گوناگون 21:56 - 05 دی 1393
جواد جهانگیرزاده:سوریه، لبنان و عراق در زنجیره مقاومت، جزو کشورهای بسیار مؤثر هستند و آقای لاریجانی به‌دلیل سوابق دیپلماتیک و رویکردی که در توسعه حوزه دیپلماسی پارلمانی دارد، تلاش می‌کند تا این ظرفیت را به نفع منافع ایران و منافع جریان مقاومت در منطقه پیش ببرد.

طبیعی است که توسعه روابط ایران با کشورهای منطقه و تقویت روابط دیپلماتیک با کشور‌هایی که در خط مقدم مقاومت قرار دارند می‌تواند ظرفیت جریان مقاومت در منطقه را بیشتر کند؛ ضمن اینکه ایران همواره به‌عنوان شاه کلید مقاومت در جهان شناخته می‌شود و توسعه این ارتباط‌ها می‌تواند به تقویت مناسبات دو یا چند جانبه و جریان مقاومت بینجامد.

سفر رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان به اقلیم کردستان عراق در نوع خود بی‌نظیر است. این نخستین سفر یکی از روسای قوای کشورمان به اقلیم کردستان است که می‌تواند نقطه عطفی در روند ارتباطات پیش رو با اقلیم باشد. باید بپذیریم که رهبران اقلیم کردستان در دوران صدام و حتی بعد از آن سختی‌هایی کشیدند اما جمهوری اسلامی ایران همراه آنها بود؛ گرچه امروزه تمام حاکمیت اقلیم کردستان دوست ایران نیست و برخی تصمیمات آنها با واقعیات منطقه در تعارض است به‌ویژه ایجاد بستر مطلوب برای حضور آمریکایی‌ها در منطقه که ضروری است نکات مهم به رهبران اقلیم یادآوری شود.

به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به‌دلیل وجود تعارضات در کشور عراق مایل به تقویت روابط حکومت مرکزی و اقلیم کردستان عراق نیستند. از این رو کشورهایی مانند ایران که دارای سوابق دوستی ممتد و تاثیر‌گذاری عمیق در حکومت مرکزی عراق و اقلیم کردستان هستند می‌توانند به تقویت این مناسبات کمک کنند. تحلیل غیردقیق اقلیم کردستان در موضوع داعش به حیثیت سیاسی و توان تحلیلی اقلیم کردستان نزد کارشناسان منطقه آسیب جدی وارد آورد.

هرچند که پیش از حضور داعش زمزمه استقلال کردستان عراق و تشکیل کشوری مستقل مطرح بود اما با حضور داعش مسئولان اقلیم کردستان متوجه شدند که امکان استقلال در شرایط فعلی منطقه وجود ندارد و تغییرات دولت قدرتمند عراق و حفظ چارچوب حاکمیت این کشور کمک بیشتری به اقلیم کردستان و مردم این کشور خواهد کرد. هرچند ظرفیت اقلیم کردستان عراق برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی قابل توجه است اما به‌نظر می‌رسد به‌دلیل سابقه حکومت‌داری کوتاه‌مدت اقلیم کردستان، ثبات و تداوم آن منوط به‌ نظر موافق قدرت‌های منطقه‌ای است که ایران می‌تواند نقش مؤثری در این زمینه داشته باشد.

و اما پیام سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به 3کشور سوریه، لبنان و عراق در شرایط فعلی منطقه علاوه بر تقویت جریان مقاومت، ایجاد انسجام در کشورها برای مقابله با رژیم صهیونیستی و مثبت کردن نوع نگاه کشورهای منطقه به یکدیگر است.

  • عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

 


5488561
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است