استانی 20:16 - 31 تیر 1398

۱۷.۵ درصد مدیریتها به بانوان سپرده شده است

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار عصر دوشنبه در جمع سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد استان قزوین که در استانداری برگزار شد اظهار داشت: دولت باید بتواند زمینه ساز فعالیت تشکل‌ها، آزادی بیان و دیده بانی آنها و رصد فعالیت‌ها باشد به صورت مؤثر عمل کند و در این زمینه حمایت لازم را انجام دهد.

وی بیان کرد: در قانون تشکل‌ها آئین نامه‌ای نوشته شده که می‌تواند امنیت تشکل‌ها را فراهم کرده تا فعالان این عرصه بتوانند فارغ از فضای امنیتی کار کنند.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده یادآور شد: اعتقاد به کار خیر و عمل صالح و انگیزه کارهای عمومی در جامعه زیاد است و تشکل‌ها در کارگروه‌های برنامه ریزی شرکت می‌کنند لذا ما هم باید کاری کنیم تا صدای مردم در سیاست گذاری و برنامه ریزی ها توسط سمن‌ها شنیده شود.

وی اظهار داشت: البته باید سمن‌ها به روز باشند و تخصصی عمل کنند تا با کمک آنها بتوانیم سیاست‌ها را اصلاح کنیم.

ابتکار گفت: جلب مشارکت مردم، بسیج اجتماعی و آموزش از کارهایی است که باید مورد توجه جدی سمن‌ها قرار گیرد و شرکت در کارزارها و کمپین‌ها هم مهم است و شما می‌توانید در کمپین‌های فراگیر و تأثیرگذار مانند کنترل فشار خون که خیلی مورد استقبال قرار گرفت فعال باشید.

وی تصریح کرد: دیده بانی از مسائل مهمی است که باید توسط سمن‌ها مورد توجه قرار گیرد زیرا اگر جامعه بخواهد به سمت تعالی و اخلاق و موفقیت پیش برود باید بهبود مستمر داشته باشد و این کار بدون دیده بانی و نقد فعالیت‌ها ممکن نمی‌شود.

ابتکار تصریح کرد: برای مقابله با فساد و رانت نیز به کمک رسانه‌ها و سمن‌ها نیازمندیم و با فراز و نشیب‌هایی که جامعه دارد و دشمن با جنگ اقتصادی و روانی می‌خواهد امید و نشاط را از جامعه بگیرد ما با کمک تشکل‌های مردم نهاد قادریم تاب آوری جامعه را بیشتر کنیم.

اجرای سند ارتقای وضعیت زنان در ۳۱ استان کشور

وی از اجرای سند سند ارتقای وضعیت زنان در ۳۱ استان خبر داد و گفت: این سند با هدف برنامه ریزی در حوزه زنان با نگاه برنامه‌ای عملیاتی شده و با در نظر گرفتن اقتضائات هر استان تهیه و تدوین شده و ما اعتقاد داریم با حرکت برنامه‌ای می‌توان فاصله و شکاف‌های موجود جامعه را کاهش داد و برنامه‌ها را اجرایی کرد.

ابتکار گفت: در تدوین شاخص‌ها از نظر نهادهای مدنی، سمن‌ها، تشکل‌ها و صاحب نظران استفاده شده تا کار قابل قبولی اجرایی شود.

۳۰ درصد پست‌های مدیریتی به زنان سپرده می‌شود

وی در خصوص استفاده از ظرفیت بانوان در پست‌های مدیریتی اظهار داشت: بر اساس سیاست‌های اتخاذ شده برای افزایش مشارکت زنان باید تا پایان دولت دوازدهم حداقل ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی کشور در اختیار زنان شایسته و توانمند قرار گیرد.

ابتکار بیان کرد: در حال حاضر ۴۱ درصد دولت را زنان تشکیل می‌دهند و رشد انتصاب‌های بانوان در استان‌ها ۱۷.۵ درصد بوده است که باید به ۳۰ درصد برسد.

وی اظهار داشت: قرار است گزارشی از وضعیت انتصاب زنان در دولت و وزارتخانه‌ها تهیه شود تا ببینیم در سپردن مسئولیت به زنان در چه شرایطی قرار داریم و نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنیم.

طرح‌های کارآفرینی اجرایی شده است

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده گفت: برای تقویت کارآفرینی بانوان طرح‌هایی را آغاز کرده ایم که طرح «کسب و کار من» از جمله این طرح هاست و در کنار آن به دنبال اشتغال دختران تحصیل کرده و فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز هستیم و طرح اشتغال زنان سرپرست خانوار را با رویکرد آموزش، سرمایه گذاری و ایجاد زنجیره ارزش و شبکه‌های مواد اولیه و بازاریابی با کمک سمن‌ها اجرایی خواهیم کرد.

وی گفت: خانواده از محورهای مهم در حوزه امور بانوان است و همه طرح‌های ما بر اساس سیاست‌های خانواده جلو خواهد رفت.

اجرای طرح گفتگوی خانواده

وی از اجرای طرح گفتگوی ملی خانواده هم خبر داد و یادآور شد: این طرح را با همکاری انجمن‌های تخصصی اجرا می‌کنیم و برای تحکیم خانواده یکی از مشکلات اصلی یعنی آموزش و تقویت مهارت‌های ارتباطی را در اولویت برنامه‌ها قرار داده ایم.

ابتکار اظهار داشت: اینکه چگونه و به چه روشی می‌توان در داخل خانواده برای بهبود روابط خانواده مهارت ارتباطی و گفتگو را بالا برد از دغدغه‌های ماست که باید با استفاده از ایده‌های کارشناسان و صاحب نظران راهکار مناسبی برای آن ارائه کرد.

وی اضافه کرد: هر چند در جامعه شاهد مشکلات اقتصادی و اعتیاد و طلاق و ده‌ها معضل دیگر هستیم اما مهارت ارتباطی و گفتگو از خلاء های موجود است که این طرح با کمک آموزش و پرورش و آموزش عالی و همکاری مربیان و اولیا، اساتید اجرا می‌شود تا به تقویت و تحکیم خانواده کمک کند.

ابتکار گفت: یکی دیگر از طرح‌های معاونت امور بانوان، توان افزایی سازمان‌های مردم نهاد است که در ۵ منطقه کشور اجرا شده و با تشکیل کارگاه‌های آموزشی ۴ روزه در صدد افزایش مهارت‌های سمن‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: کمک به شبکه سازی همکاری و ارتقای توان تخصصی سمن‌ها در قالب طرح‌ها به صورت محدود اجرا شده و آمادگی داریم با سمن‌هایی که تجربه دارند کار کرده و طرح تاب آوری را به صورت مستمر عملیاتی کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده در ادامه اظهار داشت: استان قزوین از نظر سطح سواد مردم، دین داری، حضور در صحنه و شهدای والامقام سرمایه اجتماعی بالایی دارد که با ارزش است و می‌تواند در اجرای برخی طرح‌ها به صورت پایلوت انتخاب شود.


10185609
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است