علمی فناوری 19:04 - 30 مرداد 1397
ز سوی دبیران مجامع کانون‌های فرهنگی وزارت بهداشت عنوان شد
اختتامیه سومین نشست مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی وزارت بهداشت به جلسه ارائه نظرات و مطالبات دبیران ۱۲ مجمع کانون‌های فرهنگی وزارت بهداشت در حضور دکتر محمد رضا فراهانی؛ معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت‌ اختصاص داشت و درخواست دبیران مجامع کانون‌های تخصصی برای اختصاص بودجه یکی از موارد مطرح شده در این جلسه بود.

درخواست اختصاص بودجه به مجامع کانون‌های تخصصی دانشجویی

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست، دبیر مجمع کانون‌های اخلاق حرفه‌ای، امین قرنفلی از دانشگاه علوم پزشکی البرز خطاب به دکتر فراهانی، گفت:  در زمانی که بودجه های بسیاری در بخش‌های مختلف دانشگاه ها هزینه می‌شود، دیوار فرهنگی از همه کوتاه تر است. رؤسای دانشگاه‌ها برای جبران کسری‌های حاصل از این طرح  از بودجه فرهنگی و دانشجویی تا حد امکان می‌کاهند.

قرنفلی ابراز داشت: در دیوار کوتاه فرهنگی، کانون‌ها ضعیف ترین آجر هستند. معاون فرهنگی دانشگاه‌ها با سرازیر کردن بودجه محدود فرهنگی به سمت تشکل‌ها و انجمن‌ها، کانون‌ها را در مضیقه شدید قرار داده و اینکه امسال در سومین نشست کانون‌ها برای اولین بار از مفاهیمی همچون استارتاپ و کمیسیون‌ها رونمایی شد نشان از این دارد که شما از وضعیت آگاه و به دنبال استقلال مالی کانون‌ها هستید.

دبیر مجمع کانون‌های اخلاق حرفه‌ای بیان داشت: سئوال این جا است آیا کسب درآمد و استقلال مالی جزء وظایف کانون‌ها است و آیا وظیفه کانون‌ها درآمد زایی است یا تولید محتوا؟ آیا دانشجویان در کانون‌های اخلاق حرفه‌ای برای کسب درآمد باید پیشنهادات اسپانسرهای دارویی را که خود متهم تعداد زیادی از بی اخلاقی‌های پزشکی هستند، بپذیرند؟

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی البرز ابراز داشت: متاسفانه ابتدا یک وسیله را وارد کشور می‌کنیم سپس به دنبال فرهنگ آن می‌رویم. استارتاپ یک واژه نیست بلکه مرام خاص خود را دارد. بر این اساس برگزاری این گونه کلاس‌ها به تنهایی کافی نیست و حمایت‌های همه جانبه از این ایده‌های بکر و خلاق دانشجویان نیازمند هزینه‌های چندین برابری است.

قرنفلی با بیان این که چشم امید ما به  شما به عنوان معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است، گفت: کانون‌های فرهنگی مانند کودکان بی سرپرست در دانشگاه‌ها تنها مانده‌اند و برخی حتی اتاق و فضای فیزیکی ندارند. این پی گیری‌های مداوم و پاسخ‌های تکراری مانند نبود بودجه دبیران را نا امید کرده است.

وی افزود: لطفا برای کانون‌ها ردیف اختصاصی تعریف کنید تا کانون‌ها بتوانند زنده شوند و این خواسته جدی و اصلی مجمع اخلاق حرفه‌ای است. اما در موضوع دوم باید به رفتار سلیقه‌ای معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها اشاره کرد که با وجود تهیه دقیق ترین ابلاغیه‌ها از سوی وزارت بهداشت همچنان در دانشگاه‌ها شاهد این رفتار هستیم.

دبیر مجمع کانون‌های اخلاق حرفه‌ای بیان داشت: متاسفانه در برخی دانشگاه‌ها شاهد به کار گیری معاونین و مدیران فرهنگی و دانشجویی هستیم که کوچکترین سابقه‌ای در حوزه فرهنگی ندارند و معاونت فرهنگی تبدیل به تبعیدگاه این افراد شده است.

