علمی فناوری 08:27 - 04 آبان 1393
با تلاش محققان دانشگاه شریف صورت گرفت
محققان دانشگاه صنعتی شریف با استفاده از فناوری نانو موفق به تولید داربست نانو کامپوزیتی سه بعدی استخوان جهت ترمیم سریعتر بافت استخوان شدند.

ساخت داربست نانو کامپوزیتی سه‌بعدی برای ترمیم سریع‌تر بافت استخوان

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، داربست نانو کامپوزیتی استخوان یکی از انواع گرافتهای مصنوعی استخوانی است که به منظور جایگزینی بافت استخوان در آسیب‌های مختلف ارتوپدی و فک و صورت قابل استفاده است. این محصول با بهره‌گیری از فناوری نانو و کامپوزیت‌ها قادر است زمان ترمیم بافت استخوانی آسیب دیده را کاهش داده و بهبود سریعتر استخوان را ممکن سازد.

دکتر الناز تمجید، مجری طرح داربست نانو کامپوزیتی استخوان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که پلیمر مورد استفاده در تولید داربست نانو کامپوزیتی استخوان زیست سازگاری عالی و خواص مکانیکی مطلوب دارد، گفت:‌ درتولید این محصول از نانو ذرات سرامیکی زیست فعال به عنوان فاز تقویت کننده استفاده می‌شود که بهبود چسبندگی، تکثیر و تمایز سلولی بر گرافت استخوانی را موجب می‌شوند.

استادیار دانشگاه تربیت‌مدرس با بیان اینکه گرافتهای ترمیم استخوان فک و صورت در درمان بیمارانی که به دلیل تحلیل استخوان فک قادر به استفاده از درمان‌های دندانپزشکی تهاجمی نظیر کاشت ایمپلنت نیستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: همچنین داربستهای مهندسی بافت انواع استخوان‌های اسفنجی و متراکم متناسب با مشخصات آناتومیکی عضو آسیب دیده از نظر شکل خارجی و ساختار متخلخل داخلی از جمله کاربردهای این طرح به شمار می‌رود.

تمجید، امکان طراحی سه بعدی داخلی و خارجی گرافت بر اساس مشاهدات سی‌تی‌ اسکن ضایعه استخوانی را از جمله مزایای این طرح خواند و گفت:‌ بهینه‌سازی سطوح داخلی گرافت با استفاده از نانو فناوری به منظور تسریع چسبندگی سلول‌های استخوانی، بهره‌گیری از مواد اولیه قابل تهیه از تولید کنندگان داخلی، قابلیت القاء و هدایت استخوانی، خواص مکانیکی و نرخ جذب قابل قبول از دیگر مزیت‌های این طرح به شمار می رود.

این دانش‌آموخته دکتری پژوهشکده علوم و فناوری دانشگاه شریف با بیان اینکه نتایج آزمون‌های زیستی این محصول در آزمایشگاههای موسسه ماکس پلانک آلمان به تایید رسیده است، به ایسنا گفت:‌ این محصول دارای تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا نیز بوده و در حال طی کردن مراحل تجاری‌سازی است.

انتهای پیام


5039497
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: محتوای کتب درسی در متوسطه دوم مفهوم سازی شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با روز جهانی کارگر، نشست هم‌اندیشی رئیس بنیاد ملی نخبگان با منتخبان سی و پنجمین جشنواره «امتنان از کارگران نخبه، گروه های کار و واحدهای نمونه» برگزار شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مایکروسافت احتمالاً در آینده‌ای نزدیک نسخه‌ی ۲۰۲۴ بازی‌های محبوب Call of Duty را رونمایی می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نگران نباشید، می‌توانید جلوی دسترسی ابزارهای هوش مصنوعی به داده‌های شخصی خود را بگیرید تا از آن‌ها برای آموزش‌های مدل‌های هوش مصنوعی استفاده نشود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پست شد ۱۴۰۳/۲/۱۲ - ۱۳:۰۵ نخستین جلسه ستاد اربعین وزارت ارتباطات با حضور نمایندگان سازمان‌های تابعه برگزار شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» علی رغم آن که سال‌های خیلی پیش انسان برای اولین بار به ماه پا گذاشت؛ اما اکنون به نظر می‌رسد که تکرار این کار دشوار باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: راه‌ندازی دانشکده خانواده در دانشگاه‌های شهید بهشتی و شریف همچنین تهران در شورای گسترش تصویب شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به نظر می‌رسد تیک‌تاک بدون اطلاع اپل، مشغول دور زدن کمیسیون اپ استور آیفون است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل قابلیت جدیدی به نام ایموجی صوتی را به اپلیکیشن تماس اندروید اضافه کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است