سیاسی 23:01 - 26 آذر 1393
در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد؛
"ناصر کنعانی" کارشناس مسائل عراق و "هادی محمدی" کارشناس ارشد غرب آسیا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی پیامد رایزنی های دیپلماتیک منطقه ای در تهران پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ناصر کنعانی کارشناس مسائل عراق و هادی محمدی کارشناس ارشد غرب آسیا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی پیامد رایزنی های دیپلماتیک منطقه ای در تهران پرداختند.

 

در ابتدا برنامه محمدی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر این که ایران و تهران به عنوان پایتخت در دو هفته گذشته کانون رایزنی دیپلماتیک بین کشورهای منطقه بود و سه نفر از مقامات ارشد سوریه ،عراق و ترکیه در تهران حضور داشتند؛در این راستا چرا گفتگوهای منطقه ای گسترش پیدا کرده است اظهار داشت: مناسبات بین کشورها و دول بر اساس زمینه های مشخص و اهداف متاثر از روند و نوع بلوک بندی ها و اعتلاف بندی ها شکل می گیرد.

 

وی افزود: مولفه های ژئوپولوتیک و استراتژیک و همچنین مولفه های امنیتی  حتی در زمینه فرهنگی زمینه فعال سازی و کاهش روابط بین کشورها را دامن می زند.



محمدی با بیان این که خاورمیانه به عنوان نقطه مرکزی در تحولات منطقه و بین المللی است تصریح کرد: کانون اصلی تحولات در خاورمیانه و غرب آسیا در شرایط جهانی و نوع وضعیت و جایگاه قدرت هایی که نقش بازی می کنند در نظام بین الملل نقش خاورمیانه بسیار موثر است و نتایجی که در خاورمیانه می گذرد موضوعات فرا منطقه ای است و از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

 

کارشناس غرب آسیا باتاکید بر این که در طول دو هفته گذشته شاهد روابط دیپلماتیک با کشورهای عراق،سوریه و ترکیه بودیم اظهار داشت: این روابط نماد تاثیرپذیری از مولفه های ذکر شده است حضور هیات پارلمانی عراق در تهران هم معنای دو جانبه و هم نگاه واحد به مولفه های امنیتی تهدید مشترک و آینده و چشم انداز مشترک دارد.

 

وی اضافه کرد: سفر نخست وزیر سوریه به تهران نیز نماد روابط عمیق و راهبردی بین تهران و دمشق است و دولت ترکیه به عنوان بازیگر فعال در منطقه بلافاصله بعد از سفری که پوتین به آنکارا داشت به دنبال موضوعات مشترک بین ایران و ترکیه مقدمات سفر اردوغان به ایران فراهم شد و در جهت هماهنگ سازی و نگاه کلی در راستای رفتار سازنده روابط در سطح منطقه به وجود آمد.

 

محمدی تصریح کرد: دولت ترکیه به علت درخواست دولت موسکو درباره مذاکرات سوری که قرار است در موسکو برگزار شود مواضع منعطف و مثبتی از خود نشان داده است.

 

نگاه به تهران متاثر از یک نگاه ژئوپولوتیک است



وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی رایزنی کشور مان افزود: لاریجانی نیز به نگاه مشترک در حل بحران منطقه تاکید داشت که می تواند نتایج سازنده ای داشته باشد.

 

 محمدی اضافه کرد: در سفرهای مقامات دیپلماتیک در دو هفته اخیر به تهران نشانگر این است که دامنه این سفرها و نگاه به تهران متاثر از یک نگاه ژئوپولوتیک است همچنین سفرهای آتی مقامات بلند مرتبه چین و روسیه به تهران نیز در دستور کار جدی سیاست خارجی است که این نشان دهنده این است که تهران محور سازنده در تحولات و دگرگونی های سطح منطقه ای است.

در ادامه برنامه کنعانی کارشناس مسائل عراق در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نمی توان روابط دیپلماتیک ایران و عراق را در این مرحله مورد بررسی قرار نداد و تحول عظیم پدیده جهانی اربعین حسینی را نادیده گرفت تاثیر وپیامد حرکت اتبات در حوزه روابط دیپلماسی عمومی دو کشور را چگونه می بینید تصریح کرد: ما آن چیزی را که در منطقه را آن مواجه ایم پیچیدگی تحولات سیاسی و امنیتی منطقه است که بخش عمده آن متاثر از دخالت خارجی است که چهره متفاوتی در منطقه بروز کرده است.

 

وی ادامه داد: اتفاقی که در قالب روند بیداری اسلامی در حدود 4 سال گذشته کلید خورده است عموماً فضایی را به وجود آورده است که نقش ملت ها را تعیین سرنوشت خود برجسته ساخته و اتفاق خوشایندی است.