در ادامه دبیر مجمع کانون‌های ادبی، علی محمودی خوروندی از دانشگاه علوم پزشکی ارتش، گفت: اکثر کانون‌های ادبی کشور اولین مشکلشان بودجه است زیرا برای کوچکترین برنامه‌ای که قصد اجرای آن را دارند به این مسئله بر می‌خورند.

دبیر مجمع کانون‌های ادبی ابراز داشت: برخی برنامه‌های خرد وجود دارد که در برخی دانشگاه‌ها قصد اجرا داریم و  بودجه آن  بسیار کم است اما این بودجه اندک نیز داده نمی‌شود که اختصاص ردیف بودجه به کانون‌ها می تواند این مشکل را رفع کند.

خوروندی افزود: برخی دانشگاه‌ها مکان مناسبی برای فضای کار مورد نیاز کانون ها ندارند و برخی دانشگاه‌ها نیز کلیه  برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی و حتی آموزشی خود را در داخل سلف برگزار می‌کنند که این اصلا مناسب نیست.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی ارتش ابراز داشت: برخورد سلیقه‌ای نیز بسیار آزار دهنده است و هستند افرادی که ارتباطی به کار فرهنگی ندارند اما برای دانشجویان اظهار نظر می‌کنند.

وی از گرفتن صدور مجوز برای برنامه‌های جزئی ادبی خبر داد و افزود: مانع تراشی‌های زیادی برای انجام برنامه‌های ادبی وجود دارد؛ این در حالی است که جشنواره فرهنگی در یک نقطه از کشور در حال برگزاری است اما تاثیر آن مشخص نیست.

در ادامه دبیر مجمع کانون‌های اردوهای جهادی، مهدی هادیان از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: بحث اردوهای جهادی و فعالیت‌های جهادی دغدغه همه دوستان است. اردوهای جهادی بستری مناسب است برای فعالیت همه کانون‌های فرهنگی و همه تشکل‌های دانشجویی و اگر تقویت شود موجب همدلی می‌شود.

وی ادامه داد: شاید دغدغه‌های زیادی توسط دانشجویان بیان شود که در سه موضوع قابل عنوان است. در ابتدا موضوع بودجه و هزینه‌ها و این سوال‌ها مطرح است که سرانه فرهنگی هر دانشگاه مشخص است یا خیر؟ اگر چنین است بودجه کانون‌های جهادی از کجا باید تامین شود؟

دبیر مجمع کانون‌های اردوهای جهادی ابراز داشت: مسئله بعد در خصوص کلینیک‌های سیار دندان پزشکی است. با وجود هزینه زیاد انجام شده، مشخص نیست این کلینیک‌ها به چه کسانی و با چه ساز و کاری تحویل داده شده است. 

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: شما به عنوان رئیس ستاد اردوهای جهادی ساز و کاری برای فعالیت‌های جهادی مشخص کرده‌اید که بسیار خوب است اما اعضای این ستاد به ما لطف می‌کنند و یا در قبال ما وظیفه دارند؟ امیدوارم ریز فعالیت‌های اعضای این ستاد به آن‌ها ابلاغ شود.

محمد پیروزان به عنوان دبیر مجمع کانون‌های سلامت، گفت: من قصد دارم از وزارت بهداشت تشکر کنم که حمایت خوبی از مجمع فیلم و عکس داشتند اما برای مجمع کانون‌های سلامت ابراز لازم را تهیه نکردند.

وی ادامه داد: از مجموعه وزارت بهداشت و معاونان فرهنگی تشکر دارم که حداقل هماهنگی‌ها را برای دادن امکانات از سایر معاونت‌های دانشگاه به کانون‌های سلامت نداشته‌اند.

این دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز تصریح کرد:  وزارت بهداشت رفتارهایی در قبال مجامع هنری دارد که گویی تنها وظیفه آن ارتقای هنر دانشجویان است و از ارتقای فرهنگ سلامت که وظیفه اصلی و اول دانشجویان محسوب می‌شود، جا مانده است.

پیروزان ابراز داشت: همه مدعی حمایت از مجامع هستند اما یک دفتر و کارتابل در اختیار مجامع قرار نگرفت و در بسیاری از دانشگاه‌ها عرصه حضور را از کانون‌های سلامت گرفتند و فعالیت‌هایی از این جنس را برای مقبولیت بیشتر مسئولان به دیگر تشکل‌های دانشگاهی دادند.

