وبگردی 04:27 - 16 اسفند 1393
سخنان نتانیاهو اگرچه با هدف ایران‌هراسی و ایجاد رعب در نمایندگان کنگره نسبت به گسترش نفوذ ایران مطرح شده است، اما در اصل اذعان یک دشمن اصلی به موقعیت و جایگاه ایران در سطح منطقه و جهان است.

بازی در میدان دیگران

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس «عباس حاجی‌نجاری» در روزنامه «جوان» نوشت:

سخنان روز سه‌شنبه گذشته نتانیاهو،‌ نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره امریکا که محور اصلی آن اذعان به نقش و نفوذ منطقه‌ای ایران و اعتراض به روند مذاکرات هسته‌ای بود، اگرچه با بی‌تفاوتی بسیاری از رسانه‌های غربی مواجه شد، به گونه‌ای که حتی اوباما نیز با بی‌اهمیت جلوه دادن آن و اینکه هیچ مطلب جدیدی نداشت، از کنار آن گذشت اما از جهاتی چند نیازمند ارزیابی و تأمل دقیق‌تر است.

حضور سران رژیم صهیونیستی در کنگره و سخنرانی در نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای امریکا اگرچه سابقه‌ای دیرینه دارد، اما دعوت از نتانیاهو برای نشست امسال از سوی جان بئز، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا صورت گرفته که البته این دعوت با مخالفت اوباما و کاخ سفید همراه شد. اوباما دلیل مخالفت خود را نزدیک بودن انتخابات در سرزمین‌های اشغالی ذکر کرد، چرا که مدعی بود این دعوت و حضور نتانیاهو می‌تواند در فرآیند رقابت‌های داخلی صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی تأثیرگذار باشد، مضافاً بر اینکه سخنان او را در روند مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 با ایران، بر‌هم زننده سناریوی طراحی شده امریکا می‌دانست. فارغ از انگیزه‌ها و رقابت‌های درونی دو حزب قدرتمند حاکم بر امریکا در دعوت یا مخالفت با حضور نتانیاهو در کنگره امریکا یا حتی تأثیر محدود آن بر روند مذاکرات هسته‌ای، این سخنان از چند بعد مهم دیگر باید مورد توجه قرار گیرد.

1- نکته اول اینکه نحوه و محتوای سخنرانی نتانیاهو قبل از اینکه در روند مذاکرات تأثیر‌گذار باشد، تحقیرکننده دستگاه هیئت حاکمه امریکا بود و این نشان‌دهنده این است که یک قدرت بزرگ جهانی چگونه در چنگال لابی صهیونیستی اسیر است که فردی مانند نتانیاهو که همچون دیگر صهیونیست‌های حاکم بر اسرائیل فاقد جایگاه و اعتبار شخصی است، اینگونه برای کنگره، کاخ سفید و حتی مردم امریکا خط و نشان کشیده و در مهم‌ترین مرجع قانونگذاری این کشور و برای آنها تعیین تکلیف می‌کند. اهمیت این موضوع به گونه‌ای بود که حتی صدای امریکا نیز نتوانست آن را نادیده بگیرد. این رسانه مرتبط با سازمان سیا از قول خانم نانسی پلوسی، رئیس اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان امریکا، سخنان وی را توهین به اطلاعات امریکا دانست و گفت که از غمگینی توهینی که به اطلاعات امریکا شده نزدیک بود که اشک بریزد.

این سخنان حتی اعتراض صهیونیست‌ها را نیز برانگیخته، به گونه‌ای که روزنامه اسرائیلی معاریو می‌نویسد که نطق او در دراز‌مدت بیشتر زیان‌بخش خواهد بود تا سودمند. نتانیاهو آخرین پل‌های ارتباطی خودش با کاخ سفید را نابود کرد.

2- سخنان نتانیاهو اگرچه با هدف ایران‌هراسی و ایجاد رعب در نمایندگان کنگره نسبت به گسترش نفوذ ایران مطرح شده است، اما در اصل اذعان یک دشمن اصلی به موقعیت و جایگاه ایران در سطح منطقه و جهان است.

