اجتماعی 13:12 - 29 مرداد 1396
با کسب ۲۴۴ رأی
سید علیرضا آوایی با کسب ۲۴۴ رأی به عنوان وزیر دادگستری در دولت دوازدهم انتخاب شد.

علیرضا آوایی وزیر دادگستری دولت دوازدهم شد+سوابق وزرای پیشین

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، سرانجام جلسه رأی گیری برای مشخص شدن سرنوشت وزرای پیشنهادی به مجلس امروز برگزار شد.

براساس رأی گیری صورت گرفته سید علیرضا آوایی با کسب 244 رأی از مجموع 288 رأی به عنوان وزیر دادگستری دولت دوازدهم انتخاب شد.

اما خوب است نگاهی به سوابق وزاری پیشین در وزارت دادگستری بیاندازیم

وزیر دادگستری، به موجب اصل 160 قانون اساسی، مسئولیت تمامی مسائل مربوط به روابط قوه قضاییه با قوه مجریه و مقننه را بر عهده دارد و از میان کسانی که رئیس قوه قضاییه به رئیس جمهور پیشنهاد می‌کند، انتخاب می‌ شود. بر اساس قانون، رئیس قوه قضاییه می‌تواند اختیارات تام مالی و اداری وهمچنین اختیارات استخدامی غیر قضات را به وزیر دادگستری تفویض کند. وزیر دادگستری تنها وزیری است که برای انتخاب شدن، نیازمند کسب اعتماد رؤسای هر سه قوه است.

وزارت عدلیه (دادگستری) در سال 1285 در دولت مستوفی الممالک توسط میرزا داور ایجاد شد. براساس اسناد و مدارک، تا کنون 62 نفر به عنوان وزیر القضات ایران از ابتدای تشکیل این وزارتخانه انتخاب شده اند که برخی از آنها چندین بار عهده دار وزارت خانه عدالت بوده اند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین وزیردادگستری ایران اسدالله مبشری بود. در دولت های بعدی، به ترتیب، احمد صدرحاج سید جوادی، محمد رضا مهدوی کنی، سید محمد اصغری، حسن حبیبی، اسماعیل شوشتری، جمال کریمی راد، غلامحسین الهام و سیدمرتضی بختیاری عهده دار این سمت شدند. هم اکنون، پس از گذشت بیش از 110 سال، مصطفی پور محمدی عهده دار این منصب شده است.

در گزارش زیر تلاش شده است تا 10 وزیر دادگستری، که بعد از پیروزی انقلاب صدارات این وزارتخانه را در اختیار گرفته اند، معرفی شده، گزارش مختصری از آنان ارائه شود:

 1. اسدالله مبشری  

اسدالله مبشری دانش آموخته دانشکده حقوق دانشگاه تهران و دارنده مدرک دکترا از فرانسه بود که در دهه بیست، سمت دادستان شهرهای شیراز و اصفهان را بر عهده داشت. در دولت ملی مصدق، مستشار دیوان عالی کشور و مدیر کل دادگستری شد. مبشری پس از کودتای ٢٨ مرداد ٣٢ برای مدتی تحت تعقیب حکومت نظامی بود و زندانی شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دولت موقت بازرگان به سمت وزیر دادگستری رسید، اما پس از چند ماه استعفا کرده و تنها به فعالیت های فرهنگی پرداخت.

سرانجام در سال ١٣6٩ و پس از گذراندن دوره ی سخت بیماری، درگذشت.

2. احمد صدر حاج سید جوادی   

احمد صدر حاج سید جوادی، دکترای علوم سیاسی خود را از فرانسه گرفته بود. او نخستین وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در کابینه مهندس بازرگان بود، اما پس از چند ماه و در پی استعفای مبشری، به وزارت دادگستری رفت. وی از اعضای اولیه و بنیانگذار نهضت آزادی ایران و از اعضای فعال نهضت مقاومت ملی، دادستان تهران، عضو شورای انقلاب، نماینده مردم قزوین در اولین دوره مجلس بود و به مدت 30 سال سرپرستی دایره المعارف تشیع را عهده دار بود. وی سرانجام در فروردین سال 1392 در سن 96 سالگی درگذشت.

3. محمد رضا مهدوی کنی    

آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، عضو و رئیس مجلس خبرگان رهبری، دبیر کل سابق جامعه روحانیت مبارز و رئیس دانشگاه امام صادق (ع) را عهده دار بود. پیش از انقلاب، مبارزه علیه حکومت طاغوت، باعث دستگیری‌های متعدد،‌ تبعید،‌ شکنجه و زندانی‌شدن وی شد و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران یکی از روحانیونی بود که هسته اصلی شورای انقلاب را تشکیل ‌داد. مهدوی کنی، سمت‌های مختلفی را عهده‌دار بود‌ که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: نخست وزیر، سرپرستی کمیته انقلاب اسلامی ، عضویت به عنوان فقیه در شورای نگهبان قانون اساسی، نمایندگی حضرت امام خمینی (ره) در هیأت حل اختلاف مسئولان نظام، وزیر کشور، وزیر دادگستری، عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی به حکم حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، مسئول ستاد کمک‌رسانی به مردم مناطق بمباران شده، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری.