کیمیا نادری دبیر مجمع کانون‌های فام(فضای مجازی، اطلاع رسانی و مطالعات)  از دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در ادامه، گفت: امروزه که در دالان تو در توی ارتباطات و اطلاعات قرار گرفته‌ایم و در میان طوفان حملات سایبری هستیم، بدون شک نقش فضای مجازی نقشی انکار نا پذیر است.

 وی ادامه داد: این مجمع نوپا است و خود را ملزم به هیچ حرکت انفرادی نمی‌داند و بنا است در قالبی مشترک بر اساس خرد جمعی و تبلور فرهنگ سازی مبتنی بر اندیشه آزاد دانشجویی و دانشگاهی، هنر سالم زیستن را با ابزار فضای مجازی و اطلاع رسانی ترویج کند که این مشروط به تضمین حیات این کانون است.

دبیر مجمع کانون‌های فام بیان داشت: شش ماه تمام است اساس نامه این مجمع مسدود شده است و هیچ مجمعی اساس نامه ندارد. نباید دانشجوی فرهنگی با تجربه برنامه‌های فرهنگی، آینده خود را مبهم ببیند و در انتهای چهار سال هیچ تفاوتی با دیگر دانشجویان نداشته باشد.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی لرستان از جایگاه نداشتن دانشجویان فعال فرهنگی در جشنواره سیمرغ گلایه و خاطر نشان کرد: این کودک نوپا به کمک شما می‌تواند به فرزندی برومند تبدیل شود. البته در فام هنوز ما ایستاده‌ایم.

وی در پایان خواهان این شد که دانشجویان به کمک فام نبض به شماره افتاده سرانه مطالعه کشور را که هیچ گونه تلاشی برای افزایش آن صورت نمی‌گیرد،  افزایش دهند.

در ادامه نماینده دبیر مجمع کانون‌های فیلم و عکس، علی فرهادی از دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گفت: در ابتدای برنامه باید گفت برای ما هزینه شده است تا مشکلات خود را بگوییم و این که زمان صحبت برای ما تعیین می‌شود درست نیست.

وی ادامه داد: این مجامع نخستین بار در تبریز گرد هم جمع آمدند و در انتخاباتی که در حضور مدیران بخش فرهنگی وزارت بهداشت برگزار شد، شورای مرکزی خود را تشکیل دادند. در نخستین نشست کانون‌ها در ساری، دومین شورای مرکزی کانون‌های فیلم و عکس با حضور ۵۰ کانون فیلم و عکس برگزار شد.

فرهادی ابراز داشت: شورای منتخب تا به امروز طی جلسات برگزار شده اقدامات خوبی را از جمله تقسیم بندی منطقه‌ای کانون‌ها میان اعضای شورای مرکزی،  بررسی وضعیت کانون‌های تقسیمی توسط اعضای شورای مرکزی و جمع آوری گزارشات انجام داده است.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گناباد بیان داشت:  جمع آوری مکرر دوربین و تجهیزات دریافتی از وزارت و بررسی مشکلات آن‌ها، اقدام به طراحی نشانه جهت ساماندهی  و یکسان سازی کانون‌های فیلم و عکس در کل کشور نیز از دیگر اقدامات عنوان شده این مجمع است.

وی تاکید کرد: اقدام به تهیه اساس نامه یک پارچه و کاملی که کلیه کانون‌ها طبق اصول و قانون  آن اقدام به برگزاری برنامه کنند نیز از دیگر تلاش‌های این مجمع است. البته پی گیری وضعیت نظام نامه از بزرگترین اهداف شورای مرکزی مجمع می‌باشد.

در ادامه دبیر مجمع کانون‌های گام( گردشگری، اقوام و محیط زیست) بیان داشت: مجمع گام از آذرماه سال ۹۵ کار خود را آغاز کرده است و بعد از دو سال شاهد رشد کمی و کیفی این کانون‌ها با فعالیت بیش از پنج هزار دانشجو هستیم.