وی با اشاره به اینکه ایران 36 سال است که در قدرت است می‌گوید که ایران اکنون بر چهار پایتخت بغداد، بیروت، صنعا و دمشق سیطره یافته و در حال گسترش نفوذ خود است و این در حالی است که اکنون زیر بار فشار تحریم‌هاست.

3- نتانیاهو، جمهوریخواهان کنگره و کاخ سفید در پرونده هسته‌ای ایران، دیدگاه‌های به ظاهر متفاوت اما یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند و آن هدف نیز به‌رغم تمرکز بر ظرفیت و توان غنی‌سازی هسته‌ای ایران، مهار اقتدار روزافزون ایران در روند تحولات منطقه‌ای و جهان معاصر به رغم اعمال بی‌نظیرترین تحریم‌هاست.

از منظر جبهه مشترک صهیونیسم و استکبار، این بازی چندگانه به دلیل هدف قرار دادن توان فنی‌ هسته‌ای و اقتدار نظامی ایران علاوه بر تأثیرگذاری بر بخشی از جامعه هدف در ایران، قادر خواهد بود آنها را به اهداف خود در تضعیف توان و اقتدار ایران و مهار موقعیت‌های منطقه‌ای‌اش برساند.

اما تأسف‌بار این است که در داخل کشور این بازی حساب‌شده آنها به درستی رصد نشده و حتی انتقادهای به حقی که از سوی برخی دلسوزان نسبت به روند مذاکرات و هشدار نسبت به این بازی دشمن مطرح شده و اتفاقاً تاکنون به تقویت عقبه تیم مذاکره‌کننده و اصلاح‌ برخی روندهای نابجا انجامیده است، به همراهی «دلواپسان و نتانیاهو تعبیر شده» که البته با خوشحالی زاید‌الوصف رسانه‌های بیگانه و صهیونیست‌ها و سرپل‌های داخلی آنها مواجه می‌شود.

آنچه که متاسفانه هفته گذشته از سوی آقای هاشمی‌رفسنجانی در تشبیه منتقدان داخلی با نتانیاهو مطرح شد، عملاً بازی در همان میدانی است که دیگران زیرکانه برای تضعیف جبهه داخلی و تحمیل شرایط خود در روند مذاکرات هسته‌ای طراحی کرده‌اند.


5987698
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» درجوامع غربی، دردسترس بودن زنان بی‌حجاب ورفتار‌های غیرطبیعی آنان سبب شده که مردان به تدریج ازآن‌ها رویگردان و حتی متنفر شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات وعده صادق نقش مهمی در ارتقاء وضعیت بازدارندگی کشورمان و تثبیت جایگاه ویژه ایران نظام امنیتی غرب آسیا داشت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اردیبهشت ۱۴۰۱ جایگاه «برترین پهلوان قرن» ایران به «سیدحسن رزاز» رسید که جهان‌پهلوان «غلامرضا تختی» گفته بود که من هرچه دارم از او دارم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» هر ساله میلیون‌ها نفر از افراد بی‌خبر قربانی کلاهبرداری‌های آنلاین می‌شوند. کلاهبرداران می‌توانند صدمات جبران ناپذیری به موجودی بانکی، شهرت و زندگی شما وارد کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر به معماهای تصویری علاقه دارید مطلب زیر را از دست ندهید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اعتماد به نفس وابسته به سن نیست، بلکه به رفتار بستگی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خاطرات جبهه و جنگ تحمیلی ایران با رژیم بعث عراق تنها به چهار دهه قبل ختم نمی شود و حالا هم نقل این محفل و آن مجلس است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اولین نمونه بومی سازی شده ۶سیلندر بنزینی خورجینی ۴لیتری که چند روز پیش رونمایی شد، ویژگی‌هایی دارد که آن را نسبت به نمونه‌های دیگر منحصربه‌فرد می‌کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» موسیقی متن و تیتراژ سریال تلویزیونی دلیران تنگستان از جمله ملودی‌های ماندگار و با کیفیت مربوط به مجموعه‌های تلویزیونی سیما است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» موضوع خطا‌های افراد در مأموریت‌های اجرایی مسئله‌ای اجتناب ناپذیر است و در همه مشاغل و اقدامات اجرایی محتمل است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است