علمی فناوری 17:49 - 25 شهریور 1398
دستیار ویژه وزیر علوم در امور شهروندی مطرح کرد
دستیار ویژه وزیر علوم در امور شهروندی، حق آموزش و پژوهشگران را از مصادیق اساسی حقوق شهروندی برشمرد و گفت: مسؤولان باید همواره پاسخگو و در دسترس باشند.

حق آموزش و پژوهش از مصادیق اساسی حقوق شهروندی/لزوم پاسخگویی مسؤولان

به گزارش ایسنا، دکتر فریدون جعفری در هفتمین کارگاه آموزشی "آشنایی با کلیات حقوق شهروندی در نظام اداری ایران" که در صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم برگزار شد، هدف از برگزاری دوره آموزشی حقوق شهروندی در نظام اداری را تشریح مفاد و بندهای منشور حقوق شهروندی و تاکید بر اقدامات عملی در این خصوص دانست و خاطر نشان کرد: مبنای اصلی تصویب منشور حقوق شهروندی در چارچوب اصل ۱۳۴ قانون اساسی متاثر از تکلیف و اختیار دولت در طراحی برنامه و خط مشی برای رعایت و پیشبرد حقوق اساسی ملت ایران بوده و ابلاغ آن در قالب منشور راهبردی دولت نیز به دستگاه‌های اجرایی برای برنامه‌ریزی و انجام تکالیف و وظایف دستگاه‌های اجرایی با لحاظ راهبرد اعلام ریاست جمهوری است.



دکتر جعفری، حقوق شهروندی را غیر قابل انتقال و سلب دانست و گفت:  قرآن کریم، احادیث و روایات، قانون اساسی، قوانین عادی و سایر مصوبات دولت و شورای عالی اداری و منشور حقوق شهروندی از جمله منابع داخلی تدوین این حقوق است. 



دستیار ویژه وزیر علوم در حقوق شهروندی تاکید کرد: قانون اساسی ایران، در این زمینه با داشتن اصل نهم به عنوان حافظ حقوق و آزادی‌های فردی یکی از قوانین اساسی مترقی جهان محسوب می‌شود. 

وی همچنین ایران را از پایه‌گذاران اعلامیه حقوق بشر اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و افزود: بنیادی‌ترین حقوق انسان‌ها حقوق شهروندی است.

وی با اشاره به مصادیق حقوق شهروندی از جمله حق آموزش و پژوهش، گفت: بیان حق در مواجهه با تکلیف است، حق مردم در مواجهه با تکلیف دولت، دستگاه‌های اجرایی، رؤسا، مدیران و کارکنان در رعایت، تضمین و اجرای آن است.

دستیار ویژه وزیر علوم در حقوق شهروندی در ادامه به موارد مرتبط با آموزش عالی و حقوق دانشگاهیان ازجمله حق بهره‌مندی از مزایای آموزشی و پژوهشی و ارتقای مشروع مبتنی بر قانون، حق آزادی و استقلال علمی، تاسیس تشکل‌های صنفی، سیاسی، اجتماعی، علمی و فعالیت در آن با تاکید بر رعایت ضوابط و شرایط قانونی و مفاد منشور حقوق بشر اشاره کرد.

دکتر جعفری در ادامه بر لزوم اهتمام مدیران در اجرایی کردن حقوق شهروندی در محدوده مدیریت خود و داشتن برنامه اجرایی در این خصوص تاکید کرد و افزود: عدم آگاهی، نبود شفافیت و ضعف در ابتنای به قانون از مهمترین عوامل بروز برخی نارضایتی‌ها است؛ بنابراین پاسخگویی به‌موقع، متعارف و قابل دسترس بودن مسؤولان ضروری است.

وی در ادامه به ضمانت اجرایی عدم رعایت حقوق شهروندی به عنوان تخلف اداری یا انضباطی و یا حتی جرم اشاره و اظهار کرد: در صورت اثبات، قابلیت تحمیل مجازات‌های اداری و عمومی در هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری (کارکنان) و هیات رسیدگی به تخلفات انتظامی (اعضای هیات علمی) یا محاکم عمومی را دارد.

دستیار ویژه وزیر علوم در پایان ضمن بیان اظهارات و سوالات حاضرین پیرامون ابعاد و سازوکارهای اجرایی حقوق شهروندی، در مجموعه صندوق رفاه، با اشاره به برگزاری جشنواره ملی انتخاب پایان‌نامه برتر در حوزه حقوق شهروندی در سال جاری مساعدت و هم‌یاری صندوق رفاه را خواستار شد.



انتهای پیام


10239347
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل قصد دارد به‌زودی جزئیات کامل اندروید ۱۵، اندروید TV و ور او اس ۵ را اعلام کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدتی پس از گوشی گلکسی A54، حالا یک به‌روزرسانی غیرمنتظره برای A35 نیز منتشر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رقابت بیش از یک میلیون نفر از داوطلبان ۵ گروه آزمایشی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ امروز پایان یافت، کنکوری‌ها نیمه اول مردادماه منتظر نتیجه اولیه آزمون خود باشند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو»‌ ژاپن می‌گویند بنابر نتایج یک مطالعه گسترده، باکتری‌های مقاوم به دارو ممکن است از جامعه انسانی به محیط‌های آبی و حیات وحش منتقل شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوعی نانوحباب مغناطیسی موسوم به اسکایرمیون، به عنوان گزینه آتی برای تولید بیت‌های کامپیوتر‌ها است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سندرم ناخن زرد یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست و پا را درگیر می‌کند و معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این عارضه دچار می‌شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دفترچه سوالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد و کلید اولیه سوالات نیز از سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در دسترس خواهد بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ تابستان امسال دستگاه‌های پوشیدنی جدیدی را معرفی خواهد کرد که احتمالاً هوش مصنوعی نقش مهمی در آنها ایفا می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است