فرهنگی‌هنری 09:30 - 07 خرداد 1395
یک استاد دانشگاه عنوان کرد
یک استاد ریاضی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به جایگاه فعلی علم ریاضیات در کشور، گفت: شرایط فعلی کشور به‌ویژه عدم وجود شغل مناسب برای دانش‌آموختگان ریاضی سبب عدم توانایی لازم دانش‌آموزانی است که در سال‌های اخیر برای تحصیل در رشته ریاضی وارد دانشگاه‌ها می‌شوند.

لزوم بازنگری جدی وزارت علوم در مقررات رشته ریاضی

دکتر مهرداد نامداری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با بیان اینکه هرساله به پاس خدمات خیام در زمینه ریاضیات و نجوم و به پیشنهاد انجمن ریاضی ایران، زاد روز بزرگداشت این حکیم روز ملی ریاضیات نامگذاری شده است، اظهار کرد: هر ساله در بیشتر دانشگاه‌ها، مدارس و خانه‌های ریاضی کشور برنامه‌های متنوعی به این مناسبت برگزار می‌شود.

وی افزود: ایران نیز یکی از کشورهایی است که به‌طور سنتی، ریاضیات در آن از جایگاه بسیار خوبی برخوردار بوده و در واقع در این زمینه، در مقایسه با دیگر کشورها پیشرفت‌های نسبتاً مطلوبی داشته‌ است. به‌طور مثال یکی از مسابقاتی که سابقه‌ی بیش از پنجاه ساله در دنیا دارد، المپیاد جهانی ریاضی است که هر سال در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود؛ کشور ما نیز از سال 1366 حضور در این مسابقات را آغاز کرد و همیشه در جایگاه بسیار خوبی (بین 10 کشور اول دنیا) قرار گرفته است.

این استاد ریاضی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: در سال 1998 که این مسابقه در آرژانتین برگزار شده بود، تیم المپیاد ریاضی ایران جایگاه نخست جهان را به خود اختصاص داد؛ لازم است از طرف جامعه‌ی ریاضی ایران از پروفسور کرم‌زاده چهره‌ی ماندگار ریاضی کشور که سرپرستی علمی تیم المپیاد ریاضی ایران را بیش از 15 سال به عهده داشته و نقش شایانی در این زمینه و همچنین عمومی‌کردن ریاضیات در کشور داشته‌اند، قدردانی ویژه داشته باشم.

نامداری با اشاره به دیگر فعالیت‌ها در زمینه‌ی ریاضیات در کشور، عنوان کرد: ایجاد خانه‌های ریاضی در شهرستان‌های کشور نیز کاری است که باید مدیون دکتر علی رجالی (استاد دانشگاه صنعتی اصفهان) باشیم. وی در واقع مبتکر و آغازگر این جریان در ایران و حتی در جهان بوده‌اند به‌طوری‌که در ایران بیش از 40 خانه ریاضی در شهرهای مختلف مخصوصاً مراکز استان‌ها ایجاد شده است.

وی افزود: در حقیقت در خانه‌های ریاضی دانش‌آموزان علاقه‌مند را با ریاضیات بیشتر آشنا می‌کنند، آن‌ها را برای تفکر خلاقانه در مسائل ریاضی آموزش می‌دهند و با برگزاری مسابقات برای دانش‌آموزان و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی خاص و سمینارهای متنوع علمی که هم معلمان و هم دانش‌آموزان در آن‌ها شرکت می‌کنند نقش قابل توجهی در ارتقاء جایگاه ریاضیات کشور ایفا می‌کنند.

وی همچنین به ثبت انجمن ریاضی ایران در سال 1350 اشاره و خاطرنشان کرد: این انجمن در بین دیگر انجمن‌های علمی کشور یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌ها است که از برترین جایگاه‌ علمی برخوردار است و در زمینه پیشبرد اهداف جامعه ریاضی کشور نقش بسیار پر رنگی ایفا می‌کند. در حال حاضر انجمن ریاضی ایران در جهان رتبه‌ای بسیار مناسب و در ردیف کشورهایی مانند فنلاند، کره جنوبی و چین قرار دارد.

این استاد ریاضی دانشگاه شهید چمران اهواز جایگاه فعلی ریاضیات در ایران در مقایسه با جهان را جایگاهی مناسب عنوان و تصریح کرد: با این‌که این جایگاه رشد قابل توجهی داشته، ولی شرایط فعلی موجود در کشور به‌ویژه عدم وجود شغل مناسب برای دانش‌آموختگان ریاضی باعث شده که دانش‌آموزانی که در سال‌های اخیر برای تحصیل در رشته ریاضی وارد دانشگاه‌ها می‌شوند از توانایی لازم برخوردار نباشند، به همین دلیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، شاهد یک اُفت علمی نسبی در دانشجویان رشته ریاضی هستیم که بسیار ناراحت‌کننده است.

نامداری ادامه داد: البته عوامل دیگری نیز وجود دارند که در ایجاد این اُفت علمی بی‌تأثیر نبوده‌اند، مثلاً در گذشته مدرسان دانشگاه‌ها در امر آموزش جدیت بیشتری داشتند و با علاقه و شوق و ذوق بیشتری در کلاس درس حاضر می‌شدند ولی متأسفانه در سال‌های اخیر با قوانین نسبتاً نادرست وزارت علوم، مدرسان دانشگاه‌ها تشویق می‌شوند که فقط به کارهای پژوهشی بپردازند و برای ارتقا‌های شغلی و تبدیل وضعیت استخدامی، اهمیت و وزن بیشتری برای پژوهش قائل هستند و امر آموزش تقریباً مورد غفلت واقع شده است.

وی گفت: مسئولان وزارت علوم باید حداقل در رشته‌هایی مانند ریاضی و برخی رشته‌های نظری که برای فعالیت‌های پژوهشی اصیل و با کیفیت در آن‌ها، زمان بیشتر، آموزش بهتر و پختگی بیشتری لازم است، در قوانین موجود بازنگری جدی داشته باشند و در این خصوص از نظرات متخصصان و پیشکسوتان صاحب‌نظر استفاده کنند تا افراد مجبور نباشند در یک مدت‌زمان کوتاه به فعالیت‌های زود‌بازده و با کیفیت علمی پایین بپردازند. به امید روزی که جایگاه ریاضیات ایران در دنیا موجب افتخار جامعه ریاضی کشور و همه‌ی هموطنان ما باشد.

انتهای پیام


7928605
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» احمد ابوالقاسمی با حضور در برنامه «جعبه سیاه» شبکه افق از نسبت فامیلی‌اش با علیرضا قربانی، خواننده کشورمان گفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تصویربرداری سریال «غریبه» به کارگردانی سروش محمدزاده به پایان رسیده و به زودی روی آنتن تلویزیون می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی گفت: سازمان اوقاف توجه ویژه‌ای به دانش بنیان‌ها دارد و در صدد هستیم همه وقف را به صورت دانش بنیان ارائه کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارگردان گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است