علمی فناوری 12:15 - 11 مرداد 1393
از سوی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی؛
ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به رشد روزافزون زایران داخلی و خارجی شهرهای مذهبی و کمبود سوغات تولید داخل با محتوای فرهنگ ایرانی و اسلامی از تمامی طراحان و تولیدکنندگان داخلی دعوت همکاری به عمل آورد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی اطلاع رسانی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ارایه فراخوان مبنی بر طراحی سوغات فرهنگی ویژه زایران و گردشگران اماکن مذهبی از تمامی تولیدکنندگان برای تولید داخل با محتوای فرهنگی، ایرانی و اسلامی دعوت به همکاری کرد.


سید هادی سیادتی، قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی در تشریح این فراخوان گفت: متاسفانه واردات محصولات بی کیفیت از کشورهای دیگر به داخل و ارزان بودن آن موجب شده تا زائران و گردشگران مذهبی سوغات خود را از میان این اجناس انتخاب و خریداری کنند. به همین منظور ستاد با ارایه فراخوان از طراحان و تولیدکنندگان این حوزه حمایت به عمل می آورد.


وی از ارایه فراخوان دیگر با موضوع اقتصاد فرهنگ خبر داد و افزود: با توجه به نامگذاری امسال به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری این ستاد به منظور ایجاد پیوند میان دو حوزه اقتصاد و فرهنگ فراخوان فوق از سوی این ستاد اعلام شد.


 فراخوان در زمینه اقتصاد فرهنگ


سیادتی تصریح کرد: ستاد با ارایه این فراخوان از تمامی دانشمندان، صاحبنظران و محققانی که در حوزه های مختلف توسعه فناوری های نرم و هویت ساز در زمینه اقتصاد فرهنگ برای ارایه آثار و مقاله های مرتبط با موضوع سال دعوت همکاری به عمل آورد. 


وی با بیان اینکه جمع آوری مقاله های مرتبط با دو حوزه فرهنگ و اقتصاد به توانمندی صاحبنظران صنایع هنری و فرهنگی وپویا شدن اقتصاد این دو حوزه می انجامد، افزود: با تلفیق مقاله های اقتصاد و فرهنگ می توان دریچه های نو برای احیای فناوری های اقتصادی و فرهنگی گشود.


سیادتی خاطرنشان کرد: تغییرالگوی مصرف جهت استفاده از تولید محصولات فرهنگی و هنری داخلی و ورود به بازار صادراتی جهت کسب درآمدهای ارزی از جمله اهداف پیش بینی شده برای جمع آوری مقالات مرتبط با دو حوزه اقتصاد و فرهنگ است.


قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی تحقق اهداف یادشده را در گرو توجه به بحث حقوق مالکیت فکری و معنوی آثار دانست و یادآور شد: با پیش بینی های انجام شده در صورت به حد نصاب رسیدن تعداد مقالات از پدیدآورندگان اثر تجلیل به عمل می آید.


وی به اهمیت صادرات محصولات تولید داخل اشاره و اظهار کرد: این ستاد از تمامی ایرانیان مقیم خارج از کشور فعال در عرصه صادرات برای تمرکز فعالیتشان به حوزه فرهنگی و هنری دعوت همکاری به عمل می آورد. همچنین با اعلام فراخوان با موضوع صادرات تلاش می کند تا ایرانیان مقیم خارج از کشور علاقه مند به حوزه سرمایه گذاری را شناسایی کرده و با جهت دهی فکری آن ها را به عرصه صادرات فرهنگی هنری وارد کند.


تولید دستگاه های شبیه ساز
قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی از حمایت شرکت ها و موسسات دارای دانش فنی در زمینه طراحی، ساخت نمونه و تولید دستگاه های شبیه ساز فرهنگی خبر داد و گفت: در حال حاضر بیشترین درآمد کشورهایی چون ایتالیا و فرانسه از طریق سرمایه گذاری بر روی طراحی حاصل می شود. 


وی یادآور شد: از آنجا که سرمایه گذاری بر روی طراحی صنعتی و هنری نیازمند مواد اولیه زیادی نسبت به تولید نیست پس می توان با کمترین ورودی به بیشترین خروجی دست یافت.


سیادتی به حمایت مادی ستاد از طراحان، سازندگان و علاقه مندان به واردات دانش جدید به کشور خبر داد و افزود: اولویت فعلی ما ورود دانش فنی ساخت دوربین تصویر برداری، بهره گیری از کاربرد لیزر در باستان شناسی و دانش فنی پخش تصاویر هلوگرافیک است.


