علمی فناوری 16:54 - 11 مرداد 1394
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور:
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: پژوهشگران و محققین، اتاق فکر نظام هستند.

فرهنگ حمایت از علم و فناوری در کشور نهادینه شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز، نصرت الله ضرغام ظهر امروز(11مرداد)، درجلسه‌ای که با حضور محققین و پژوهشگران موسسه سرم سازی رازی برگزار شد، اظهار کرد: در دهه‌های گذشته شناخت مردم ایران از موسسه رازی بیشتر از اکنون بود بنابراین باید زمینه این شناخت را مجددا فراهم و به نوعی این موسسه را مردمی‌تر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دنیا نه تنها از ظرفیت‌ها و استعدادهای علمی خود به بهترین شکل استفاده می‌کنند بلکه زمینه جذب پژوهشگران و محققان سایرکشورها را نیز فراهم می‌کنند تا بتوانند از استعدادهای آنان به بهترین شکل استفاده کنند.

وی با اشاره به این که ایران طی سال‌های گذشته در بحث مباحث پژوهشی و تحقیقاتی آن طورکه باید و شاید عمل نکرده است، گفت: اتکا به اقتصاد و فرهنگ نفتی ما را از پیگیری درست اهداف پژوهشی دور کرده است.

وی ادامه داد: باید به سمت رهایی از اقتصاد نفتی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی از طریق تحقق سیاست‌های اصل 44 پیش برویم.

ضرغام خاطرنشان کرد: دولت باید بسیاری از امور خود را به بخش خصوصی واگذار کند و خود تنها به امور حاکمیتی بپردازد تا از این طریق شاهد اتفاقات خوب در بخش اقتصاد، علم و فناوری و ... باشیم.

این مسئول اظهار کرد: مراکز علمی کشور در راستای تحقق اصل 44 قانون اساسی باید تغییراتی در ساختارهای خود ایجاد کنند و برنامه‌های راهبردی خود را برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده خود مشخص کنند.

وی ابراز کرد: بدون برنامه راهبردی پست‌های غیر ضروری در مراکز مختلف تعریف می‌شود که در نهایت باعث می‌شود بیشتر منابع مالی این مراکز به جای این که صرف امور تحقیقاتی شود برای امور جاری کارکنان مرکز هزینه شود.

ضرغام تصریح کرد: بر این اساس از طریق صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور نامه‌ای به تمام وزارتخانه‌ها ارسال شده تا اولویت‌های خود را مشخص کنند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: این صندوق براساس اولویت‌ها از طرح‌های خروجی از وزارتخانه‌های مختلف حمایت می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم جذب محققین و پژوهشگرانی که در خارج در حال فعالیت هستند، گفت: بیش از 50 درصد این محققین ایرانی که مدرک دکتری دارند و در خارج از کشور مشغول به کار هستند علاقمندند که به ایران برگردند و برای توسعه علم و فناوری کشور تلاش کنند.

این مسئول یادآور شد: نیروی انسانی بزرگ ترین سرمایه کشور است؛ چرا که در حقیقت استعدادهای انسانی است که در نهایت منجر به توسعه و پیشرفت کشور می‌شود.

وی در پایان گفت: فرهنگ حمایت از علم و فناوری باید در کشور و به خصوص در میان نسل جوان نهادینه شود چرا که دانش‌آموزان امروز محققان و پژوهشگران آینده کشور و اتاق فکر نظام هستند.

انتهای پیام


6847689
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل قصد دارد به‌زودی جزئیات کامل اندروید ۱۵، اندروید TV و ور او اس ۵ را اعلام کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدتی پس از گوشی گلکسی A54، حالا یک به‌روزرسانی غیرمنتظره برای A35 نیز منتشر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رقابت بیش از یک میلیون نفر از داوطلبان ۵ گروه آزمایشی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ امروز پایان یافت، کنکوری‌ها نیمه اول مردادماه منتظر نتیجه اولیه آزمون خود باشند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو»‌ ژاپن می‌گویند بنابر نتایج یک مطالعه گسترده، باکتری‌های مقاوم به دارو ممکن است از جامعه انسانی به محیط‌های آبی و حیات وحش منتقل شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوعی نانوحباب مغناطیسی موسوم به اسکایرمیون، به عنوان گزینه آتی برای تولید بیت‌های کامپیوتر‌ها است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سندرم ناخن زرد یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست و پا را درگیر می‌کند و معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این عارضه دچار می‌شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دفترچه سوالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد و کلید اولیه سوالات نیز از سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در دسترس خواهد بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ تابستان امسال دستگاه‌های پوشیدنی جدیدی را معرفی خواهد کرد که احتمالاً هوش مصنوعی نقش مهمی در آنها ایفا می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است