اجتماعی 13:59 - 06 شهریور 1393
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح شناسایی استعداد دانش‌آموزان در مدارس عادی(شهاب) در تعدادی از مدارس برای کلاس چهارم ابتدایی آغاز می‌شود، گفت: «یک روز بدون کیف و کتاب» امسال در ۲ هزار مدرسه به صورت اختیاری اجرا می‌شود.

اجرای یک روز بدون کیف و کتاب در مدارس
به گزارش افکارنیوز، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش همزمان با هفته دولت امروز در برنامه «صبح دیگر» شبکه آموزش سیما ضمن تبریک میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختران با اشاره به اینکه سال ۱۳۵۸ با همسر خود که فرهنگی است، ازدواج کرده است و حاصل آن دو فرزند پسر و دختر است، اظهار داشت: در یک سال اخیر به طور میانگین در روز ۱۶ ساعت کار کرده‌ام و اگر وقت داشته باشم نیز در خانه کمک می‌کنم و نظافت عمومی خانه در روزهای جمعه برعهده بنده است.



* بزرگترین وزارتخانه هستیم/۷۵۲ اداره آموزش و پرورش داریم



فانی در پاسخ به این پرسش که «فرق کار در آموزش و آموزش و پرورش با وزارتخانه‌های دیگر چیست؟»، بیان داشت: آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه است که یک میلیون کارمند و معلم دارد و به اندازه مجموعه چندین وزارتخانه کارمند داریم که در ۱۰۵ هزار مدرسه خدمات ارائه می‌کنیم.



وی افزود: ‌در دورترین نقاط کشور پرچم جمهوری اسلامی بالای مدارس ما قرار دارد و ۷۵۲ اداره آموزش و پرورش در کشور داریم که ۱۲.۵ میلیون دانش‌آموز را در پوشش قرار می‌دهد.



وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: این حجم؛ یعنی اینکه آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت است و کوچکترین تصمیم آموزش و پرورش جامعه را متأثر می‌سازد و از لحاظ کیفیت نیز آموزش و پرورش کارکردهای منحصربه فردی دارد و یکی از آنها انتقال فرهنگ است و مخاطب اصلی مقام معظم رهبری در بحث فرهنگ که امسال مطرح کرده‌اند؛ شاید ما باشیم و آموزش و پرورش انتقال فرهنگ به مرزهای دیگر را برعهده دارد.



وی وظیفه دیگر آموزش و پرورش را تربیت نیروهای آینده کشور برشمرد و گفت: آموزش و پرورش زیرساخت سرمایه انسانی کشور را تأمین می‌کند؛ همانطور که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور فرموده‌اند که در آموزش و پرورش هر هزینه‌ای شود، یک نوع سرمایه‌گذاری است.



فانی یادآور شد: آموزش و پرورش یک وزارتخانه در کنار وزارتخانه دیگر نیست، بلکه فرابخشی و فرا وزارتخانه‌ای بوده و یک وزارتخانه مادر است.



وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «شما چه طرح‌هایی برای استعدادیابی دانش‌آموزان و پرورش آنها دارید؟»، خاطرنشان کرد:‌ امروز از مراسمی می‌آیم و آن این بوده است که از استان‌ها ۲ تا ۳ نفر را دعوت کردیم تا طرح شهاب را کلید بزنیم.



وی در تشریح طرح شهاب یادآور شد: در این طرح استعداد دانش‌آموزان را در مدارس عادی با مکانیزمی شناسایی می‌کنیم تا به جای جدا کردن و انتقال دانش‌آموزان به مدارس استعدادهای درخشان آنها را در همان مدرسه تربیت کنیم که این طرح با عنوان طرح شهاب است و به نفع جامعه است و امسال آن را در تعدادی از مدارس برای دانش‌آموزان سال چهارم ابتدایی آغاز می‌کنیم و یک مکانیزم ارزشیابی نیز گذاشته‌ایم و برای دانش‌اموزان سال چهارمی سال آینده نیز تکرار می‌کنیم و این طرح به تدریج گسترده می‌شود.



فانی در خصوص گلایه مردم از دریافت وجه هنگام ثبت‌نام افزود: دولت امسال به آموزش و پرورش ۲۱ هزار میلیارد تومان بودجه داده است که ۲۶ درصد افزایش یافته که اگر این مبلغ را به ۱۱.۵ میلیون دانش‌آموز دولتی تقسیم کنیم، به هر دانش‌آموز یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان اختصاص پیدا می‌کند.



وی اضافه کرد: ۱۲۰ میلیارد تومان برای سرانه دانش‌آموزان اختصاص داده شده است که تا چند روز دیگر ۶۰ میلیارد تومان از این مبلغ بین مدارس تقسیم می‌شود.



فانی ادامه داد: ما به مدیران مدارس اعلام کردیم تا پول گرفتن را شرط ثبت‌نام قرار ندهند و فقط مردم در پایه اول ابتدایی، پایه اول متوسطه اول و پایه اول متوسطه دوم باید برای ثبت‌نام مراجعه کنند و دیگر مقاطع نیاز به مراجعه ندارند و این کار را امسال انجام داده‌ایم و حجم مراجعین را از دوازده دوازدهم به سه دوازدهم رسانده‌ایم و در سه پایه انجام می‌شود.



وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: از مدیران مدارس خواسته‌ایم هنگام ثبت‌نام پول دریافت نکنند و شرط ثبت‌نام را نیز پول قرار ندهد و بهترین راه جلب مشارکت مردم در سال تحصیلی این است که اولیا را به صورت کلاس به کلاس دعوت کنیم و گزارش کار به آنها بدهیم چرا که براساس تجربه‌ام اگر مردم توجیه شوند خود کمک می‌کنند.



* به دنبال افزایش حقوق معلمان ابتدایی هستیم



فانی با اشاره به اینکه باید در طول سال از اولیا بخواهیم کمک کنند و اجباری در آن نیست، گفت: معلمان ابتدایی ۵ روز در هفته به کلاس می‌روند، در حالی که معلمان مقطع متوسطه ۴ روز کار می‌کنند و چند سال پیش که بنده معاون وزارتخانه بودم یک افزایش حقوقی برای معلمان ابتدایی پیگیری و پرداخت کردیم؛ اما در چند سال اخیر حذف شده که به دنبال افزایش حقوق معلمان ابتدایی هستیم که امیدواریم این کار به نتیجه برسد.



وی در خصوص استخدام مربیان پیش‌دبستانی نیز گفت: مجلس شورای اسلامی دو سه روز پیش طرح دو فوریتی استخدام مربیان پیش‌دبستانی را تصویب نکرد؛ ضمن اینکه به دنبال آن هستیم اگر بتوانیم ردیف استخدامی را از معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور اخذ کنیم تا تعدادی را برحسب نیاز و از طریق آزمون به کار گیریم؛ اما فعلاً‌ چون مجوز نداریم و مجلس نیز تصویب نکرده کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.



* یک روز بدون کیف و کتاب در ۲ هزار مدرسه



وزیر آموزش و پرورش با اشاره تعطیلی پنج‌شنبه‌ها خاطرنشان کرد: تجربه برخی از کشورها این است که یک روز آموزشی را کم کرده‌اند و محتوای کتاب‌ها نیز متناسب با آن کم شده است مانند ژاپن که یک ششم کتاب‌ها حذف شد؛ اما مدرسه تعطیل نشد و در مدرسه مهارت‌های زندگی، مسائل اجتماعی، فرهنگی و ورزشی آموخته شد.



فانی اضافه کرد: ما نیز در کشورمان یک روز تعطیل کردیم؛ اما کتاب‌ها را کم نکردم و امسال تصمیم گرفتیم پنج‌شنبه را در ۲ هزار مدرسه فعال کنیم که این به صورت اختیاری است و ۴ میلیارد تومان اعتبار در این خصوص تخصیص داده شده است و با مشارکت مردم کلاس‌ها را فعال می‌کنیم و یک روز با نشاط بدون کیف و کتاب برگزار می‌شود و در آن کلاس‌های طراحی، نقاشی و مهارت‌های اجتماعی فعال است و این طرح ارزیابی می‌شود که اگر خوب باشد، سال آینده مدارس بیشتر می‌شود و اگر جواب ندهد آن را جمع می‌کنیم.



وی در خصوص تعامل شبکه آموزش سیما با آموزش و پرورش یادآور شد: پیشنهاد می‌کنیم برای برنامه‌ریزی برنامه‌های شبکه آموزش شورای راهبری با معاونت‌های ابتدایی، متوسطه، فرهنگی و پرورشی و تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان شبکه آموزش ایجاد شود و باهم همکاری کنند.



وزیر آموزش و پرورش در پایان از امضای تفاهم‌نامه با شهرداری در چند روز آینده خبر داد و گفت: کار پروژه مهر ۹۳ از ۸ روز پیش آغاز شده است و بیش از ۱۳۰ میلیون کتاب آماده کرده‌ایم و کار فضای آموزشی و ساماندهی نیروی انسانی انجام شده و آمادگی صددرصدی برای اول مهر داریم.

4586802
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بخشدار کن از حضور ۸ هزار گردشگر در جشنواره گیلاس خبر داد و گفت: رشد ۵۰درصدی گردشگر را در سومین جشنواره گیلاس روستا‌های سنگان چهارگانه شاهد بودیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: دستگیری صد‌ها دانشجو و استاد معترض به جنایات اسرائیل، نشان دهنده سهیم بودن آمریکا در نسل‌کشی صهیونیست‌ها است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی کل کشور گفت: دشمن می‌خواهد از خاکریز عفاف و حجاب بگذرد، بعضی از خاکریز‌ها چه حفظ آن و چه از دست دادن آن تعیین کننده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با اهتمام به اجرایی کردن اسناد بالادستی و برنامه ریزی در راستای تحقق اهداف سند تحول قضایی طرح دعاوی در دیوان عدالت اداری کاهش ۲.۹۳ درصدی داشته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیری با اشاره به مردمی بودن نهاد شورای عالی استان‌ها گفت: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» به مناسبت هفته سلامت در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) تهران از خانواده شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.  
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری منطقه ۷ تهران اعلام کرد که قطع برخی از درختان ضلع غربی باغ موزه قصر کنار دیوار نیروی انتظامی اجتناب ناپذیر بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از بازگرداندن پسر بچه ۳ ساله گمشده به آغوش مادرش، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اقدام متزورانه آمریکا در انتشار گزارش موهوم وضعیت حقوق بشر را محکوم کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است