علمی فناوری 08:53 - 12 بهمن 1393
از این پس باید ویژگی جدیدی را به استحکام و سبکی تار عنکبوت اضافه کرد: خاصیت برق‌گرفتگی.

کشف عنکبوتی که تار برق‌دار تولید می‌کند
به گزارش گروه دانش عرش نیوز:

از قرن‌ها پیش تار عنکبوت به عنوان ساختاری بسیار سبک و در عین حال فوق‌العاده مستحکم شناخته شده است. این ویژگی ها موجب شده تا امروزه ایده استفاده از تار عنکبوت در بسیاری از امور و صنایع مطرح شود نظیر ساخت جلیقه ضد گلوله تا تجهیزات الکترونیکی و حالا با شناسایی گونه‌ای از عنکبوت‌ها که تارهایی با خاصیت الکتریکی تولید می‌کنند قابل پیش بینی است که به زودی بر کارایی این ساختار ارزشمند طبیعی افزوده شود.

یافته‌های جدید محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد گونه‌ای عنکبوت وجود دارد که تار آن الکتریسیته ساکن در خود دارد، دقیقا مانند موهای گربه که پس از مالش دادن با بادکنک در این وضعیت قرار می‌گیرد.

این محققان به تازگی نتایج دستاوردی جالب توجه را در نشریه Biological Letters منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد چگونه گونه‌ای عنکبوت طی فرآیندی پیچیده و حیرت انگیز، تارهای خود را همراه با الکتریسیته ساکن تولید می‌کند.

محققان دریافته‌اند که این گونه از عنکبوت که به آن "عنکبوت وسط باغ" گفته می‌شود همواره دارای تارهایی است که مقادیر بسیار اندکی بار الکتریکی در خود دارد. این جانور از اندام ویژه‌ای در بدنش تارهای منحصربفردش را تولید و به بیرون پرتاب می‌کند و جالب اینکه با استفاده از آن شبکه ای از تارهای در هم تنیده الکتریکی می‌سازد.

باردارساختن تارها طی فرآیند جالب توجهی صورت می‌گیرد. تار پس از تولید درحالی از بدن حشره خارج می‌شد که با سایش با عضوی خاص که ساختاری فیبرمانند دارد دارای بار الکتریکی می‌شود.



منبع:مهر


5746511
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو از رشد افزایش ۸۷ درصدی صدور مجوز ماده اولیه فراورده‌های طبیعی خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قدیمی‌ترین سن قطعی برآوردشده برای میدان مغناطیسی زمین نشان می‌دهد که این میدان ۳٫۷ میلیارد سال پیش و قبل از شکل‌گیری هسته جامد سیاره به‌وجود آمد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق داده‌های مطالعه‌ای جدید افرادی که شب‌ها کمتر از شش ساعت می‌خوابند، ۵۲ درصد بیشتر احتمال دارد بر اثر ابتلا به بیماری قلبی جان خود را از دست بدهند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در این مقاله قرار است تا به معرفی بهترین بازی‌های اول شخص اندروید بپردازیم و همچنین مروری بر ویژگی‌های هرکدام داشته باشیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سحابی حلقه یک سحابی سیاره‌ای دراز است، نوعی سحابی که زمانی ایجاد می شود که یک ستاره شبیه به خورشید تکامل می‌یابد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش از آغاز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیرعلوم در اجتماع دانشجویان مقابل دانشگاه تهران گفت: ما وجدان بیدار و حق طلبی مردم دنیا را می‌ستاییم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رییس سازمان اورژانس کشور در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد و در حاشیه مراسم آغاز عملیات ساخت پایگاه اورژانس جاده‌ای آب سفید بویراحمد از اضافه شدن ۵۰۰ دستگاه آمبولانس جدید به ناوگان اورژانس کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: فعالیت سکو‌های اینترنتی تنها در حوزه حمل دارو و با نظارت سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: فعالیت سکو‌های اینترنتی تنها در حوزه حمل دارو و با نظارت سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است