اقتصادی 08:31 - 06 مرداد 1393
با وجود سیاستگذاری دولت برای کاهش تورم و جلوگیری از افزایش نامتعارف قیمت ها در بخش های مختلف به خصوص تثبیت اجاره بها ، ولی مالکان واحدهای مسکونی در همدان طبق یک سنت خودساخته همه ساله با ورود به فصل گرم تابستان با افزایش تصاعدی اجاره بها مستاجران را نقره داغ می کنند.

گرچه از تابستان به عنوان فصلی مناسب برای سیر و سیاحت، گردش و تفریح و مسافرت یاد می شود ولی قشر خانه به دوش همدان به علت همزمان شدن این فصل با افزایش نرخ اجاره و تلاش برای یافتن مکان متناسب با درآمد ، خاطرات تلخی را از این ماه در ذهن شان به ثبت رسانده اند.



با وجود رکورد دار بودن همدان در گرانی مسکن و کاهش قدرت خرید مردم در خرید خانه ، تقاضا برای اجاره نشینی در این فصل افزایش یافته و به همین میزان نمودار افزایش نرخ اجاره بها نیز به سمت بالای جدول با شتاب و سرعت در حال حرکت است.



با وجود اینکه تحویل مساکن مهر باید تاثیر مثبتی بر روی کاهش تقاضای خانه اجاره ای می گذاشت ولی ریخت شناسی پراکنش مساکن مهر به ویژه بی توجهی به ذائقه اقشار مختلف در جانمایی این سایت ها موجب استقبال نکردن بخشی از متقاضیان و بلاتکلیفی این واحدها شد.



آرامش حاکم در بازار مسکن نیز تاثیر چندانی در کاهش نرخ اجاره بها در شهر همدان نداشته است به گونه ای که برخی از انبوه سازان برای جلوگیری از کاهش قیمت ، خالی ماندن واحد مسکونی را بر اجاره به قیمت پایین ترجیح می دهند.



افزایش تصاعدی و افسار گریخته اجاره بها در شهر همدان تا جایی پیش رفت که حتی رشد 40 تا 50 درصدی را نیز تجربه و این امر افراد خانه به دوش را برای تامین مسکن سردرگم و نامید کرد.



با وجود اینکه به گردش انداختن سرمایه نقدی مشکلات خاص خود را در پی دارد و سرمایه گذاری در بخش مسکن نیز با وجود رکود حاکم در این بخش صرفه اقتصادی ندارد لذا مالکان واحدهای مسکونی استقبال بیشتری از دریافت اجاره بها تا دریافت پول پیش هنگفت تحت عنوان رهن کامل واحد مسکونی دارند.



هم اینک بررسی مفاد قراردادهای اجاره بیانگر این است که بیش از 90 درصد مالکان دنبال دریافت پول پیش کمتر و کرایه خانه بیشتر هستند البته در این میان تنها درصد کمی از مالکان که به تازگی صاحب مسکن شده اند دنبال دریافت پول پیش بیشتر هستند.



با این توضیح که این افراد در زمان خرید ملک علاوه بر دریافت تسهیلات بانکی و فروش اموال با ارزش بر روی پول پیش منزل نیز حساب باز کرده و در زمان خرید خانه با مالک قبلی به توافق رسیده اند که مابقی پول را با اجاره دادن خانه تامین کنند.



با افزایش تصاعدی قیمت اجاره بها در برخی از مناطق شهری و کاهش قدرت پرداخت مستاجران، بیش از 50 درصد آنان با پایان یافتن مدت قرارداد اقدام به تمدید آن کرده چراکه از این منظر نه تنها اسباب و اثاث منزل صدمه ندیده بلکه صاحب خانه و مستاجر به علت آشنا بودن به خلق و خوی یکدیگر رغبت بیشتری به تمدید قرارداد نشان می دهند.



برخی مستاجران نیز به عللی همچون افزایش بیش از حد متعارف اجاره بها و پایین بودن امکانات خانه از جمله متراژ، فکر تمدید قرارداد را از سر بیرون کرده و جویای خانه جدید می شوند ولی بیشتر مواقع به علت نابرابری میزان درآمد با هزینه اجاره ، مجبور به تمدید قرار داد یا اجاره آپارتمان در محدوده ای با امکانات محدودتر و حاشیه شهر می شوند.



در حال حاضر با وجود افزایش نرخ اجاره بها در نقاط مختلف شهر همدان ولی مناطق مسکونی شامل سعیدیه و استادان به لحاظ موقعیت مکانی، نوساز بودن واحدها و داشتن آب و هوای خنک در فصل گرم سال بخاطر نزدیکی به ارتفاعات از موقعیت ویژه ای برخوردار هستند.



به گونه ای که یک خانه دربستی 170 متری 500 میلیون ریال رهن و پرداخت ماهانه 15 میلیون ریال اجاره داده شده است در حالیکه منزلی با این موقعیت و با همین میزان پول پیش سال گذشته ماهانه هشت میلیون ریال اجاره داده شده بود.



یک واحد 170 متری در محله مهدیه شهر همدان نیز به خاطر دسترسی آسان به مرکز شهر و دیگر ویژگی های ممتاز این منطقه 200 میلیون ریال رهن و ماهانه 30 میلیون ریال اجاره داده می شود و یک مستاجر برای رهن کامل یک واحد آپارتمان 60 متری در بولوار خواجه رشید باید بیش از 350 میلیون ریال بپردازد.



بالاترین میزان رهن واحد مسکونی در تابستان امسال متعلق به یک واحد آپارتمان 140 متری در منطقه استادان به نرخ یک میلیارد ریال رهن کامل است.



برای اجاره یک واحد آپارتمان در منطقه طالقانی و امیر کبیر باید 100 میلیون ریال پول پیش و حدود چهار میلیون ریال اجاره در ماه پرداخت کرد که با مقایسه این رقم با تابستان سال گذشته می توان دریافت که همین واحد مسکونی سال گذشته با پرداخت 100 میلیون ریال پول پیش و دومیلیون 500 هزار ریال اجاره بها عقد قرارداد شده بود.



همچنین در منطقه جوادیه یک واحد 60 متری با 70 میلیون ریال پول پیش و پرداخت ماهانه سه میلیون و 500 هزار ریال اجاره بها و در شهرک فرهنگیان یک واحد آپارتمان 70 متری 140 میلیون ریال رهن و پرداخت ماهانه دو میلیون و 500 هزار ریال ، اجاره داده شده است.



با بررسی فایل مربوط به اجاره مسکن در بنگاه های معاملات ملکی فعال در شهرک شهید بهشتی رقم های پیشنهادی همچون 160 میلیون ریال رهن کامل یا پرداخت 50 میلیون ریال پول پیش و ماهانه سه میلیون و 500 هزار ریال برای واحدهای 50 تا 70 متری به چشم می خورد.



ناگفته پیداست که استان همدان علاوه بر رتبه دار بودن در گرانی مسکن در اجاره بها نیز پیشتاز است و این رتبه نامبارک افزوده شدن جشنی علاوه بر جشن ها و مناسبت های ملی را برای مالکان خانه به ارمغان آورده به گونه ای که می توان فصل تابستان را فصل جشن افزایش اجاره بها برای مالکان برشمرد.



خبرنگار ایرنا مرکز همدان

انتهای پیام /*






4344289
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید برگ سبز چای به ۱۴۵ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل گمرک ایران گفت: میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به نبود تقاضا در بازار داخل، صادرات دام راهکار ایجاد رونق و تحرک در صنعت دامپروری است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، از افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است