فرهنگی‌هنری 19:14 - 16 اسفند 1399
/افتتاحیه سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن/
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما قرآن را برای جامعه می‌خواهیم اما چقدر جامعه را می‌شناسیم، گفت: ما در جهان امروز با نسل‌های متفاوتی روبه‌رو هستیم و هنر جامعه قرآنی این است که برای تمام نسل‌ها مفاهیم قرآن را احیا کند. در جامعه امروز نیازمند بهره بردن از فضای مجازی در عرصه قرآن هستیم. بر همین اساس باید شهر مجازی قرآن را که تمام پلت‌فرم‌های قرآنی در آن قرار گیرد، طراحی کنیم.

عاملی:  امروز ضرورت طراحی شهر مجازی قرآن احساس می‌شود

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا عاملی – دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی – عصر امروز شنبه (16 اسفندماه) در آیین افتتاحیه سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از فعالان، قاریان و اساتید حوزه قرآن برگزار شد، با ارائه مطلبی تحت عنوان «پیام و ارتباط جهانی قرآن کریم» اظهار کرد: قرآن یک پیام جهانی برای تمام بشریت است. قرآن فقط در انحصار جامعه مسلمانان نیست بلکه برای تمام بشریت و انسانیت نازل شده است.

وی گفت: این نشان از آن دارد که قرآن ذکری برای تمام بشریت است و قرآن می‌تواند هدایتگر انسان در طول تاریخ باشد. در دنیای سکولار، بازگشت به دین و قرآن وجود دارد. نکته‌ای که در این موضوع باید به آن پرداخته شود این است که نباید جامعه را لایه لایه کنیم. قرآن سیطره و دایره‌ای برای تمام جامعه بشریت است. در دنیای فیزیکی و مجازی امروز ما می‌توانیم از قرآن بهره ببریم. قرآن برای جامعه ذی شعور است. ما زبان تسبیح را درک نمی‌کنیم و این در حالی است که تمام دنیا صاحب شعور است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: انسان را باید از پیوست‌ها جدا کنیم. از پیوست‌های سرزمینی، نژادی و مالی و... . چرا که انسان هر آنچه که دارد در فهم اوست. در این رابطه نباید جامعه را به جریانات سیاسی پیوند بزنیم. گاهی مناسبات انسانی، انسان را از آنچه که هست جدا می‌کند. رحمت و رأفت الهی باید همگان را در بربگیرد. ما نمی‌دانیم انسان‌ها چه جایگاهی در نزد خداوند دارند و بر همین اساس باید از پیوست‌ها و لایه لایه کردن جامعه دور شویم.

عاملی در ادامه با طرح این سوال که ما قرآن را برای جامعه می‌خواهیم اما چقدر جامعه را می‌شناسیم، گفت: پیام قرآن باید در دل فضای اجتماعی بنشیند و تمام افراد اجتماع با معنا و فهم قرآن آشنا شوند. در جامعه امروز ما با چند نسل روبه‌رو هستیم که بنده آنها را به دسته‌های مختلف تقسیم کرده‌ام تا بتوانم معرفی کنم. با یک نسل تحت عنوان «نسل Z » روبه‌رو هستیم یعنی نسلی که در فضای مجازی و هوش مصنوعی و اینترنت زندگی می‌کند و به نوعی متفاوت از جامعه قبل است. همچنین با نسل گرم و با نسل مستقل روبه‌رو هستیم که این دو نسل با نسل امروز متفاوت بودند. نسل گرم تعاملی و با انگیزه بوده و دائما در تلاش است. اما نسل سرد نسلی است که گاهی در میان آنها اختلافاتی رخ می‌دهد و این بستگی به هنر جامعه قرآنی دارد که چگونه مفاهیم قرآنی را برای هر نسلی احیا کند.

وی ادامه داد: ما باید در ابتدا جامعه را بشناسیم و پیام آن جامعه را درک کنیم و سپس برای نسل‌ها و الگوها تفسیرها را ارائه بدهیم. برای توسعه فرهنگ قرآنی خصوصاً در این شرایط باید از تمام امکانات و ظرفیت‌ها بهره ببریم که یکی از این ظرفیت‌ها که بسیار هم ارزشمند است بحث فضای مجازی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ضرورت طراحی شهر مجازی قرآن در دنیای امروز بسیار مهم است و باید یک پلت‌فرم شهر مجازی قرآن را داشته باشیم تا در این فضا تمام لایحه‌های مرتبط با قرآن در آنجا قرار گیرد. از جمله هنر قرآن، خطاطی، قرائت، تفسیر و... . استفاده از ظرفیت بازی‌های دیجیتال نیز یکی دیگر از مواردی است که باید بیشتر از گذشته از آن بهره ببریم. اگر شهر مجازی شکل بگیرد انعکاس فعالیت‌های قرآنی راحت‌تر می‌شود.

عاملی افزود: اروپایی‌ها 2000 سال خود را بر خط زمان طراحی کرده‌اند، ما نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم؟ ما هم باید اندیشمندان قرآنی را در شهر مجازی قرآن قرار بدهیم. مورد دیگری که باید به آن پرداخته شود لزوم تدوین چشم‌انداز میان‌مدت و بلندمدت و انطباق آن با اسناد بالادستی در عرصه فعالیت‌های قرآنی است. وقتی گام دوم با نگرش 40 ساله در مسیر قرآن است باید جامعه قرآنی این مسیر 40 ساله را تدوین کند. برگزار کردن سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم یک شاهکار و نشان از ثبات دارد. برگزاری مسابقات را باید با رویکرد تعامل با سایر کشورهای اسلامی و برنامه‌ریزی قوی‌تر برای برگزاری مسابقات قرآنی بانوان پی بگیریم.

انتهای پیام


10979915
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» احمد ابوالقاسمی با حضور در برنامه «جعبه سیاه» شبکه افق از نسبت فامیلی‌اش با علیرضا قربانی، خواننده کشورمان گفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تصویربرداری سریال «غریبه» به کارگردانی سروش محمدزاده به پایان رسیده و به زودی روی آنتن تلویزیون می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی گفت: سازمان اوقاف توجه ویژه‌ای به دانش بنیان‌ها دارد و در صدد هستیم همه وقف را به صورت دانش بنیان ارائه کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارگردان گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است