
مذاکرات طولانی عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی ایران با طرفهای ایتالیایی نیز نشان دهنده احتمال نتیجه بخش شدن این صحبتها بوده است. مذاکراتی که در جریان آن از یک سو ایران پیشنهاداتی را به سرمایه گذاران ایتالیایی ارائه کرده و از سوی دیگر فعالان اقتصادی این کشور اروپایی نیز طرح هایی را که مدنظر خود دارند مطرح کرده اند.
پیشنهاد اجرای برقی سازی راه آهن تهران – تبریز یکی از اصلیترین پیشنهادات طرف ایتالیایی را میسازد. بر اساس اعلام آخوندی ارتقای ظرفیت و سرعت در مسیر تهران- تبریز با برقی کردن این محور برنامهای است که ایتالیا مطرح کرده و با توجه به آغاز کار اجرایی در محور تهران – مشهد در صورت نهایی شدن این پیشنهاد، تاریخی ترین مسیر ریلی ایران نیز در صف برقی شدن قرار مییگرد.
در کنار این طرح ارائه شانس نوسازی ناوگان جادهای ایران از سوی سرمایه گذاران ایتالیایی نیز یکی دیگر از محورهای بحثهای روزهای گذشته را میسازد.
با توجه به بالا رفتن متوسط سن ناوگان جاده ای کشور، وزارت راه از چند ماه قبل اعلام کرده خود را برای نوسازی این خودروها به خصوص کامیونهای بین شهری آماده میکند و در جریان مذاکرات اخیر شانسی نیز به ایتالیایی ها داده شده تا در این کار مشارکت داشته باشند.
وزیر راه ایران درباره چگونگی اجرایی شدن این پیشنهاد خطاب به هیئت ایتالیایی گفته: ما نیاز به خرید ۶۵ هزار کامیون نو داریم که شما میتوانید در زمینه خرید این تعداد کامیون از شرکتهای اروپایی تولیدکننده خودروهای باری سنگین و فروش لیزینگی آن به ایران سرمایهگذاری کنید. این پروژه بسیار سنگینی است که لازمه آن، انجام مطالعات دقیق از سوی دو طرف است.
هرچند توضیحات نهایی آخوندی نشان می دهد این موضوع در حال حاضر در حد یک پیشنهاد است و برای اجرایی شدن آن باید مذاکراتی جدی و جزئی انجام گیرد اما صرف باز شدن امکان ورود این خودروها عرصهای است که ناوگان بین جادهای کشور تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. ورود ایتالیا و یا دیگر کشورهای اروپایی به بحث واردات این خودروها و تامین مالی آنها گزینهای جدید است که پس از لغو تحریم ها میتواند اوضاع رفت و آمدها در جادههای ایران را دگرگون کند، موضوعی که باید دید آیا در دورهای بعدی مذاکرات طرفین راه به جایی خواهد برد یا بر اساس آنچه وزیر راه گفته به مطالعاتی بیشتر نیاز دارد.
به گزارش ایسنا، چند روز قبل یک هیات بزرگ اقتصادی با حضور نمایندگان بیش از ۱۹۰ شرکت ایتالیایی به ایران آمدند تا در جریان مذاکرات خود، راه را برای افزایش همکاریها با ایران هموار کنند، همکاریهایی که شاید به دلیل نیاز جدی ایران به تحول در عرصههای زیرساختی، به شکلی قابل توجه به سمت حمل و نقل گسیل شود.
مذاکرات طولانی عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی ایران با طرفهای ایتالیایی نیز نشان دهنده احتمال نتیجه بخش شدن این صحبتها بوده است. مذاکراتی که در جریان آن از یک سو ایران پیشنهاداتی را به سرمایه گذاران ایتالیایی ارائه کرده و از سوی دیگر فعالان اقتصادی این کشور اروپایی نیز طرح هایی را که مدنظر خود دارند مطرح کرده اند.