به گفته قائم مقام ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی؛ به عنوان یکی از ابزارهای توسعه فناوری در زمینه میراث فرهنگی و توسعه گردشگری و همچنین معرفی بیشتر آثار باستانی ایران، طرح طراحی و ساخت دستگاه شبیه ساز مکان ها تعریف شده است و برای دستیابی به این تکنولوژی و بهره گیری از آن در حوزه فرهنگ (آثار باستانی) از متخصصان طراحی، ساخت و علاقه مندان به سرمایه گذاری حمایت می شود.


سیادتی رونق بخشیدن به صنعت گردشگری را از جمله اهداف ارایه این فراخوان عنوان کرد و افزود: در صورت دستیابی به تکنولوژی دستگاههای شبیه ساز می توانیم روزهای فرهنگی ایران را در کشورهای مختلف دنیا برپا کرده و از این طریق توریست به کشور جذب کنیم. همچنین با بهره گیری از این تکنولوژی دانش آموزان می توانند به طور ملموس تر با تاریخ و فرهنگ کشور آشنا شوند.


وی خاطرنشان کرد: این ستاد به منظور ارتقای جایگاه طراحی، تجاری سازی و کسب درآمد و صادرات در حوزه فرهنگ و هنر از تمامی طراحان برای همکاری در امر طراحی مد و لباس اسلامی ایرانی دعوت همکاری به عمل می آورد.


به گفته سیادتی طراحانی که در حوزه های یادشده به خلق اثر بپردازند از سوی ستاد مورد حمایت قرار می گیرند. همچنین طراحان صنعتی که به تولید محصولات فرهنگی هنری بپردازند نیز از این امر مستثنی نیستند.


 صادرات در حوزه فرهنگ و هنر
قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی به اهمیت صادرات محصولات تولید داخل اشاره و اظهار کرد: برای دستیابی به صادرات در حوزه فرهنگ و هنر نیازمند شکل گیری موسسات دانش بنیان این حوزه هستیم. در صورت تحقق این امر و توجه به روند تولید محصولات می توان به افزایش کیفی و کمی صادرات در آینده نزدیک امیدوار بود.


وی تصریح کرد: در حال حاضر صادرات ظروف لعاب و سفال به کشورهای مختلف به دلیل عدم بهینه سازی کوره ها و استفاده از مواد اولیه با کیفیت پایین در وضعیت خوب قرار ندارد از این رو ستاد با اعلام فراخوان از تمامی متخصصان ، اساتید و شرکت های این حوزه برای همکاری دعوت به عمل می آورد.


سیادتی به بالا بودن مصرف انرژی در کوره های سفالگری و پایین بودن راندمان کار آن در کشور اشاره کرد و افزود: این ستاد با حمایت از طراحانی که طرحشان قابلیت رفع این مشکل را داشته باشد می کوشد تا قیمت تولیدات را پایین آورد. همچنین پایین آوردن و بهینه سازی مصرف انرژی و وارد کردن تکنولوژی جدید به صنایع دستی از دیگر اهداف این حمایت و اعلام فراخوان است.


علاقه مندان می توانند آثار، طرح ها و مقالات خود را به آدرس رایانامه stdc@isti.ir و یا شماره فکس 83532268-021 ارسال کنند.






انتهای پیام/

4371635
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل قصد دارد به‌زودی جزئیات کامل اندروید ۱۵، اندروید TV و ور او اس ۵ را اعلام کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدتی پس از گوشی گلکسی A54، حالا یک به‌روزرسانی غیرمنتظره برای A35 نیز منتشر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رقابت بیش از یک میلیون نفر از داوطلبان ۵ گروه آزمایشی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ امروز پایان یافت، کنکوری‌ها نیمه اول مردادماه منتظر نتیجه اولیه آزمون خود باشند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو»‌ ژاپن می‌گویند بنابر نتایج یک مطالعه گسترده، باکتری‌های مقاوم به دارو ممکن است از جامعه انسانی به محیط‌های آبی و حیات وحش منتقل شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوعی نانوحباب مغناطیسی موسوم به اسکایرمیون، به عنوان گزینه آتی برای تولید بیت‌های کامپیوتر‌ها است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سندرم ناخن زرد یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست و پا را درگیر می‌کند و معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این عارضه دچار می‌شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دفترچه سوالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد و کلید اولیه سوالات نیز از سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در دسترس خواهد بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ تابستان امسال دستگاه‌های پوشیدنی جدیدی را معرفی خواهد کرد که احتمالاً هوش مصنوعی نقش مهمی در آنها ایفا می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است