اقتصادی 04:30 - 14 تیر 1394
میزان برداشت آب از چاه‌ها را کنترل می‌کنیم و قوانین سختی در بحث سدها حاکم می‌شود.

 این تازه‌ترین تدبیر وزارت نیرو است برای جلوگیری از رقابت شدید بین مناطق مختلف کشور بر سر توزیع و برداشت از منابع آبی کشور. اما برای عبور از بحران برق، قرار شده تا برق صنایع در روزهای اوج مصرف به‌صورت توافقی قطع شود.به گزارش همشهری، با کم اثر شدن توصیه‌ها و هشدارهای وزارت نیرو به مردم برای کاهش میزان مصرف آب و برق خود، حالا مدیران ارشد صنعت آب و برق از تدابیر جدید خود رونمایی می‌کنند.

دیروز حمید چیت‌چیان، مرد شماره یک وزارت نیرو با اشاره به افت شدید بارش‌ها آن هم در اثر 14سال خشکسالی متوالی اظهار کرد: رقابت شدیدی بین مناطق مختلف بر سر توزیع و برداشت منابع آب ایجاد شده و همه این شرایط، وزارت نیرو را به این نتیجه رسانده که میزان برداشت از چاه‌ها را کنترل و در بحث سدها تجدیدنظر و قوانین سختی را حاکم کند.

اشاره وزیر نیرو به نگاه بخشی و منطقه‌ای به منابع آبی کشور به‌ویژه در برخی استان‌هاست که چالش‌برانگیز و دردسرساز شده است، چرا که برخی مقامات منطقه‌ای و استانی ساز جداگانه‌ای می‌زنند. به گفته چیت‌چیان، مدیریت منابع آب جز با مشارکت تمام افراد ذینفع امکان‌پذیر نیست و در این راستا همه باید همکاری و مساعدت کنند. چیت‌چیان تأکید کرد: با بروز ۱۴سال خشکسالی به مرور بارش‌ها کم شدند و منابع تجدیدشونده آب کشور کاهش پیدا کرد به‌طوری‌که در سال آبی جاری میزان بارش‌ها ۲۱درصد کمتر از سال گذشته است.

  • برق مجانی برای کشاورزان

خبر دیگر اینکه معاون هماهنگی و توزیع توانیر گفت: با کارخانجات مطابق سال‌های گذشته قراردادی امضا شده تا برنامه تعطیلات سالانه و تعمیرات کارخانجات در ۱۰۰روز تابستان باشد تا همزمان با اوج مصرف برق، به شبکه فشار وارد نشود.به گزارش تسنیم، غلامرضا خوش‌خلق با اشاره به اینکه در قبال این قرارداد پاداشی به صنایع داده می‌شود، تأکید کرد: پارسال در زمان اوج مصرف 821 مگاوات با همکاری صنایع و در مجموع در زمان اوج مصرف 1932مگاوات با همکاری صنایع و کشاورزی، مدیریت مصرف برق داشتیم. این مقام مسئول خطاب به کشاورزان اعلام کرد: اگر کشاورزان در 4ساعت اوج مصرف، برداشت آب از چاه‌های خود را به تعویق بیندازند در 20ساعت باقیمانده شبانه‌روز برق این کشاورزان رایگان خواهد بود، البته این قانون فقط در فصل تابستان اعمال می‌شود چون در سایر فصول مشکلی برای تأمین برق نداریم.

  • 6 ساعت سرنوشت‌ساز و بحرانی

اگر مردم تنها بین ساعت 12 تا 14 بعدازظهر به‌مدت 2ساعت و از ساعت 19 تا 23شب به‌مدت 4ساعت مصرف برق را کمتر کنند، به گفته مسئولان ارشد وزارت نیرو، احتمال قطع‌شدن برق در اوج گرمای تابستان امسال به صفر می‌رسد. حالا انتخاب با مردم است که مصرف را کم کنند یا با خاموشی‌های احتمالی کنار بیایند. معاون شرکت توانیر با اشاره به اینکه در پیک روز هم مصرف بیشتر است و هم فشار بیشتری به نیروگاه‌ها وارد می‌شود، راندمان نیروگاه‌ها نیز کاهش می‌یابد بنابراین به مشترکان توصیه می‌گردد در ساعت پیک روز در مصرف برق بیشتر صرفه‌جویی کنند و با 10درصد صرفه‌جویی در مصرف برق، تابستان را بدون خاموشی می‌گذرانیم.

