علمی فناوری 14:26 - 08 شهریور 1393
مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه نخستین قطار سریعالسیر در مسیر تهران- قم- اصفهان در حال اجرا است، گفت: دولت به دنبال این است که سرعت قطارها را به 160 کیلومتر بر ساعت افزایش دهد.
خبرگزاری مهر: محسن پورسیدآقایی در همایش بینالمللی امور مسافری و سیستمهای ریلی سریعالسیر با بیان اینکه قطارهای سریعالسیر آلودگی کمتری نسبت به اتومبیل و هواپیما در محیط زیست ایجاد میکنند، گفت: امروز در راهآهن سریعالسیر با حذف تقاطعهای همسطح، عدم توقفهای متوالی، نداشتن قوسهای متوالی و داشتن مسیرهای مستقل شاهد توسعه راهآهن و ایجاد سرعتهای 250 تا 350 کیلومتر بر ساعت هستیم.
وی با اشاره به افزایش توجه به قطارهای سریعالسیر در راهآهن، اظهار داشت: کشور ژاپن با راه اندازی قطارهای سریعالسیر با سرعت 320 کیلومتر از کشورهایی است که از نیم قرن پیش دنبال احداث خطوط ریلی سریعالسیر بود. در کشور ما هم دو پروژه راهآهن سریعالسیر راهآهن تهران- اصفهان و تهران- مشهد در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه نخستین قطار سریعالسیر در مسیر تهران- قم- اصفهان در حال اجرا است، افزود: طول این مسیر 412 کیلومتر و برنامه حرکت قطار بر مبنای سرعت 300 کیلومتر بر ساعت طراحی شده است همچنین عملیات زیرسازی مسیر حدود 70 درصد پیشرفت دارد و دو دستگاه تونل به طول 300 متر و 40 دستگاه پل و تعداد 600 دستگاه پل کوچک در این مسیر به کار میرود.
پورسید آقایی افزود: با بهرهبرداری از این پروژه زمان جابه جایی مسافر بین تهران- اصفهان به کمتر از دو ساعت خواهد رسید ضمن آنکه طرح برقی و سریعالسیر کردن خط آهن تهران- مشهد نیز در دست اجرا است که با بازسازی و بهسازی زیربنا و تامین ناوگان در 4 سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
وی با بیان اینکه مبنای سرعت طراحی در این مسیر 250 کیلومتر بر ساعت و بهرهبرداری آن با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت خواهد بود، اظهار داشت: این طرح ظرفیت جابه جایی 35 میلیون مسافر و 10 میلیون تن بار را دارد و زمان سیر را از 10 ساعت به 6 ساعت کاهش میدهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هماکنون راهآهن ایران با بیش از 10 هزار کیلومتر مسیر ریلی دارای یک هزار و 70 دستگاه واگن مسافری است و سالانه 28 میلیون مسافر را جابه جا میکند. توسعه ناوگان مسافری و خطوط ریلی جزو برنامههای راهآهن ایران است تا در پایان سال 1404 جابه جایی مسافر از 28 میلیون نفر فعلی به 58 میلیون نفر برسد.
پورسید آقایی از برنامه دولت برای افزایش سرعت قطارها به 160 کیلومتر بر ساعت خبرداد و گفت: برنامه داریم در بخش مسافری سالانه 12.7 درصد در بخش مسافر و 17.5 درصد در بخش بار رشد داشته باشیم. هزینه زیرساخت در قطارهای پرسرعت بسیار بالاتر از هزینه قطارهای کلاسیک است اما بازده سود آن بیشتر از قطارهای معمولی است.
