اقتصادی 17:14 - 07 مرداد 1394
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام کرد
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از واردات بذر سویا از انگلیس خبر داد و اعلام کرد: از اواخر مرداد هر نوع کودی بدون تأییدیه موسسه خاک و آب کشور اجازه توزیع و فروش در بازار را نخواهد داشت.

واردات بذر سویا از انگلیس/ ممنوعیت فروش کود بدون تأیید

به گزارش خبرنگار ایسنا در فارس، علیرضا ولی امروز - چهارشنبه - در جمع خبرنگاران از توزیع پنج میلیون تن انواع کود در استان‌های کشور در سال زراعی ۹۴ – ۹۵ خبر داد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های تأمین و توزیع کود امسال بر مبنای متنوع سازی و تکیه بر تولیدات داخلی کشور قرار گرفته است، افزود: در سال گذشته سه گروه کودی مشتمل بر پنج نوع کود در کشور توزیع شد اما در سال زراعی امسال با جمع هفت گروه کودی مشتمل بر ۲۶ نوع کود و ۱۱ نوع کود غیر تکلیفی، به‌طور کل ۳۷ نوع کود در استان‌های کشور توزیع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به صدور نیمی از تولیدات کود ازته کشور به خارج اشاره و خاطرنشان کرد: طی دهه اخیر ظرفیت مطلوبی برای تولید کود ازته در کشور ایجاد شده که مقدار تولیدات داخلی آن در کشور ۴.۵ میلیون تن است. ۵۰ درصد از این میزان به مصرف داخلی می‌رسد و مابقی به دیگر کشورها صادر می‌شود.

ولی گفت: برای کودهای فسفاته نیز برنامه‌ای به بخش خصوصی داده‌ شده که آن با توجه به ظرفیت‌های کشور در یک بازه زمانی هفت‌ تا ۱۰ ساله، سالانه ۱۰ درصد ظرفیت تولید کود فسفاته خود را افزایش دهند تا متعاقب آن، واردات کود فسفاته کشور کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: امسال به ‌جز در مورد دو نوع کود، سعی بر این است که از تولیدکنندگان داخلی کودهای مورد نیاز کشور خریداری شود و به دنبال این هستیم که با اخذ وام از بانک‌ها به تقویت تولیدکنندگان داخلی کمک کنیم تا در پی آن میزان واردات کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه خاک‌های کشاورزی ایران ضعیف است، عنوان کرد: ایران جزو کشورهای کم‌مصرف کود در جهان محسوب می‌شود و کاهش مصرف کود نیز باعث کاهش تولیدات کشاورزی شده است.

ولی با تأکید بر اینکه نباید حرف‌هایی را که درباره بی‌کیفیت بودن کودهای وارداتی کشور عنوان می‌شود باور کرد، گفت: کودهای ورودی به کشور توسط بازرسان بین‌المللی، داخلی و دستگاه‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد و مطابقت آنها با استانداردها نیز کنترل می‌شود.

وی بیان کرد: مطابق با استانداردها باشد و شاید در سال‌های اخیر با توجه به محدودیت‌ها کودهایی باکیفیت کم وارد کشور شده باشند ولی نمی‌توان گفت که بی‌کیفیت بوده‌اند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اضافه کرد: کودهای ازته همزمان با تولید در سطح استان‌ها توزیع می‌شود و ۱۲۰ هزار تن ذخیره استراتژیک از آن‌هم وجود دارد که این ذخیره تا پایان زمستان که زمان اوج مصرف است، ادامه پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به تأمین کود مورد نیاز استان فارس گفت: میزان سهمیه کود این استان ۲۸۰ هزار تن بوده که ۱۱۶ هزار تن آن یعنی بالغ ‌بر ۴۱ درصد نیاز فارس تأمین و وارد انبارهای آن شده است.