  • مردم همکاری کنند، خاموشی نداریم

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی می‌کنید در سال‌جاری خاموشی داشته باشیم یا خیر؟ تصریح کرد: متأسفانه مصرف انرژی در کشورمان با استانداردهای تعیین‌شده، بسیار فاصله دارد و نشان از مصرف زیاد مشترکین دارد. درصورتی‌که میزان مصارف را تا حدود 10درصد کاهش بدهیم، تابستان سال‌جاری را با موفقیت پشت‌سر خواهیم گذاشت. تأکید می‌کنیم که مشترکین در اوج مصرف (از ساعت 19 تا 22) از به‌کاربردن وسایل برقی پرمصرف جدا خودداری کنند.

وی ادامه داد: با اطمینان می‌توانم بگویم که اگر همراهی مردم و مشترکین در مدیریت مصرف باشد، خاموشی نخواهیم داشت. چیت‌چیان با اشاره به وضعیت مدیریت تأمین و تقاضای آب نیز در پاسخ به این سؤال که جیره‌بندی آب در سال‌جاری خواهیم داشت؟ گفت: خیر، ان‌شاءالله با صرفه‌جویی همگانی و مدیریت مصرف جیره‌بندی نخواهیم داشت.

  • خاموشی پراکنده در پایتخت

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با بیان اینکه خاموشی‌های موردی این روزهای تهران به هیچ وجه برنامه‌ریزی شده نیست، گفت: از مردم و ادارات دولتی خواهش می‌کنیم که صرفه‌جویی مصرف برق را جدی بگیرند و ما را در خدمات رسانی به مردم کمک کنند. به گزارش فارس، سیدمحمد هاشمی تأکید کرد: مصرف برق که افزایش می‌یابد کابل‌های برق نمی‌توانند بار انرژی را انتقال دهند و وقتی بار انرژی از ظرفیت کابل بالاتر می‌رود این انتقال نمی‌تواند صورت گیرد و در نتیجه به‌طور اتوماتیک کابل سوخته و خاموشی رخ می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران اضافه کرد: وقتی مصرف برق افزایش می‌یابد، به‌طور اتوماتیک سیستم علامت می‌دهد و اگر آلارم کاهش نیابد و قطع برق به‌طور خودکار انجام نشود، احتمال اینکه تجهیزات بسوزد وجود دارد. وی تصریح کرد: خواهش ما این است که مردم نسبت به قرارداد خود تعهد داشته باشند؛ چراکه مشترکان برق نباید بیشتر از قدرت قراردادی، مصرف برق داشته باشند، اما متأسفانه برخی از مشترکان در قرارداد خود فیوز 15آمپر دارند، اما فیوز 32آمپر نصب می‌کنند که این خلاف قانون و مقررات است.


6695197
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید برگ سبز چای به ۱۴۵ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل گمرک ایران گفت: میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به نبود تقاضا در بازار داخل، صادرات دام راهکار ایجاد رونق و تحرک در صنعت دامپروری است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، از افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: با هدف عبور موفق از اوج بار تابستان امسال، ۲۶ طرح فوق توزیع و انتقال برق تا پایان اردیبهشت ماه وارد مدار می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان توسعه تجارت از رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی وزارت جهاد گفت: با توجه به تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ثابت ماندن ارزش افزوده کالا‌های اساسی، هرگونه افزایش قیمت شکر، حبوبات و دیگر کالا‌ها گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه بارفروشان از توزیع روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن پیاز در میدان مرکزی خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است