وی با اشاره به افزایش توجه به قطارهای سریعالسیر در راهآهن، اظهار داشت: کشور ژاپن با راه اندازی قطارهای سریعالسیر با سرعت 320 کیلومتر از کشورهایی است که از نیم قرن پیش دنبال احداث خطوط ریلی سریعالسیر بود. در کشور ما هم دو پروژه راهآهن سریعالسیر راهآهن تهران- اصفهان و تهران- مشهد در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه نخستین قطار سریعالسیر در مسیر تهران- قم- اصفهان در حال اجرا است، افزود: طول این مسیر 412 کیلومتر و برنامه حرکت قطار بر مبنای سرعت 300 کیلومتر بر ساعت طراحی شده است همچنین عملیات زیرسازی مسیر حدود 70 درصد پیشرفت دارد و دو دستگاه تونل به طول 300 متر و 40 دستگاه پل و تعداد 600 دستگاه پل کوچک در این مسیر به کار میرود.
پورسید آقایی افزود: با بهرهبرداری از این پروژه زمان جابه جایی مسافر بین تهران- اصفهان به کمتر از دو ساعت خواهد رسید ضمن آنکه طرح برقی و سریعالسیر کردن خط آهن تهران- مشهد نیز در دست اجرا است که با بازسازی و بهسازی زیربنا و تامین ناوگان در 4 سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
وی با بیان اینکه مبنای سرعت طراحی در این مسیر 250 کیلومتر بر ساعت و بهرهبرداری آن با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت خواهد بود، اظهار داشت: این طرح ظرفیت جابه جایی 35 میلیون مسافر و 10 میلیون تن بار را دارد و زمان سیر را از 10 ساعت به 6 ساعت کاهش میدهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هماکنون راهآهن ایران با بیش از 10 هزار کیلومتر مسیر ریلی دارای یک هزار و 70 دستگاه واگن مسافری است و سالانه 28 میلیون مسافر را جابه جا میکند. توسعه ناوگان مسافری و خطوط ریلی جزو برنامههای راهآهن ایران است تا در پایان سال 1404 جابه جایی مسافر از 28 میلیون نفر فعلی به 58 میلیون نفر برسد.
پورسید آقایی از برنامه دولت برای افزایش سرعت قطارها به 160 کیلومتر بر ساعت خبرداد و گفت: برنامه داریم در بخش مسافری سالانه 12.7 درصد در بخش مسافر و 17.5 درصد در بخش بار رشد داشته باشیم. هزینه زیرساخت در قطارهای پرسرعت بسیار بالاتر از هزینه قطارهای کلاسیک است اما بازده سود آن بیشتر از قطارهای معمولی است.
4600332
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار علمی فناوری
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران باور دارند که جسمی غولپیکر، وضعیت گروهی از اجرام واقع در ناحیه فراتر از مدار نپتون را تثبیت میکند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که روانپزشکان در تشخیص اختلالات روانی کمتر به علتهای جسمانی میپردازند، در بسیاری از موارد علل فیزیکی ریشه مشکلات روانی هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ظاهراً HTC قصد دارد پس از مدتها، با رونمایی موبایلی میانرده به بازار برگردد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ارزانترین گوشی تاشدنی دنیا با صفحهنمایش ۶٫۹ اینچی اولد و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی بهزودی عرضه میشود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان دانشگاه دوک آمریکا با یک آزمایش خون جدید و با کمک هوش مصنوعی توانستند تا هشت سال زودتر از تشخیص آسیب ساختاری توسط اشعه ایکس، تعیین کنند که آیا فرد به آرتروز زانو مبتلا میشود یا خیر.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه امیرکبیر مطرح کرد: آنچه موجب برتری کشورها میشود، میزان پیشرفت در زمینههای مرتبط با توسعه فناوری است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مهلت انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری (Ph.D.) نیمهمتمرکز سال ۱۴۰۳ برای بار سوم، با انتشار اصلاحات (سری چهارم) دفترچه راهنمای انتخاب رشته تمدید شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: پس از قریب به ۱۵ سال ۱۹ هزار مربی پرورشی و مشاور و مربی ورزشی برای مدرسهها جذب میکنیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رشتهمحلهای جدید، تغییر ظرفیت و یا حذف برخی رشتهمحلها در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری اعلام شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رشتهمحلهای جدید، تغییر ظرفیت و یا حذف برخی رشتهمحلها در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری اعلام شد.