فرهنگی‌هنری 20:16 - 08 خرداد 1395
وزارت فرهنگ روسیه ضمن انتشار فهرست ۸ موضوع موردنظر خود برای حمایت از پروژه‌های سینمایی، اعلام کرد که فیلمسازان و تهیه‌کنندگان برای استفاده از بودجه دولتی باید تولید آثار با این مضامین را در اولویت قرار دهند.

به گزارش همشهری، از میان این 8موضوع، تنها 2مورد ربطی به دنیای سیاست ندارد و شامل ارائه تصویری درست و داستانی از اکتشاف‌ها و دستاوردهای بی‌سابقه و البته به تصویر کشیدن اراده انسان برای مواجهه با مشکلات زندگی است. پروژه‌های سینمایی هم که شخصـیت‌های مثـال‌زدنـی در حوزه‌های کارگری، نظامی یا دانشگاهی داشته باشند، می‌توانند از بودجه دولتی برای تولید استفاده کنند.

پاسداشت ارزش‌های انسانی، اقدام‌های سازنده برای شکل‌گیری جامعه مدنی و خلق قهرمانانی که با جرم و جنایت، تروریسم و افراط‌گرایی مبارزه می‌کنند، از دیگر مضامین مورد علاقه دولت روسیه در حوزه سینماست. تولید فیلم‌هایی درباره انقلاب روسیه یا تاریخ نظامی این کشور هم درهای خزانه بانک مرکزی روسیه را روی تهیه‌کنندگان چنین آثاری بازمی‌کند و سینماگران را به پشت‌سرگذاشتن مشکلات مالی امیدوار نگه‌می‌دارد.

کاترین متستوردیزه، رئیس استودیو دولتی روزکینو، به تازگی اعلام کرده بود بسیاری از پروژه‌های سینمایی در روسیه برای ورود به چرخه تولید به‌شدت به کمک‌های مالی دولت وابسته هستند. همین نیاز مالی باعث می‌شود آنها از تولید فیلم‌های موردنظر مقام‌های رسمی دولت کرملین استقبال کنند. گرچه در سال‌های اخیر تولید فیلم‌های سینمایی در روسیه افزایش یافته اما عملکرد همین آثار در گیشه چندان جالب توجه نبوده است.

حتی موفق‌ترین فیلم‌های بین‌المللی روسیه هم در اکران عمومی مورد توجه مردم قرار نمی‌گیرند. نمونه بارز، «لویاتان» به کارگردانی آندری زویاگینتسف است که در سال 2014پس از بردن جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن، تا فتح جایزه گلدن‌گلوب و نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان هم پیش رفت اما به‌دلیل داستان نه‌چندان جذابش، صرفا در چند سالن محدود در روسیه به نمایش درآمد. فروش جهانی این فیلم موفق کمی بیش از 3میلیون دلار بود.

سال گذشته، مُسفیلم که مشهورترین شرکت فیلمسازی روسیه و خانه فیلمسازانی چون سرگئی آیزنشتاین و آندری تارکوفسکی است، یک سرمایه‌گذاری 300میلیون پوندی برای بازگشت به دوران اوج داشت؛ اقدامی که برای مقابله با موج فیلم‌های هالیوودی ضروری و بهنگام به‌نظر می‌رسید.


7932779
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» احمد ابوالقاسمی با حضور در برنامه «جعبه سیاه» شبکه افق از نسبت فامیلی‌اش با علیرضا قربانی، خواننده کشورمان گفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تصویربرداری سریال «غریبه» به کارگردانی سروش محمدزاده به پایان رسیده و به زودی روی آنتن تلویزیون می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی گفت: سازمان اوقاف توجه ویژه‌ای به دانش بنیان‌ها دارد و در صدد هستیم همه وقف را به صورت دانش بنیان ارائه کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارگردان گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است