گوناگون 08:42 - 14 تیر 1394
امروز در تاریخ
امروز 14 تیر برابر با 5 جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

 
 
 
 
  برترین ها: امروز 14 تیر برابر با 5 جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.



رویداد ها:



232 - پایان جنگ کاپادوکیه و پیروزی ارتش ایران



چهارم جولای 232 میلادی جنگ 16 روزه ارتش امپراتوری ایران با ارتش روم در کاپادوکیه (ترکیه امروز و گوشه ای از ساتراپی سوم ایران، طبق تقسیم بندی داریوش بزگ) با پیروزی قاطع ایران پایان یافت و «سه وروس» امپراتور روم پس از این شکست به اروپا بازگشت. در طول جنگ که از هجدهم جون آغاز شده بود، فرماندهی ارتش ایران را اردشیر پاپکان موسس دودمان ساسانیان شخصا برعهده داشت. بیرون راندن رومیان از مشرق زمین (شرق مدیترانه) یکی از هدفهای اردشیر پاپکان بود.



14 تیر - 5 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟



1687 - نیروی جاذبه و 3 قاعده حرکت نیوتون



ایزاک نیوتن دانشمند انگلیسی (1643 ـ 1727) پنجم ژوئیه 1687 تالیف مهم خود «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» را منتشر ساخت. وی با توسل به قواعد کپلر و حرکت ستارگان، نیروی جاذبه و 3 قاعده حرکت را که پایه علم «مکانیک» هستند (در مورد اجسام متحرک بر روی کره زمین) به دست داد. او با تجزیه نور خورشید از طریق عبور دادن آن از منشور، همچنین ثابت کرد که آن نور (اصطلاحا سفید) از طیفی از انوار به وجود می آید که دارای طول موج مختلفند. نیوتن همچنین کلکولس (حساب فاضله) تکمیل شده را ارائه داد.



14 تیر - 5 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

نیوتن



1811 - روزی که ونزوئلا اعلام استقلال کرد



ونزوئلا پنجم ژوئیه 1811 به همت سیمون بولیوار، به عنوان نخستین سرزمین آمریکای لاتین که از استعمار اسپانیا خلاص می شد اعلام استقلال کرد که روز ملی این کشور است. ولی این استقلال دیری نپایید و اسپانیا بولیوار و یاران او را فراری داد.

   

بولیوار پس از دیدار از اروپا، این بار با توسل به جنگ اسپانیا را از ونزوئلا و چند سرزمین دیگر امریکای لاتین بیرون راند. با این که اسپانیا از 1821 دیگر توان جنگ با بولیوار را نداشت، استقلال ونزوئلا از سال 1823 صورت عمل به خود گرفت.

   

14 تیر - 5 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

بولیوار



اسپانیایی ها از سال 1522 میلادی در ونزوئلا مستقر شده بودند، ولی چون این سرزمین فاقد طلا بود و اسپانیاییها در جستجوی طلا بودند، در یکی دو قرن اول توجهی به آن نداشتند. مهاجران اروپایی و بومیان و بردگان سیاهپوست که عمدتا در مناطق شمالی ونزوئلا زندگی می کردند از راه کشاورزی معاش خود را به دست می آوردند که پس از کشف نفت در این سرزمین، از قرن بیستم اوضاع چهره دیگری به خود گرفت. مرور زمان ثابت کرده است که مسائل ونزوئلا، پس از کشف و استخراج نفت که مشتری عمده آن ایالات متحده بوده است، نتیجه همین نفت است.



1830 - بهای گزافی که فرانسه برای استعمار الجزایر پرداخت کرد



دولت فرانسه در سال 1830 در صدد تصرف الجزایر بر آمد و پنجم ژوئیه این سال شهر الجزیره و مناطق اطراف آن را گرفت ولی برای استعمار همه الجزایر مجبور شد چهل سال جنگ کند که 17 سال، قهرمان بزرگ این جنگ عبدالقادر (1883 - 1808) فیلسوف صوفی و اندیشمند الجزایری بود که لقب قهرمان ملی الجزایری ها را به دست آورده است.

