اقتصادی 17:08 - 09 شهریور 1394

تهران / خبرگزاری صدا و سیما / اقتصادی 1394/06/09

بهای نفت پایه اروپا، برنت، در معاملات روز دوشنبه کاهش یافت.

سودگیری سرمایه گذاران بازار نفتی با توجه به افزایش قابل توجه قیمت نفت در معاملات روز کاری پیشین، تدبیری که در چارچوب آن سرمایه گذاران در اقدامی هماهنگ و گروهی برای سود بیشتر به فروش نفت خریداری شده خود اقدام می کنند، باعث شد بهای نفت شاخص اروپا در معاملات امروز کاهش یابد.

سودگیری در بازارهای نفتی همیشه باعث کاهش قیمت خواهد شد. زیرا در این حالت سرمایه گذاران و کارگزاران بازارهای نفتی، قراردادهای نفتی خود را در اوج قیمت، می فروشند و این امر باعث می شود رفتار بازار سریعا تغییر ‌کند و در نتیجه، روند فزاینده بهای نفت در بازار معاملات نفتی خیلی سریع برعکس خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، بهای هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که از آن به عنوان مرجع و پایه برای قیمت گذاری دیگر انواع نفت در بازار اروپا استفاده می‌شود، برای تحویل در ماه اکتبر با 79 سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 44 دلار و 43 سنت رسید.

این در حالی است ارزش این شاخص نفتی طی هفته گذشته 10 درصد افزایش یافت که بالاترین افزایش هفتگی از سال 2009تاکنون بوده است.

کارشناسان می گویند بهای نفت در معاملات آخر هفته به شدت افزایش یافت و از همین رو، بسیاری از کارگزاران و سرمایه گذاران برای کسب سود بیشتر اقدام به فروش قراردادهای نفتی خود کردند که این امر زمینه را برای کاهش قیمت نفت فراهم کرد.

عامل دیگری که در کاهش قیمت این شاخص نفتی در معاملات امروز تاثیر گذار بود نزدیک شدن پایان فصل تابستان است که معمولا فصل سفر و افزایش مصرف سوخت و تقاضا برای نفت است.

اوضاع نگران کننده اقتصاد چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان بعد از آمریکا نیز در کاهش قیمت نفت در معاملات امروز تاثیرگذار بوده است.

کاهش قیمت نفت، درآمدهای ارزی بسیاری از کشورهای صادر کننده نفت را کاهش داده است. به عنوان نمونه امروز اعلام شد میزان صادرات نفت قطر از ژوییه سال 2014 تا ژوییه سال 2015 بیش از 40 درصد کاسته شده است.

اما میزان تولید به طور کلی ،چه در سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک)، چه در آمریکا و چه در روسیه که سه قطب تولید و صادرات نفت در جهان هستند، در حال افزایش است. اوپک هم اکنون بسیار بیشتر از 30 میلیون بشکه سقف روزانه صادرات خود نفت صادر می کند. در آمریکا نیز تولید نفت رسی(نفت شیل)،که یک نفت غیر متعارف است و با وجود کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی،تولید آن به صرفه نیست، همچنان در حال افزایش است.

از این سو، سرمایه گذاران نمی دانند در مواجهه با سیاست های بانک مرکزی آمریکا چه راهبردی را در پیش گیرند. چون برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که بانک مرکزی آمریکا احتمالا در ماه سپتامبر امسال نرخ بهره بانکی را افزایش خواهد داد. افزایش نرخ بهره بانکی،زمینه ساز افزایش ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای جهان است. افزایش ارزش دلار دربرابر دیگر ارزهای معتبر جهان، سرمایه گذارانی را که ارزهای دیگری به جز دلار در اختیار دارند، با توجه به آنکه در این حالت، خرید نفت و دیگر مواد اولیه ای که با دلار تعیین قیمت و خرید و فروش می شوند، گران تر تمام می‌شود، برای خرید آنها دلسرد می کند و این امر باعث کاهش قیمت نفت خواهد شد.

162/ 105


6987212
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت: ۱۰۰ میلیون فوت مکعب تاکنون از مشعل‌ها جمع آوری شده و طی ۳ سال آینده دیگر هیچ مشعلی در پالایشگاه و پتروشیمی‌های کشور نخواهیم دید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی از خرید بیش از ۶۰ هزار تن دانه‌های‌ روغنی در کشور خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: محور کرج _ چالوس به دلیل عملیات تعمیر و نگهداری و آزاد راه تهران _ پردیس به دلیل نصب دوربین تا ۲۰ اردیبهشت ماه مسدود است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: سامانه بارشی جدید از سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه از غرب وارد کشور می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: با برگزاری ۲۱ حراج حضوری جمعا ۲۸۹۶ کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله ایران معامله شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی صنعت برق گفت: صاحبان دستگاه‌های استخراج رمز ارز از زمانی که مشخص شود به صورت غیرمجاز از برق استفاده کرده‌اند، تا صد برابر تعرفه‌های برق مشمول جریمه می‌شوند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بیست و دومین حراج شمش طلا روز سه شنبه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر راه و شهرسازی گفت: مولدسازی دارایی‌ها شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار گرفت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن گفت: با توجه به مازاد تولید بر نیاز کشور، ماهانه حداقل ۱۰ هزارتن تخم مرغ توسط پشتیبانی امور دام باید خرید تضمینی شود تا بازار به تعادل برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان فضایی کشور گفت: تصویربرداری ماهواره پارس ۱ می‌تواند در کمتر از ۱۰۰ روز ۹۵ درصد از اراضی کشور را انجام دهد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است