بین‌الملل 01:27 - 01 مرداد 1393
پس از شکسته شدن بن‌بست انتخاباتی در افغانستان و توافق بر سر ایجاد دولت وحدت ملی در این کشور، چگونگی کارکرد و رهبری این دولت اما و اگرهایی را در بین مردم و اعضای ستادهای انتخاباتی بوجود آورده است.

اما و اگرها در مورد دولت وحدت ملی افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، پس از شکسته شدن بن‌بست انتخاباتی در افغانستان و توافق بر سرایجاد دولت وحدت ملی، چگونگی کارکرد این دولت، تقسیم وظایف و رهبری پست‌های کلیدی، اما و اگرهایی را در بین مردم و اعضای ستادهای انتخاباتی بوجود آورده است.

این در حالی است که در تازه‌ترین واکنش‌ها نسبت به نحوه اداره دولت وحدت ملی در افغانستان، «محمد سرور دانش» معاون دوم «اشرف غنی احمدزی» توافق بر سر پست‌های کلیدی دولت آینده را تکذیب و هرگونه بحث و شایعه در این مورد را رد کرده است.

دانش گفت: در دولت وحدت ملی اعضای کابینه و دیگر نهادها با تصمیم‌گیری رئیس جمهور آینده افغانستان و کاندیدای مغلوب در انتخابات صورت خواهد گرفت و هرگونه پیشداوری و قضاوت در این مورد  مردود و پیش از وقت است.

دولت وحدت ملی نتیجه «برد-برد» انتخابات افغانستان است

عبدالله عبدالله کاندیدای معترض به نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز در کنفرانس مطبوعاتی اخیرش پس از توافق بر سر تشکیل دولت وحدت ملی، آن را نتیجه برد-برد هر 2 کاندیدای ریاست جمهوری این کشور دانست.

به گفته وی، پس از باز شماری آرای دور دوم انتخابات، رئیس جمهور منتخب مردم افغانستان دولت وحدت ملی را بر اساس ارزش‌های مردم این کشور تشکیل خواهد داد و همه طرف‌ها در آن بر اساس شایسته سالاری حضور خواهند داشت.

عبدالله برخی ادعاها مبنی بر انجام توافق بر سر تقسیم قدرت، رد کرد و گفت: دولت وحدت ملی بر اساس اصل شایسته سالاری و با مشارکت هر 2 تیم تشکیل خواهد شد.

دولت وحدت ملی یا شرکت سهامی

از سوی دیگر، «اشرف غنی احمدزی» بارها  گفته که با مشارکت سیاسی موافق است اما حاضر نیست که شرکت سهامی ایجاد کند.

روز گذشته تعدادای از نمایندگان پارلمان افغانستان نیز نسبت به آنچه سهامی شدن دولت آینده می‌دانند؛ ابراز نگرانی کرده و آن را یک تهدید جدی در برابر مردم سالاری دانستند.

این درحالی‌است که حزب «جنبش ملی» افغانستان با انتقاد از توافقات صورت گرفته و ایجاد دولت وحدت ملی میان 2 کاندیدای ریاست جمهوری تأکید کرد که دولت وحدت ملی در واقع شرکت سهامی سیاسی است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بمنظور مشخص شدن کرسی‌های کلیدی کابینه آینده افغانستان بین احمدزی و عبدالله، 2 کاندیدای ریاست جمهوری  این کشور، گفت‌وگوهایی صورت گرفته و تصمیماتی نیز اتخاذ شده است.


4302478
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع امنیتی در تشریح حمله به میدان گازی شمال عراق گفتند: بمباران میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه با موشک کاتیوشا، تلفات انسانی برجای گذاشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک پهپاد ام کیو ۹ریپر به ارزش تقریبی ۳۰ میلیون دلار این هفته در سواحل یمن سقوط کرد که احتمالاً توسط انصارالله سرنگون شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه المسیره یمن جمعه شب گزارش داد که عربستان، روستا‌های مرزی در شمال یمن را هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری جمعه شب اعلام کردند که ۲ تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه پاکستان سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به آن کشور را حائز اهمیت دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بر اثر حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به خودرویی در شرق لبنان، ۲ تن به شهادت رسیدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان انگلیسی همزمان با گسترش جنبش‌های دانشجویی در آمریکا، امروز جمعه در حمایت از فلسطینی‌ها و قطع ارتباط با دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آمریکا درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو در اعتراض‌های اخیر در دانشگاه‌های این کشور به دلیل جنگ اسرائیل در غزه سکوت کرد، اما مدعی شد که این اعتراض‌ها نشانه دموکراسی آمریکایی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است