  

 الجزایر که از سال 106 پیش از میلاد جزیی از قلمرو امپراتوری روم شده بود اواخر قرن هفتم میلادی ضمیمه ممالک اسلامی شد و پس از آن نیزهرچند وقت یک بار زیر نگین عثمانی و یا قدرتهای اروپایی قرار می گرفت، اما از نوعی خود مختاری و فدراسیون قبایل برخوردار بود. این قسمت مدیترانه، از دیر زمان سواحل نا امنی داشت که مرکز فعالیت باجگیران دریایی بود و این گروه سرانجام از ناوگان آمریکا و بعدا انگلستان شکست خوردند. در آغاز قرن نوزدهم یهودیان و تجار الجزایری به ناپلئون امپراتور فرانسه وام نقدی داده بودند که پس از تبعید ناپلئون، پول خود را از دولتهای وقت فرانسه مطالبه می کردند و چون در دهه سوم قرن 19 در وصول طلب خود سماجت کردند شارل دهم پادشاه وقت فرانسه در صدد تصرف الجزایر بر آمد و به این سرزمین که به محاذات فرانسه در سوی دیگر دریای مدیترانه قرارگرفته است نیرو فرستاد و بالاخره الجزایر به تصرف فرانسه درآمد.



14 تیر - 5 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

عبدالقادر قهرمان ملی

  

 پس از جنگ جهانی دوم، الجزایری ها برای کسب استقلال خود بپاخاستند و امان فرانسه را بریدند تا در اوایل سال 1962 وعده آن را گرفتند و در ژوئیه موفق به کسب آن شدند. آنان پنجم ژوئیه در سال 1962 را به این جهت سالروز استقلال خود اعلام کردند که مصادف با پنجم ژوئیه بود و 132 سال پیش از آن در همین روز فرانسویان الجزایر را مورد حمله نظامی قرار داده بودند. به این ترتیب پنجم ژوئیه روز ملی الجزایر است.



1895 - اختراع بی سیم (رادیو)



گوگلیلمو مارکونی (1874 ـ 1937) ایتالیایی در سال 1895 و یک سال پس از درگذشت فردریک هرتز آلمانی و با استفاده از تجربه او روی امواج الکترومانیتیک موفق به استفاده از این امواج در انتقال پیام و ساخت بی سیم شد. وی که اطاق زیر شیروانی خانه اش (اتک=اتیک و با تلفظ آمریکایی: ادک)را تبدیل به آزمایشگاه فیزیک کرده بود بعدا به انگلستان رفت و به تکمیل اختراع خود پرداخت و دوم ژوئیه 1897 اختراع «بیسیم» را در لندن به نام خود به ثبت داد. از این اختراع نخست در ارسال تلگرام و سپس سخن پراکنی استفاده شد و رادیو بوجود آمد.



14 تیر - 5 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

G. Marconi

  

 رسانه های جهان دوم ژوئیه 2007 به مناسبت یکصد ساله شدن استفاده از امواج الکترومانیتیک (بی سیم) که به ساخت رادیو انجامید فیچرهای متعدد حاوی شرح حال مارکونی مخترع آن منتشر کرده بودند.



1945 - چرچیل در انتخابات انگلستان شکست خورد. این انتخابات انگلستان «بلوغ دمکراسی» این کشور را ثابت کرد، زیرا انگلیسی ها احساس کرده بودند مردی که در زمان جنگ آنان را به پیروزی رساند، شاید نتواند در دوران صلح نخست وزیر خوبی برایشان باشد.



14 تیر - 5 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟



1951 - و بالاخره دادگاه لاهه برضد ایران رای داد



برغم حضور دکتر مصدق نخست وزیر وقت در جلسه دادگاه بین المللی لاهه و مدافعات بعدی وکیل بلژیکی ایران، پنجم ژوئیه 1951 دادگاه لاهه به سود شاکی پرونده (دولت انگلستان) و بر ضد ایران رای داد!. ترومن رئیس جمهوری وقت آمریکا از حزب دمکرات برای حل مسئله از طریق تراضی طرفین، ده روز بعد اورل هریمن دیپلمات آمریکایی را برای مذاکره با دکتر مصدق به تهران فرستاد که نخست وزیر وقت، ملی شدن صنعت نفت ایران را عملی پایان یافته اعلام کرد و حاضر به سازش نشد، تهدید انگلستان که مسئله را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد دست کم گرفت و بعدا نیز مناسبات ایران با انگلستان را قطع کرد.



14 تیر - 5 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟    



اقدام دادگاه بین المللی لاهه به جهانیان و به ویژه استعمارزدگان ثابت کرد که سازمانها و انجمن های بین المللی «دست ساخت» قدرت ها (سلطه جویان) هستند و حرف شنو آنها و ... و این احساس به تدریج تقویت شده است. روزنامه های وقت تهران در واکنش خود، تشکیلات لاهه را «نادادگاه»، «دادگاه کشک»، «تشکیلات بله قربان گو» و ... خوانده و به اصطلاح؛ پنبه اش را زده بودند بگونه ای که هنوز در اذهان باقی مانده است و ایرانیان به سازمانهای بین المللی که عمدتا پس از هرجنگ از سوی فاتحان بوجود آمده اند اعتماد و اعتنا ندارند.