وی ادامه داد: شورای مرکزی گام با توجه به محدودیت‌هایی که در تصویب اساس نامه و همچنین تداخل با فصل امتحانات تابستان داشته است موفق به اجرای برنامه‌های عملی نشد که جای تاسف دارد اما با تلاش دبیران کانون‌ها آسیب شناسی‌های لازم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: معوقات برخی دانشگاه‌ها در خصوص کار دانشجویی پس از دستور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت پرداخت نشده است. چرا وزارت برای این خدمات ساز و کار مشخصی را معین نمی‌کند و به یک باره دستور حذف کار دانشجویی را می‌دهد؟.

فریبرز صلواتی افزود: بعد از بیان دغدغه‌های دانشجویان و حذف حق الزحمه، چرا باید کار فرهنگی به عنوان یکی از ملاک‌های کار دانشجویان نمونه  تنها محدود به چند امتیاز باشد؟

این دانشجوی فعال فرهنگی بیان داشت: چرا کانون‌های فرهنگی هیچ ملاک و معیار حداقلی برای به کار گیری شدن در پست‌های فرهنگی دریافت نمی‌کنند.

دبیر شورای مرکزی گام ابراز داشت:  ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی به ارگان‌های دولتی به خصوص دانشگاه‌ها مبنی بر عدم خروج اتوبوس‌ها از محدوده شهری، متاسفانه باعث شده که اکثر اردوهای دانشجویی و کارکنان لغو شود و حدود ۹۰ میلیارد تومان پول بیت المال در پارکینگ‌های دانشگاه‌ها خاک بخورد.

وی اذعان داشت: از طریق اداره راهنمایی و رانندگی پی گیر این موضوع شده‌ایم و راه حل آن کسب پروانه برای اتوبوس‌ها بوده است اما معاونین بیشتر به دنبال لغو اردوهای دانشجویی هستند نه کسب این پروانه.

دبیر مجمع کانون‌های موسیقی، حامد افشاری از دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز بیان داشت: با پیشرفت علم،  شادی و نشاط از کشور گرفته می‌شود و مردم به سمت افسردگی می‌روند که در این میان نقش موسیقی بر کسی پوشیده نیست و بر این اساس در نشست خزر آبادساری جهت تشکیل مجمع پیشنهاد داده شد و نتایج این کار در جشنواره سیمرغ دیده شد.

وی ادامه داد: این مجمع فعالیت‌های خوبی را دنبال می‌کند اما مشکلاتی نسبت به فعالیت‌های کانون‌های موسیقی وجود دارد و دخالت نا به جا برخی نهادها و تشکل های دانشجویی در این خصوص بیشتر دیده می‌شود.

دبیر مجمع کانون های موسیقی بیان داشت: چرا باید اشخاص حقی را از دانشجو بگیرند در حالی که کانون موسیقی قانونی است. دانشگاه حاضر است گروه موسیقی از خارج دانشگاه بیاورد و هزینه چند میلیونی بدهد اما هنگام اجرای گروه موسیقی دانشجوی خود اعلام کند بودجه‌ای ندارد.

افشاری بیان داشت: خیلی از دانشجویان هنرمند با دیدن این مخالفت‌ها وارد کانون‌ها نمی‌شوند اما بازهم با این که کانون تشکیل نداده‌اند، تحت فشار هستند.

در ادامه دبیر مجمع کانون‌های هلال احمر، خانم فریماه قاراباقیها گفت پس از گذشت دو سال و چندین ماه از اولین دوره تشکیل مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی، فعالیت مجامع همچنان بدون صدور مجوز قانونی و تصویب اساس نامه صورت می‌گیرد و این چنین در عوامل زیر مجموعه و دانشگاهیان توسط وزارت بسط بی قانونی می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست کنترلی و تحمیلی در پیش گرفته شده وزارتین در تصویب اساس نامه مجامع در جهت محدود کردن و سلب اختیار از جوانان فرهنگی، موجب شده است تا علاوه بر نادیده گرفتن حق نظر دانشجویان، رسمیت و استقلال مجامع دانشجویی زیر سئوال رود.

قاراباقیها بیان داشت: از طرف دیگر وعده اجرای طرح‌های ملی بدون تصویب اساس نامه پیشنهادی مجامع، نشان دهنده موافقت ظاهری با طرح  است و پر واضح است این نوع موافقت بدون هیچ گونه پایه گذاری و رسمیت، همان نه واقعی به درخواست‌ها است.

