بین‌الملل 16:44 - 04 مرداد 1393
براساس اظهارات ستاره شناسان و منجمان برخی از کشورهای عربی هلال ماه شوال روز 27 ژوئیه (یکشنبه 5 مرداد ماه) -البته با چشم مسلح- رویت می شود و در نتیجه روز 28 ژوئیه ( 6 مرداد ماه) را به عنوان عید فطر اعلام کرده اند.

کشورهای عربی دوشنبه را عید اعلام می کنند

محمد شوکت عوده رئیس پروژه اسلامی رویت هلال ماه در امارات گفت: اولین روز عید فطر براساس اظهارات ستاره شناسان روز دوشنبه 28 ژوئیه خواهد بود.

این در حالی است که حجت الاسلام احمد مروی رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری صبح امروز در نشست خبری گفت: نظر کارشناسان درباره رویت هلال ماه شوال بر این است که رویت در غروب روز یکشنبه بیست و نهم ماه مبارک بسیار ضعیف و احتمال آن نزدیک به صفر است.

محمد شوکت عوده رئیس پروژه اسلامی رویت هلال ماه در امارات افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا و همچنین کشورهای جهان اسلام، هلال ماه به علت نزدیکی با خط افق، روز یکشنبه با چشم غیر مسلح یا تلسکوپ رویت نخواهد شد.

وی اذعان کرد که هلال ماه جدید را روز یکشنبه با استفاده از تجهیزات ستاره شناسی می توان مشاهده کرد اما پذیرش آن با نظریه های مناقشه برانگیزی رو به رو است.

بخش ستاره شناسی شارجه نخستین روز ماه شوال را روز دوشنبه 28 ژوئیه (6 مرداد ماه) اعلام کرده است.

ابراهیم الجروان رئیس بخش ستاره شناسی شارجه اظهار داشت که محاسبات نشان می دهد که روز یکشنبه 27 ژوئیه ماه شوال در ساعت 2:42 دقیقه بامداد تشکیل می شود.

خورشید در این روز 7:07 دقیقه عصر غروب کرده و ماه در ساعت 7:14 دقیقه عصر طلوع می کند. این امر بدان معناست که در این کشورها روز اول ماه مبارک رمضان 28 ژوئیه (6 مرداد ماه) خواهد بود.

این درحالی است که برای کشورهایی که در تاریخ ذکر شده هلال ماه رویت نشود، عید فطر روز سه شنبه 29 ژوئیه یعنی 7 مرداد ماه است. کشورهای عربی از نظر ستاره شناسان خود اولین روز ماه شوال را 28 ژوئیه می دانند.

عوده یادآور شد که هلال ماه شوال روز 27 ژوئیه در کشورهای مختلفی در سراسر دنیا رویت می شود، اما مشاهده آن در آسیای شمالی و سراسر اروپا و کانادا غیر ممکن خواهد بود و علت آن است که ماه در این مناطق پیش از خورشید طلوع می کند.

وی افزود: در استرالیا، آفریقای شمالی و مرکزی و اکثر کشورهای ایالات متحده رویت هلال ماه در روز یکشنبه از نظر مشاهده با چشم و یا تجهیزات ستاره شناسی میسر نیست.

در کشورهای آمریکای مرکزی و آفریقای جنوبی این امکان وجود دارد که ماه را روز یکشنبه رویت کنند.

وزیر دادگستری امارات متحده از تشکیل کمیته رصد هلال ماه خبر داده است، این کمیته با ریاست وزیر دادگستری و معاون وی فعال شده است. جلسه این کمیته فردا یکشنبه پس از اذان مغرب تشکیل می شود. دادگاه های شرع سراسر کشور نیز دستور رصد و گزارش رصدهای خود به این کمیته را دریافت کرده اند.

علی الشکری از دپارتمان فیزیک دانشگاه ملک فهد و عضو کمیته استهلال اظهار داشت که امکان رویت هلال ماه در روز 27 ژوئیه ( یکشنبه 5 مرداد ماه) در هیچ کشوری وجود ندارد.

وی همچنین اظهار داشت که رویت هلال ماه در روز یکشنبه غیر ممکن است چرا که نور ماه تیره و تار خواهد بود و ماه 11 دقیقه پس از غروب خورشید غروب می کند. (مهر)


4332249
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت کشور انگلیس پناهجویان را در جهت آماده سازی برای اخراج به رواندا بازداشت می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در پی افزایش تظاهرات ضد صهیونیستی در جهان، خواستار افزایش تدابیر امنیتی اطراف سازمان‌های صهیونیستی شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تعداد زیادی از نمایندگان پارلمان عراق در واکنش به انتقاد آمریکا و غرب از تصویب قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی، خواستار طرد سفیر آمریکا در بغداد شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سناتور دموکرات یهودی الاصل آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت که متهم کردن اسرائیل به کشتار ۳۳ هزار فلسطینی، یهودی‌ستیزی نبوده بلکه تبیین حقیقت است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ابعاد جنبش «همبستگی با مردم غزه» که از سوی دانشجویان دانشگاه کلمبیای نیویورک آغاز شد و به دیگر دانشگاه‌های برجسته آمریکا نیز گسترش یافت، در رسانه‌های روس بازتاب یافته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حزب الله لبنان پایگاه‌های السماقه و البغدادی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه تاکید کرد که تقسیم اراضی تنها راه برای جلوگیری از درگیری‌ها در فلسطین اشغالی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک روزنامه فرانسوی اعلام کرد صادرات تسلیحات تدافعی فرانسه به رژیم صهیونیستی به حداقل رسیده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تاکید کرد: مواجهه هسته‌ای بین قدرت‌های دنیا دیگر خیالی نیست و به یک احتمال واقعی تبدیل شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نهاد اطلاع‌رسانی امنیتی وابسته به ارتش عراق، امروز (یکشنبه) از دستگیری یک تروریست داعشی و مسئول پلیس داعش در نینوا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است