پیشنهاد اجرای برقی سازی راه آهن تهران – تبریز یکی از اصلیترین پیشنهادات طرف ایتالیایی را میسازد. بر اساس اعلام آخوندی ارتقای ظرفیت و سرعت در مسیر تهران- تبریز با برقی کردن این محور برنامهای است که ایتالیا مطرح کرده و با توجه به آغاز کار اجرایی در محور تهران – مشهد در صورت نهایی شدن این پیشنهاد، تاریخی ترین مسیر ریلی ایران نیز در صف برقی شدن قرار مییگرد.
در کنار این طرح ارائه شانس نوسازی ناوگان جادهای ایران از سوی سرمایه گذاران ایتالیایی نیز یکی دیگر از محورهای بحثهای روزهای گذشته را میسازد.
با توجه به بالا رفتن متوسط سن ناوگان جاده ای کشور، وزارت راه از چند ماه قبل اعلام کرده خود را برای نوسازی این خودروها به خصوص کامیونهای بین شهری آماده میکند و در جریان مذاکرات اخیر شانسی نیز به ایتالیایی ها داده شده تا در این کار مشارکت داشته باشند.
وزیر راه ایران درباره چگونگی اجرایی شدن این پیشنهاد خطاب به هیئت ایتالیایی گفته: ما نیاز به خرید ۶۵ هزار کامیون نو داریم که شما میتوانید در زمینه خرید این تعداد کامیون از شرکتهای اروپایی تولیدکننده خودروهای باری سنگین و فروش لیزینگی آن به ایران سرمایهگذاری کنید. این پروژه بسیار سنگینی است که لازمه آن، انجام مطالعات دقیق از سوی دو طرف است.
هرچند توضیحات نهایی آخوندی نشان می دهد این موضوع در حال حاضر در حد یک پیشنهاد است و برای اجرایی شدن آن باید مذاکراتی جدی و جزئی انجام گیرد اما صرف باز شدن امکان ورود این خودروها عرصهای است که ناوگان بین جادهای کشور تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. ورود ایتالیا و یا دیگر کشورهای اروپایی به بحث واردات این خودروها و تامین مالی آنها گزینهای جدید است که پس از لغو تحریم ها میتواند اوضاع رفت و آمدها در جادههای ایران را دگرگون کند، موضوعی که باید دید آیا در دورهای بعدی مذاکرات طرفین راه به جایی خواهد برد یا بر اساس آنچه وزیر راه گفته به مطالعاتی بیشتر نیاز دارد.
کامیون های اروپایی در راه ایران؟ خبرگزاری ایسنا
7675990
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار اقتصادی
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل راهوشهرسازی استان تهران گفت: مدت زمان آوردههای متقاضیان پروژههای نهضت ملی مسکن در استان تهران با رفع مشکل تسهیلات بانکی به بیش از دو ماه افزایش یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مکانیابی برای ساخت شهرکهای نهضت ملی مسکن در قالب ۱۳ هکتار زمین صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، با اجرای بیمه شخص ثالث راننده محور دیگر حق بیمه افراد براساس یک فاکتور تصادف نخواهد بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: بارش ها از امشب تا جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه نواحی غربی کشور را در برمیگیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بیست و سومین جلسه حراج شمش طلای استاندارد یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار میشود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ۵ میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار ارز، از ابتدا سال تا ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برای چهار گروه کالاهای اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و امارات متحده عربی، ۲ سند همکاری با رئیس اماراتی این کمیسیون امضا کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر راه و شهرسازی گفت: حجم تجارت ایران و امارت در حال حاضر ۲۷ میلیارد دلار است که بعد از برگزاری این کمیسیون به ۳۰ میلیارد دلار می رسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رهنما گفت: سامانه پیشبینی نقطهای وضع هوا با نمونههای خارجی خود قابل رقابت است که میتواند بهعنوان سامانه بومی مورد استفاده قرار بگیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: محدودیت های تردد پایانی هفته در محورهای شمالی کشور برای کاهش بار ترافیکی در نظر گرفته شده است.