آیت الله مهدوی کنی، در سال 93 درگذشت.

4. سید محمد اصغری  

وی در دولت رجایی و باهنر، به عنوان وزیر دادگستری انتخاب شده بود. شهید آیت الله دکتر بهشتی، رئیس وقت قوه قضاییه، او را به رجایی و باهنر برای وزارت دادگستری پیشنهاد کرد. اصغری، پس از وزارت دادگستری، به مجلس شورای اسلامی رفت و در دوره‌های دوم و سوم این مجلس از طرف مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد.

او در سال 1368 به عنوان مدیرمسئول روزنامه کیهان انتخاب شد. چندی بعد سید محمد خاتمی، که نماینده ولی فقیه در این روزنامه بود، از کیهان رفت و اصغری به عنوان سرپرست و نماینده ولی فقیه در کیهان معرفی شد.  وی در سال  1372  از کیهان استعفا داد و به دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه تهران رفت و ریاست آن را به عهده گرفت. در سال 1376 در دولت خاتمی ابتدا مشاور وزیر کار شد و در سال 1378 به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران به بلغارستان رفت.  پس از بازگشت، به عنوان مشاور حقوقی مهدی کروبی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی معرفی شد. با پایان یافتن کار مجلس ششم و دولت خاتمی، او از سیاست دوری گرفت و به تدریس در رشته حقوق در دانشگاه تهران پرداخت.

5. حسن ابراهیم حبیبی 

حسن‌ ابراهیم حبیبی متولد 1315 و دارای مدرک دکترای جامعه‌شناسی و حقوق از دانشگاه سوربون بود. او وزیر ارشاد دولت بازرگان، وزیر علوم و آموزش عالی و پس از آن وزیر دادگستری دولت میرحسین موسوی و معاون اول اکبر هاشمی رفسنجانی و  سید محمد خاتمی بود. وی همچنین رئیس بنیاد ایران‌شناسی و از جمله حقوق‌دانانی بود که پس از انقلاب اسلامی  پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی را با استفاده از قوانین اساسی سایر کشورها تهیه کرد. او تا پایان عمر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی ماند. وی عضویت دیوان داوری بین‌المللی، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی را نیز در سوابق خود دارا بود . حبیبی در سال  1391 در گذشت .

6. اسماعیل شوشتری  

حجت‌الاسلام محمد اسماعیل شوشتری در سال 1328 در نیشابور به دنیا آمد و قبل از پیروزی انقلاب، تحصیلات حوزوی خود را گذراند. اولین سمت وی بعد از انقلاب، فعالیت در دادستانی انقلاب در دوران دادستانی آیت‌الله آذری قمی و دادستانی کل آیت‌الله ‌هادوی بود. وی سپس از سوی دفتر امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه به شیروان اعزام شد. در دوره اول مجلس نیز از زادگاهش قوچان به عنوان نماینده انتخاب شد که تا دوره دوم ادامه یافت و در هر دو دوره عضو کمیسیون حقوقی و قضایی بود. سپس وارد شورای عالی قضایی شد و به عنوان دادیار دادسرای دیوان عالی کشور فعالیت کرد و پس از آن نیز در اواخر سال 1366 مسئولیت سازمان زندان‌ها و اقدامات تربیتی و تأمینی به وی واگذار شد. وی در دو دوره ریاست جمهوری آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی 16 سال در سمت وزیر دادگستری فعالیت داشت و قضاوت در دیوان‌عالی کشور نیز آخرین سمت شوشتری قبل از بازنشستگی بود.

7. جمال کریمی راد 

جمال کریمی راد، در سال 1335 در منطقه آنات قزوین متولد شد. دارای مدرک کارشناسی در رشته حقوق قضایی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و حقوق بین الملل بود. او پس از سال‏ها مسئولیت در سمت های مختلف، در سال 1384  به عنوان وزیر دادگستری و سخنگوی قوه قضاییه انتخاب شد. جمال کریمی‌راد که با 191 رأی موافق از مجلس برای تصدی وزارت دادگستری رأی اعتماد گرفته بود، 7 دی ماه 1385 بر اثر سانحه تصادف درگذشت و غلامحسین الهام به جای وی به مجلس معرفی شد.

از دیگر سوابق اجرایی وی می توان به دادیار دادسرای عمومی و انقلاب به مدت 25 سال، دادستان عمومی کردستان، دادستان عمومی و انقلاب استان‌های زنجان – قزوین، رئیس دادگاه حقوقی یک زنجان، رئیس دادگاه انقلاب و دادگاه اصل 49 در استان قزوین، رئیس دادگاه‌های تجدیدنظر استان قزوین، رئیس کل دادگستری استان زنجان، مدیر کل تعزیرات حکومتی استان قزوین، عضو گزینش قوه قضاییه در هسته‌های استان زنجان و قزوین، مسئول رسیدگی به تخلفات کارکنان دادگستری استان قزوین، دادستان انتظامی قضاوت کشور و سخنگوی قوه قضاییه اشاره کرد.