1977 - کودتای ژنرال ضیاءالحق در پاکستان



پنجم ژوئیه سال 1977 ژنرال ضیاءالحق فرمانده ارتش پاکستان در یک کودتای بدون خونریزی دولت ذوالفقار علی بوتو را که از طریق انتخابات برسر کار آمده بود ساقط و وی را زندانی ساخت که بعدا اعدام شد. بوتو رئیس حزب مردم پاکستان و قبلا وزیرخارجه این کشور بود. بوتو پس از جدا شدن پاکستان شرقی (بنگلادش) از جمهوری اسلامی پاکستان تلاش بسیار کرد که شیرازه امور از هم نپاشد.

    

14 تیر - 5 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

ژنرال محمد ضیاء الحق



پاکستان به نسبت عمر کوتاه خود بیش از سایر کشورها کودتای نظامی داشته است.



1335 - افتتاح اولین خط اتوبوسرانی شرکت واحد در تهران.



1361 - ربودن دیپلمات‏ های ایرانی در لبنان



در چهاردهم تیرماه 1361 ش، سه دیپلمات و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در بیروت، در چهل کیلومتری شمال این شهر در حالی که عازم محل کار خود در سفارت ایران بودند، توسط نیروهای حزب فالانژ لبنان ربوده شدند. در آن زمان، ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرده بود و حزب فالانژ، همکاری نزدیکی با این رژیم اشغالگر داشت. اگرچه ابتدا گفته می‏شد که سیدمحسن موسوی کاردار جمهوری اسلامی ایران در بیروت و همراهانش کشته شده‏اند؛ اما شواهد و مدارک موجود، حاکی از آن است که آنها در اسارت رژیم صهیونیستی می‏باشند. با وجود اقدامات متعدد جمهوری اسلامی، برای آزادسازی دیپلمات‏ها و اتباع خود از چنگال رژیم صهیونیستی، این رژیم هنوز تن به این کار نداده است. برادر پاسدار حاج احمد متوسلیان از فرماندهان سپاه نیز جزو دیپلمات‏ها بوده است.



14 تیر - 5 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟



زادروزها



    ۱۸۵۳ - زادروز سسیل رودس تاجر و سیاستمدار انگلیسی در جنوب آفریقا

    ۱۸۵۷ - زادروز کلارا زتکین مبارز کمونیست و سوسیالیست حقوق زنان، از رهبران جنبش بین‌المللی زنان



14 تیر - 5 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

سسیل رودس



    ۱۸۸۹ - زادروز ژان کوکتو شاعر، نقاش، فیلمساز، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر فرانسوی

    ۱۹۱۱ - زادروز ژرژ پمپیدو ، سیاستمدار فرانسوی



14 تیر - 5 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

ژان کوکتو



    ۱۹۷۵ - زادروز هرنان کرسپو بازیکن فوتبال آرژانتینی

    ۱۳۴۵ - زادروز محمد اصفهانی، خواننده و آهنگ‌ساز اهل ایران



14 تیر - 5 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

ژرژ پمپیدو



    ۱۳۵۶ - زادروز علی انصاریان، بازیکن فوتبال

    ۱۳۶۱ - زادروز حامد کمیلی، بازیگر ایرانی



14 تیر - 5 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

محمد اصفهانی



مرگ



    ۸۰۸ - درگذشت غیاث‌الدین جمشید کاشانی ریاضی‌دان و ستاره‌شناس ایرانی.

    ۱۸۳۳ - درگذشت ژوزف نیسه‌فور نیپس مخترع فرانسوی عکاسی



14 تیر - 5 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

غیاث‌الدین جمشید کاشانی



    ۱۹۲۷ - درگذشت آلبرشت کوسل زیست‌شناس آلمانی ، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۱۹۱۰

    ۱۹۶۶ - درگذشت گئورگ دو هوسی شیمی‌دان مجاری ، برنده جایزه نوبل شیمی سال۱۹۴۳



14 تیر - 5 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

آلبرشت کوسل



    ۱۹۶۹ - درگذشت والتر گروپیوس معمار برجستهٔ آلمانی و بنیان‌گذار مدرسهٔ مشهور باوهاوس

    ۱۹۷۵ - درگذشت اتو اسکورتسنی سرهنگ دوم - وافن اس اس و معروفترین و ماهرترین تکاور حاضر در جنگ جهانی دوم



14 تیر - 5 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

اتو اسکورتسنی



    ۱۹۹۲ - درگذشت آستور پیاتزولا آهنگساز و نوازنده آرژانتینی موسیقی تانگو





*****

منابع:



-پایگاه نوشیروان کیهانی زاده

-ویکی پدیای فارسی

-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر

-راسخون


6695660
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است