دبیر مجمع کانون‌های هلال احمر ابراز داشت: خواستار آن هستیم تا قبل از هر گونه برنامه ریزی در ابتدا تکلیف رسمیت مجامع با رسیدگی به اساس نامه‌های پیشنهادی انجام شود.

سید عرفان مهدی نژاد به عنوان دبیر کانون‌های هنرهای تجسمی نیز در این نشست گفت: دانشگاه برای نقش آفرینی در حوزه فرهنگ آبستن اتفاقات بسیاری بوده است. علی رغم ادعای وجود فضای باز فرهنگی در دانشگاه‌ها باز تاثیر گذاری لازم در این راستا دیده  نمی‌شود.

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ابراز داشت: چرا باید این گونه باشد که کارشناسان برخوردهای سلیقه‌ای با دانشجویان داشته باشند و دلزدگی و دلسردی برای دانشجویان ایجاد کنند.

وی افزود: مادامی که سیستم مشکل تراش و دانشجو فریب است و شفافیت‌های مالی وجود ندارد؛ به افراد به موجب هر چیزی جز شایستگی فرهنگی شان پست‌های فرهنگی داده می‌شود.

در پایان این نشست دانشجویی دبیر مجمع کانون‌های هنرهای نمایشی، پدرام عبداله زاده از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به سخنرانی پرداخت و گفت: مهمترین هدف ما تدوین اساس نامه است که جلسه آن شکل نگرفت.  هنوز خیلی از دانشگاه‌ها مشکلات کوچک و خنده داری دارند مانند دانشگاه قزوین و بیرجند که هنوز اجازه تمرین مختلط را ندارند و یا دانشگاه بهبهان که جای تمرین ندارد و دانشگاه بم که با قانون‌های خودساخته اجازه ندادند دبیرانشان در این نشست حضور پیدا کنند.

عبداله زاده بیان داشت: حل چنین مشکلاتی برای وزارت بهداشت کاری ندارد. آیا هماهنگی با مراجعی مانند حوزه هنری و ارشاد جهت گرفتن محل تمرین و اجرا تا این اندازه سخت است و یا چرا از تئاترهایی که در جشنواره اجرا شدند دعوت نمی‌شود.

دبیر مجمع کانون‌های هنرهای نمایشی، بیان داشت: ای کاش اول سیستم مالی دانشگاه‌ها را درست، بعد کار دانشجویی را حذف می‌کردید.

وی با بیان این که جشنواه سیمرغ از مسیر اهداف خود دور شده است گفت: می‌گویند بودجه‌ها محدود است. اگر این چنین است چه لزومی دارد جشنواره در سطح بین المللی و با حضور دانشجویی غیر از وزارت بهداشت برگزار شود ؟ شما چه تعهدی به دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها دارید.

به گزارش مفدا، این دانشجوی فعال فرهنگی خاطر نشان کرد: دانشجوی دانشگاه هنر با شرکت در این جشنواره چیزی از دست نمی‌دهد؛ اما دانشجوی شما باید از درس و کار آموزی بزند تا اثر هنری خلق کند و در نهایت در جشنواره  به دلیل اثر پایین تر انگیزه خود را از دست می‌دهد.

انتهای پیام


9882199
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رقابت بیش از یک میلیون نفر از داوطلبان ۵ گروه آزمایشی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ امروز پایان یافت، کنکوری‌ها نیمه اول مردادماه منتظر نتیجه اولیه آزمون خود باشند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو»‌ ژاپن می‌گویند بنابر نتایج یک مطالعه گسترده، باکتری‌های مقاوم به دارو ممکن است از جامعه انسانی به محیط‌های آبی و حیات وحش منتقل شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سندرم ناخن زرد یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست و پا را درگیر می‌کند و معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این عارضه دچار می‌شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوعی نانوحباب مغناطیسی موسوم به اسکایرمیون، به عنوان گزینه آتی برای تولید بیت‌های کامپیوتر‌ها است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دفترچه سوالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد و کلید اولیه سوالات نیز از سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در دسترس خواهد بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ تابستان امسال دستگاه‌های پوشیدنی جدیدی را معرفی خواهد کرد که احتمالاً هوش مصنوعی نقش مهمی در آنها ایفا می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است