8. غلامحسین الهام 

وی دارای مدرک دکترای حقوق جزا و جرم‌شناسی بوده و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 1384 و راهیابی احمدی نژاد به پاستور، غلامحسین الهام ریاست دفتر رئیس‏جمهور را بر عهده گرفت و چندی بعد همزمان سخنگوی دولت نیز شد. در پی درگذشت جمال کریمی راد، وزیر اسبق دادگستری در حادثه رانندگی، رئیس جمهور ابتدا الهام را سرپرست این وزارتخانه و سرانجام در بهمن ماه سال 1385، در نامه ای به عنوان وزیر دادگستری به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. الهام همچنین در دولت نهم، ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بر عهده داشت.

از سوابق مدیریتی و اجرایی وزیر دادگستری می‌توان به عضویت در شورای نگهبان، سخنگوی قوه قضاییه، استاد دانشگاه حقوق دانشگاه تهران، عضو هیأت امنای دانشگاه‌های شهید چمران و علامه طباطبایی و رئیس مرکز تحقیقات شواری نگهبان اشاره کرد. وی همچنین قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مشاور وزارت دادگستری در تدوین لوایح حقوقی، معاون دانشگاه تهران، معاون تحقیقات سازمان تبلیغات اسلامی، مشاور سیاسی دادستان عمومی تهران، دادیار و قائم مقام دادستان انقلاب اسلامی، دفتر نظارت و دفتر سیاسی دادستانی کل کشور، دبیر کمیته حقوقی دادستانی کل کشورو عضو کمیته منصوب شورای عالی قضایی در تاسیس سازمان‌های قضایی نیروهای مسلح بوده است. 

9. سید مرتضی بختیاری   

سید مرتضی بختیاری متولد 1331 مشهد، مدیر کل دادگستری استان خراسان و فارس، ریاست سازمان زندان ها و استانداری اصفهان در دولت نهم را در کارنامه خود دارد. وی دارای تحصیلات حوزوی است و  در سال 1388 توسط محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی دولت دهم برای وزارت دادگستری به مجلس شورای اسلامی معرفی و در روز 12 شهریور همان سال با کسب اکثریت آرا انتخاب شد. مدیر کل دادگستری استان فارس سال 1376، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور بین سال‌های 76 تا 83،  مدیر کل دادگستری استان خراسان رضوی 83 تا 84 و استاندار اصفهان بین سال‌های 1384 تا1388 از سوابق اوست.

10. مصطفی پورمحمدی

مصطفی پورمحمدی در زمستان ‌1338 در یکی از محلات‌ قدیمی‌ قم‌ متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در تهران و قم به پایان رساند. علوم دینی را در حوزه‌ علمیه قم، تهران و مشهد فراگرفت و دروس خارج فقه و اصول را در محضر عالمان قم تلمّذ کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در بیست سالگی، به عنوان جوان‌ترین قاضی کشور، دادستان‌ انقلاب‌ در مسجد سلیمان‌ شد. پس از آن در بندرعباس، مشهد و قم، در مناصب قضایی، فعالیت کرد و در دولت‌ سازندگی و اصلاحات در وزارت اطلاعات به ایفای مسئولیت پرداخت. او از سال 1379 تا 1384 در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فلسفه سیاسی در دانشگاه امام صادق (ع)، مبانی نظری حکومت دینی و فقه سیاسی تدریس کرد. رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور در سال 1380 مدرک علمی سطح چهار (دکترا) را از حوزه علمیه قم دریافت کرد. او نویسنده دو جلد کتاب در موضوع مبانی نظری اندیشه سیاسی در اسلام است. پورمحمدی در دولت نهم، به عنوان وزیر کشور، از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت و پس از آن، از وزارت کشور به سازمان بازرسی کل کشور رفت.


9377264
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری منطقه ۷ تهران اعلام کرد که قطع برخی از درختان ضلع غربی باغ موزه قصر کنار دیوار نیروی انتظامی اجتناب ناپذیر بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از بازگرداندن پسر بچه ۳ ساله گمشده به آغوش مادرش، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اقدام متزورانه آمریکا در انتشار گزارش موهوم وضعیت حقوق بشر را محکوم کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۷ اردیبهشت ماه) در شرایط قابل قبول است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از پیگیری برای تغییر قوانین بازدید ایمنی آتش‌نشانان از ساختمان‌ها خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مناسب سازی معابر شهری برای معلولان، مطالبه همیشگی این قشر بوده که متاسفانه این موضوع در برخی پروژه های شهری رعایت نمی‌شود و باعث ایجاد مشکلاتی برای معلولان شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، از به ثبت رسیدن ۸۱ مورد عملیات امداد و نجات در ۱۱ استان متأثر از سیل خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش سوزی گسترده در یک انبار کالا در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است