علمی فناوری 15:00 - 14 اسفند 1393
واکنش رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نسبت به عفونی شدن چشم چند بیمار؛
رسول دیناروند گفت: دارویی که اخیراً موجب بروز عفونت در برخی بیماران شده است، داروی اوستین است که به صورت رسمی و ثبت شده از منشاء‌ اصلی که سوئیس است وارد کشور می‌شود.

رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: داروی اوستین تولید کشور آلمان است و به صورت کاملاً رسمی وارد کشور می‌شود. تعداد واردات آن متفاوت است. از این دارو به عنوان یک داروی ضد سرطان استفاده می‌شود ولی در تمام دنیا برای درمان AMD که نوعی مشکل چشمی است و در صورت عدم درمان منجر به کوری می‌شود هم استفاده می‌گردد. 


دیناروند میزان مصرف این دارو در ایران را رو به افزایش دانست و گفت: نزدیک 10 هزار ویال واردات این دارو در سراسر کشور است و در کلینیک‌های خصوصی و دولتی برای درمان AMD استفاده می‌شود. اشکالی که داروی اوستین در چشم پزشکی ایجاد می‌کند این است  یک ویال برای تعدادی از بیماران استفاده می‌شود که اینجا باید مراقبت شود که عفونت ثانویه منتقل نشود. 
گاهی یک ویال از داروی اوستین برای 15 بیمار استفاده می‌شود و نکته‌ای که وجود دارد مراقبت شدیدی است که باید هنگام استفاده از این دارو لحاظ شود. 


دیناروند در ادامه گفت: متأسفانه  چون این دارو گران قیمت است، نوع تقلبی و قاچاق آن هم در ایران و هم در سایر کشورها دیده شده است و ما مواردی را داشتیم که نوع تقلبی آن دارو کشف شده است. 


البته دیناروند به این نکته اشاره کرد: که نمی‌توان جلوی ورود کالای قاچاق از جمله دارو به کشور را گرفت  و در ادامه گفت:اگر امکان داشت از ورود کالای قاچاق به کشور جلوگیری شود، سالانه شاهد ورود میلیاردها دلار کالای قاچاق به کشور نبودیم و واقعیت این است که تنها متولی جلوگیری از ورود کالای قاچاق وزارت بهداشت نیست، وظیفه وزارت بهداشت این است در جایی که یک فراورده مورد نیاز است، امکان تأمین آن را فراهم کند. ضمن اینکه امکان قاچاق کلیه فراورده‌های گران قیمت وجود دارد و راه مبارزه با قاچاق از سوی وزارت بهداشت، افزایش اطلاع رسانی و معرفی کالای اصیل و استفاده از برچسب اصالت است و که در حال انجام است. 


البته وقتی خبرنگار ما سؤال کرد چطور مردم عادی می‌توانند از اصالت دارو خبر داشته  باشند، دیناروند منظورش از مردم را پزشکان مطرح کرد و گفت: البته همه مردم باید نوع اصیل را بشناسند همچنین اگر کلینیک‌های چشم پزشکی از خارج از مبادی قانونی اقدام به تهیه دارو کنند، قاچاق آن وجود دارد. 


دیناروند از 3 گزارش عفونت چشم از مراکز مختلف خبر داد و گفت: موارد دیگر هم بوده ولی خیلی متعدد نیست البته اولین بار نیست که داروی قاچاق موجب بروز مشکل و حتی مرگ و میر می‌شود ولی خوشبختانه اطلاع‌رسانی انجام می‌شود، ضمن اینکه قانونی برای تشدید مجازات کسانی که اقدام به تهیه ، توزیع و مصرف این داروها می‌کنند، تصویب شده و مجازاتهایی که قبلاً دیده شده بود تشدید یافته است و شامل زندان و جریمه برای کل شبکه است، ضمن اینکه قانون مبارزه با قاچاق مصوب سال 92 هم وجود دارد. به هر حال پدیده قاچاق در کشور متأسفانه وجود دارد.


 خبرنگار باشگاه خبرنگاران پیشنهادی برای وزارت بهداشت و درمان مطرح کرد، مبنی بر اینکه برخی  مراکز چشم پزشکی مشخص وجود دارد که حداقل بازرسین سازمان غذا و دارو به سرعت به این مراکز رجوع کنند و در همین فرصت اگر داروهای قاچاق و تقلبی در این مرکز وجود دارد، جمع‌آوری کنند که دیناروند در پاسخ گفت: اطلاع رسانی صورت گرفته و داروهایی که مورد تأیید است اعلام شده که مراکز ما فقط از این داروها استفاده کنند و اگر در مرکزی غیر این داروها وجود دارد مورد استفاده قرار نگیرد. 


دیناروند در خصوص احتمال وجود داروی تقلبی در بین داروهایی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند، گفت: بسیار امکانش کم است چون مسیر ورود دارو از طریق قانونی بسیار بسته است. 


خبرنگار باشگاه خبرنگاران از تقلبی بودن دارویی که مسئول کلینیک رازی از داروخانه دولتی هلال احمر خریداری کرده بود، از دیناروند پرسید که وی در پاسخ گفت:‌تأیید نمی‌کنم و باید صبر کرد و نیاز به اطلاعات بیشتر است و در چند روز آینده اطلاعات بیشتری در خصوص اینکه آیا این داروها از مسیر قانونی تهیه شده یا خیر، دریافت خواهید کرد. 


خبرنگار پرسید اگر مراکز دولتی داروهای تقلبی ارائه داده باشند، چه برخوردی در انتظارشان است که دیناروند در پاسخ با قاطعیت گفت:  اگر این داروها آلوده بود، شرکت وارد کننده و سازنده مقصر هستند و باید پاسخگو باشند. 


و در پایان دیناروند گفت: ما حتماً اطلاعات کامل را در اختیار مردم قرار خواهیم داد، در این بین حتماً یک قصوری اتقاق افتاده است که مقصران باید پاسخگو باشند و وزارت بهداشت هم وظیفه نظارتی‌اش را انجام می‌دهد و از لحظه‌ایی که اطلاعات پیدا شده به دستور وزیر بهداشت با جدیت در حال پیگیری هستیم البته اولویت ما درمان بیمارانی است که گرفتار شده‌اند و هم زمان کارهای پیگیری هم در حال انجام است. 






انتهای پیام/ 



5981103
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ تابستان امسال دستگاه‌های پوشیدنی جدیدی را معرفی خواهد کرد که احتمالاً هوش مصنوعی نقش مهمی در آنها ایفا می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» هنگامی که سن افزایش می‌یابد، کاهش تدریجی سرعت و چابکی بدن ما غیرعادی نیست. خواه قدم زدن آرام در اطراف محله باشد یا دستیابی به کنترل تلویزیون، حرکات ما با افزایش سن کاهش می‌یابد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان برای تعیین زمان شکل‌گیری میدان مغناطیسی زمین، سنگ‌های باستانی حاوی آهن را در گرینلند بررسی کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرده است که ربات انسان‌نمای اپتیموس شرکت تسلا احتمالا از سال ۲۰۲۵ فروش خود را آغاز می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است