اقتصادی 22:24 - 01 خرداد 1396
بهره‌وری همچنان حلقه مفقوده رشد اقتصادی ایران است و هر زمان نفت و درآمدهای آن فراوان بوده، به‌طور طبیعی، رشد اقتصادی ایران رخ داده اما با نوسان ارزش جهانی نفت یا به‌طور خاص کاهش سهم تولید و صادرات نفت خام ایران در دوران تحریم‌ها، نه‌تنها رشد اقتصادی ایران پرنوسان و منفی شده که بر شاخص بهره‌وری هم اثر مستقیم گذاشته است.

تازه‌ترین گزارش رسمی از وضعیت شاخص بهره‌وری در ایران نشان از بهبود 8.59درصدی شاخص بهره‌وری نیروی کار در سال گذشته دارد و رشد 10.86درصدی شاخص بهره‌وری سرمایه؛ به واسطه برداشته‌شدن تحریم‌های نفتی سرمایه‌ای به‌دست آمده که اثر آن را می‌توان در بهبود شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید شامل نیروی کار و سرمایه به 9.95درصد در سال گذشته مشاهده کرد.

اما این روند رشد بعید است در سال آینده تکرار شود. دیروز رئیس سازمان ملی بهره‌وری وضعیت و جایگاه ایران از لحاظ بهره‌وری را در منطقه متوسط اعلام کرد و گفت که در دوره 14ساله رشد اقتصادی ایران ۴.۳ درصد بوده که عمده آن از طریق سرمایه و از محل نفت تأمین شده و بهره‌وری نقش چندانی نداشته است.

به گزارش همشهری، ‌رؤیا طباطبایی یزدی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در یک نشست خبری با اشاره به متوسط رشد 4.3درصدی اقتصاد ایران در فاصله سال‌های 2000 تا 2014 میلادی اظهار کرد: سهم شاخص بهره‌وری در این مدت یک درصد برآورد شده و سهم نیروی کار و سرمایه به‌گونه‌ای بود که تزریق سرمایه که عمدتا از محل نفت بوده، توانسته این رشد اقتصادی را رقم بزند.

به گفته وی، سهم نیروی کار از بهره‌وری در مدت 14ساله تنها حدود 3دهم واحد درصد بوده که چشمگیر نیست. قانون برنامه ششم تصریح دارد: همه دستگاه‌های اجرایی دولت باید برای تأمین حداقل 2.8واحد درصد از رشد 8درصد اقتصاد از محل ارتقای بهره‌وری کل عوامل تولید و همچنین رشد سرمایه‌گذاری به میزان متوسط سالانه 21.4در طول سال‌های اجرایی برنامه اقدام کنند.

  • کار مفید و استفاده خوب از سرمایه‌ها

بهره‌وری به زبان ساده یعنی کار مفید و استفاده خوب از سرمایه‌ها و تجربه کشورهایی چون ژاپن و مالزی گویای تغییر راهبردهای اقتصادی این کشورها با درنظر گرفتن اولویت‌ها و مزیت‌های ملی و بهره‌گیری از فرصت‌های داخلی و خارجی است. ساعت کار مفید یک شاخص تعیین‌کننده است به‌نحوی که در 2کشور ژاپن و مالزی ساعت مفید کار بین 49 تا 60 ساعت در هفته ارزیابی شده درحالی‌که در ایران آمارها نشان از ساعت کار مفید کمتر از 10ساعت در هفته دارد.

مصداق دیگر بهره‌وری نیروی کار استفاده از نیروهای ماهر است اما سیستم آموزشی ایران به جای مهارت‌آموزی به سمت مدرک‌گرایی سوق پیدا کرده و نتیجه آن افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان فاقد مهارت لازم است که ناخواسته در بخش‌های دیگر اشتغال دارند. افزون بر این کشورهای موفق جهان در میدان رقابت بهره‌وری تلاش کرده‌اند اقتصاد آزاد و رقابتی داشته باشند و از اعمال سیاست‌های مبتنی بر دونرخی بودن و رانت‌زا دوری کنند، اما در اقتصاد ایران شاهد اعمال سیاست‌های دونرخی و توزیع تسهیلات ریالی و ارزی محدود بوده‌ایم که نتیجه آن رقابت برای دسترسی به این منابع بوده و مصداق آن شکل‌گیری پدیده امضاهای طلایی است.

  • تکلیف ملی بهره‌وری در 5سال آینده

براساس قانون برنامه ششم توسعه، دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح مکلفند برای محور قرار دادن رشد بهر‌ه‌وری در اقتصاد، ضمن اجرایی‌کردن چرخه مدیریت بهره‌وری در مجموعه خود، تمهیدات لازم را برای عملیاتی‌کردن این چرخه در واحدهای تحت تولیت خود با هماهنگی سازمان ملی بهره‌وری ایران فراهم سازند و گزارش سالانه آن را به این سازمان ارائه کنند.

همچنین دستگاه‌های اجرایی مکلفند در 6ماه نخست اجرای قانون برنامه، برنامه‌های عملیاتی خود برای ارتقای بهره‌وری از طریق تسهیل و تشویق فعالیت‌های غیردولتی در حوزه‌های مربوطه را به تأیید سازمان ملی بهره‌وری رسانده و این سازمان نیز حداکثر ظرف مدت یک‌سال مجموعه اقدامات را به تصویب هیأت‌وزیران برساند. از سوی دیگر دولت مکلف است نسبت به اندازه‌گیری کارایی و بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی و واحدهای عملیاتی در هر سال اجرای قانون برنامه اقدام کند و گزارش آن‌را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد. نمودار


9118899
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید برگ سبز چای به ۱۴۵ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل گمرک ایران گفت: میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به نبود تقاضا در بازار داخل، صادرات دام راهکار ایجاد رونق و تحرک در صنعت دامپروری است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، از افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است