 

 کارشناس مسائل عراق تاکید کرد: وقتی نقش ملت ها در تعیین سرنوشت خود و حضور در عرصه سیاست برجسته می شود شاهد ثبات بیشتری در عرصه سیاست، اجتماع   و امنیت کشور خواهیم بود که متاسفانه این اتفاقات در راستای مداخلات خارجی تحت تاثیر نامطلوب بروز جریان تندرو قرار گرفت که در سوریه شاهد بودیم.

 

تحولات سوریه مهندسی معکوسی در روند بیداری اسلامی در منطقه بود 



وی تاکید کرد: تحولات سوریه مهندسی معکوسی در روند بیداری اسلامی در منطقه بود که از ناحیه نیروهای خارجی رقم خورد و این تحولات متصل به شرایط داخلی عراق شد.

 

کنعانی با اشاره به شکل گیری پدیده داعش در داخل سوریه اظهار داشت: این گروهک تروریستی مورد حمایت عوامل خارجی و بازیگران منطقه ای بود و در ادامه راه به بن بست ژئوپولوتیکی رسید و سپس در عراق حضور یافت و شاهد پیچیدگی شرایط امنیتی در منطقه شدیم.

وی با تاکید بر این که ریشه تحولات باید در بیداری اسلامی ببینیم اظهار داشت: تحرکات اخیر و تبدیل شدن تهران به عنوان کانون ارتباطات دیپلماتیک شد و امروز شاهدیم که این روابط گسترده تر شده است چرا که ایران رفتارش در منطقه و بین الملل مسولانه است.

 

 وی افزود: ایران اثبات کرد که در تحولات منطقه ای و بین المللی جزئی از راه حل در پیچیدگی های منطقه ای است و شریک قابل اعتماد از سوی ملت ها و برای دولت هاست .

 

کنعانی افزود: امروزه با پیچیدگی های سیاسی امنیتی روبرو هستیم و نگاه خارجی به ایران برجسته شده است و پس از مذاکرات منطقه در ایران کشورهای اروپایی نیز سعی دارند حداقل تحرکی را داشته باشند و به تهران با نگاه موثر و اعتماد ساز توجه می کنند و هیات های دیپلماتیک شان را به کشورمان می فرستند.



 اربعین امسال یک معنای خاص داشت

 

وی با اشاره به اجتماع عظیم اربعین حسینی اظهار داشت: رابطه ما با عراق تاریخی است و ریشه در فرهنگ و ذهب مشترک دارد حتی در دوره های رژیم بعثی ارتباطات مردمی ایران و عراق به قوت خود باقی بود و با سقوط حذب بعث در عراق باری که به عنوان مانع بود برداشته شد.

 

وی افزود: اربعین امسال یک معنای خاص داشت و معطوف به جهان تشیع نبود پدیده داعش با افراطی گری دینی و پدیده تسنعی در منطقه باعث شد که مردم با اهتمام بیشتر به بزرگداشت اربعین بپردازند و در جهت زدودن تند روی ها در منطقه گام بردارند و نه بزرگ به این تند روی ها بدهند.

 

کنعانی تاکید کرد: داعش رنگ و بوی دینی ندارد و مردم با جدیت در میدان حضور دارند و دولت عراق تسهیلات ویژه ای را در شرایط مرزی فراهم کرد و این منجر به پیوند روابط بین المللی و منطقه ای شد.

 

 وی اضافه کرد: اربعین حسینی نه بزرگ از جانب آزادی خواهان،دینداران و پیروان ادیان الهی است به پدیده افراطی داعش بود که مردم با حضورشان پیام بزرگی به افراطیان دادند.

5440685
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خضریان گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که پس از تصویب در مجلس، برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: مقامات آمریکایی شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با وزیر دفاع چین دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور شرکت در اجلاس ایران و آفریقا و بازدید از نمایشگاه اسکپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی بیشتر مسئولان آفریقا با ظرفیت‌های ایران دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور گفت: توسعه روابط با قاره آفریقا از اولویت‌های ایران است و در تعامل با کشور‌های آفریقایی منافع متقابل را دنبال می‌کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع کشور‌های عضو شانگهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: نظام اسلامی مقابل «بی حجابی» در جامعه می‌ایستد. کسی را به زور به بهشت نمی‌برند، اما در مقابل ناهنجاری، نظام عقب‌نشینی نخواهد کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده ویژه رئیس جمهور چین در دیدار با علی باقری در مسکو ضمن قدردانی از اقدامات ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین گفت که ایران همواره در خاورمیانه شریک راهبردی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: گام اول برای موفقیت و تحقق اهداف اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا وجود اراده میان طرفین است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مرتضوی گفت: در سایر مکاتب کارگر را ابزار تولید می‌دانند اما ما کارگر را خالق تولید، محور تولید و صاحب نظر در امر تولید می‌دانیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است