ولی گفت: کود دی ای پی از جمله کودهای پرمصرف کشاورزان کشور است که در سال‌های گذشته بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن از آن از کشورهای دیگر به ایران وارد می‌شد و ما به‌ منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی از سال گذشته تولید ۸۰ الی ۱۲۰ هزار تن از این نوع کود را به پتروشیمی رازی واگذار کردیم.

ولی با اشاره به اینکه شرکت خدمات حمایتی مسئولیت تأمین نهاده‌های کشاورزی کشور را بر عهده دارد، گفت: رویکرد این شرکت در سال‌های اخیر تغییراتی پیداکرده و به سمت واگذاری بخشی از امور به بخش خصوصی پیش رفته است.

وی افزود: به‌ویژه توزیع سموم کشاورزی به بخش خصوصی واگذارشده که دولت فقط کنترل و نظارت بر آن را بر عهده دارد که این مسئولیت را سازمان حفظ نباتات جهاد کشاورزی به انجام می‌رساند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور گفت: اگرچه توزیع سموم از وظایف شرکت نیست ولی به شکل غیر تکلیف بخشی از سموم موردنیاز کشور را تأمین می‌کند.

به دنبال واردکردن علم تولید بذر و ماشین‌آلات کشاورزی به داخل هستیم

ولی با اشاره به ماشین‌آلات مورداستفاده کشاورزی گفت: باید شرایط به‌گونه‌ای فراهم شود که تولیدکنندگان معروف دنیا در عرصه ماشین‌آلات کشاورزی، برای سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب شوند و باید به دنبال ورود علم این عرصه به کشور بود نه اینکه فقط محصولات دیگر کشورها را به داخل وارد کرد.

او ادامه داد: به همین دلیل تلاش‌هایی برای برقراری ارتباط با شرکت‌های معروف عرصه ماشین‌آلات کشاورزی در دنیا انجام و مذاکره‌های انجام‌گرفته که با رفع تحریم‌های شاید زمینه این کار زودتر فراهم شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به اینکه در عرصه بذر نیز بخش خصوصی وارد کارشده است، گفت: در حال حاضر سه‌چهارم بذر کشور در غلات را بخش خصوصی و یک‌چهارم مابقی را شرکت خدمات حمایتی تأمین می‌کند.

ولی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت خدمات حمایتی به دنبال حمایت از بخش خصوصی است تولیدات بذری کشور در عرصه دولتی نیز تا حدی با استفاده از امکانات و تجهیزات بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی گفت: برای بذرهای موردنیاز کشور نیز به دنبال این هستیم که همراه با بذر دانش و فناوری آن نیز به کشور وارد شود و به همین دلیل با چندی از شرکت‌های بزرگ دنیا درزمینهٔ بذر مذاکره‌هایی در این خصوص انجام‌گرفته است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همچنین از واردات بذر سویا از انگلیس خبر داد و گفت: این فعالیت که برای اولین بار در حال انجام است در مراحل اولیه به مقدار خیلی کم و به ‌منظور واردات دانش تولید این نوع بذر، انجام می‌شود.

انتهای پیام


6831938
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید برگ سبز چای به ۱۴۵ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل گمرک ایران گفت: میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به نبود تقاضا در بازار داخل، صادرات دام راهکار ایجاد رونق و تحرک در صنعت دامپروری است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، از افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: با هدف عبور موفق از اوج بار تابستان امسال، ۲۶ طرح فوق توزیع و انتقال برق تا پایان اردیبهشت ماه وارد مدار می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان توسعه تجارت از رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی وزارت جهاد گفت: با توجه به تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ثابت ماندن ارزش افزوده کالا‌های اساسی، هرگونه افزایش قیمت شکر، حبوبات و دیگر کالا‌ها گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه بارفروشان از توزیع روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن پیاز در میدان مرکزی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: بنابر آمار ماهانه ۸۵ هزارتن تخم مرغ در کشور مصرف می شود که تولید داخل بیش از نیاز کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: در حال حاضر شاهد ترافیک سنگین در محور چالوس و تهران - کرج هستیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است